Eszem mondja: igen,
lelkem mondja: ÁÁÁ!

2005.10.03. 08:11

Adatlap Opel Zafira Cosmo - 2005

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 120 LE @ 3500 rpm
  • 280 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.5 másodperc
  • Végsebesség:
    182 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • 7 329 000 Ft

Beültem, és azonnal éreztem, ez a piac legunalmasabb egyterűje. Aztán kiengedtem a kéziféket, és rá kellett jönnöm, hogy csak majdnem.

Kívülről olyan, mint egy felfújt Astra. Hiába nézegettem igen sokáig, semmi más nem jutott róla eszembe. Vannak szép részletek, hátsó lámpa, tükör, ilyesmi, de nagyon-nagyon kevés autó sugározza ilyen intenzitással: tömegtermék vagyok! A régi Zafira is ilyen volt.

Kezdjük azzal, ami a Zafira lényege: akárcsak elődje, az új modell is lehet valóban használható hétszemélyes autó. A hátsó két pótülésen kucorgó átlagos termetű felnőttek combja nem fog felfeküdni az ülőlapon, de a lábtér csak lefelé kevés, a térdeknek van hely. A fejtér szűk, de létezik. A hátsó ülések pozíciója fix, viszont a középső sor előre-hátra tologatható, így könnyű megtalálni a helyzetet, amikor sehol senkinek nincs oka panaszra.

A hátsó két ülés egyenként eltüntethető a padlóban, a rendszert sok nagy ember nevezte már zseniálisnak. Ehhez csak annyit szeretnék hozzátenni, hogy jobb hátsó szék kiemelő fogantyúját sajnos előttem eltörte valaki; így már nem volt olyan könnyű döntögetni.

A rendszernek két másik gyenge pontját azonosítottam. Egyrészt hátra beszállni csak a középső blokk teljes előretolásával, tehát a középső utasok kiszállításával vagy lábuk térd fölötti amputálásával lehet. Nekem nem sikerült, de olvasóink szerint lehetséges a Zafirát síkpadlójú furgonná varázsolni: " A középső üléssor ülőkéje dönthető, illetve felállítható úgy, hogy az elejét megemeljük. Ettől tényleg nagyobb lesz a csomagtér... A támlát is lehet billegetni, ami csomagtér-növelés esetén pont függőelegsre is állítható, de a hátsó üléshez való hozzáférést könnyítendő elég jól előrenyomható."


Hét személy mögött ennyi csomagtér marad

A két leghátsó oldalablak között viszont elszabadult a tervezők fantáziája. A felcsévélődő kalaptartó a hátsó ülések állásától függően ide-oda pakolgatható. Két kis sínen kis kampók tologathatók, nem is tudom, mire valók, valamint van különleges csomagháló is négy kis pálcával egy nejlonzsákban, amit nem tudtam rendeltetésszerűen használni. Sátorépítésben sosem voltam erős. Viszont legalább elfelejtettem lefényképezni. Talán jobb is így.

A kedvenc tárgyam a középső üléssor középső ülésének támlája volt. Ha ezt ledöntjük, kis könyöktámasz, pohártartó, miegymás varázsolódik ki belőle, hiába, az Univerzális Tároló Mesternek (TM) nincs párja. ( Nem mindenki gondolja így - a szerk.)

A zafír

A különböző korundfajták képlete Al2O3, a korund az ásványtanban az alumínium-oxid különböző fajtáinak összefoglaló neve. Színük szerint különböztetjük meg őket; az elszíneződést szennyező anyagok okozzák. Mohs-skála szerinti keménysége 9, azaz a korundok csak a 10-es keménységű gyémánttal karcolhatók.


Minden olyan drágakő minőségű korundot, amely nem vörös, zafírnak nevezünk. Kék színét a vas- és titánszennyeződésnek köszönheti. Kristályszerkezete trigonális. A legjobb minőségű kövek Kasmírban találhatók, a kasmíri zafírokat gyakran illetik az "álmos" jelzővel, mivel folyadékkal telített üregei tejszerű színezetet adnak nekik. A zafír csiszolási formái: briliáns, kaboson, kámea.

És végül a lényeg, ezt sose feledjék el! A zafír pleokroizmusa igen erős, ω = tiszta kék, ε = zöld vagy sárgászöld. Erre a csiszolásnál mindig tekintettel kell lenni, a kő csiszolását úgy kell végezni, hogy a legszebb szín legyen elérhető, a zafíron a szép kék szín érvényesüljön. Ez úgy érhető el, ha a kő táblalapja a kristály bázislapjával párhuzamos.

Akárhova ülünk, előre, hátra, középre, ugyanazt a borzasztó, gyászos fekete-szürkeséget látjuk mindenfelé. A tesztautót jó érzékkel valami szürkével csíkozott szürke díszbetétekkel díszítették, amitől azonnal búskomorsági rohamot kaptam, és fütyülni kezdtem a "Látod édesanyám, látod, édesanyám, mért szültél a világra" kezdetű nótát. Aztán az ember elfordítja a kulcsot, és kigyúlnak a rémes sárgás betűk-számok a központi kijelzőn... ehh.


A letaglózó depresszió ködén áttekintve azért láttam, milyen szép a váltókar és környezete, az órákkal sincs semmi baj (persze ebben az Opelben sincs vízhőfokmérő, de ezt már megszoktam), és a kormány sem csúnya, de ez önmagában kevés a túléléshez. Szerencsére az Opel tervezőirodáján is dolgozik egy-két dizájnpartizán, áldassék a nevük. Mert sikerült bebűvészkedni a középkonzolba egy olyan kézifékkart, hogy ihaj. Alfa 75- és Renault Mégane -tulajok ismerhetik az érzést, amit a repülők gázkarjához hasonlatos fogantyú kioldása kelt az autósember lelkében indulás előtt.