2018.03.05. 07:30

A csapadékos időjárást érhető okoból kevés autós szereti: csúszik az út, és nehéz kilátni. Utóbbin könnyen segíthetünk a megfelelő ablaktörlő lapátok kiválasztásával, és annak rendszeres cseréjével. Elmondjuk mit érdemes tudni róluk.

A mozdonyok szélvédőitől az ívelt ablakokig

Több mint 100 évvel ezelőtt, 1903-ban jelent meg az első „ablaktisztító berendezés” szabadalma az Egyesült Államokban. Ez leginkább mozdonyok szélvédőire koncentrált, és nem teljesen úgy nézett ki, mint ma. Körülbelül az 1950-es évekig egy vékony gumilap volt belefogva egy fém tartórészbe, ez jelentette az ablaktörlő lapátot, ahol a fém egy csuklós mechanizmussal volt a karhoz rögzítve. Ez a fém biztosította, hogy kar adta nyomás egyenletesen jusson az üvegre a lapát teljes hosszában.

Ekkor a szélvédőüvegek nagyrészt még majdnem teljesen síkok voltak, az ablaktörlő pedig csak egy kis felületüket tisztította meg a víztől. Később már az üvegfelületek jobban kezdtek görbülni, és igény volt az egyre nagyobb felület megtisztítására. Az egyszerű fémlapba szorított gumicsík már nem volt elegendő. Ekkor már megjelentek a maihoz nagyon hasonló, több kisebb részből álló, csuklós rögzítéssel ellátott kombinált lapátok, amelyek hosszabbak is voltak. Ezek a csuklópontokkal nemcsak fel tudták venni az ablak ívét, hanem mozgás során folyamatosan idomultak az üveg görbületéhez. A kar nyomását pedig a csuklós mechanizmus egyenletesen osztotta el a lapát teljes hosszában.

Ez azonban egy viszonylagosan bonyolult, nehezen gyártható lapátkonstrukció volt. Ahogy minél többen használják, nemcsak a gumija kopik, hanem a csuklópontok is lazábbá válnak, a lapát megvezetése romlik, zajossá válik és a nyomást már nem egyenletesen osztja el a teljes lapáthosszon. Ilyenkor jön a csíkozás, zörgés és táncolás az üvegen.

A modern lapát

Talán emiatt jött el az új aero pengésnek nevezett törlőlapát ideje a 2000-es évek elején. A technológiának az egyik úttörője a Valeo, akik az elektromos berendezések és kuplungok mellett több évtizede készítenek ablaktörlő lapátokat, amiket az autógyártók is előszeretettel vásárolnak meg.

A Valeo ablaktörlő-kínálata

Napjainkban a gyári beépítés mellett az utángyártott piacra is szállítanak ablaktörlő lapátokat, amelyek igen keresettek a vásárlók körében.

  • A modern ablaktörlőfejlesztés csúcsát képviseli a gyári ablaktörlők minőségével megegyező Valeo Silencio család. Ezt elsőrangú aerodinamikai és akusztikai tulajdonságok jellemzik.
  • A keret nélküli Silencio X.TRM technológiailag továbbfejlesztett flexibilis lapátok ráadásul autópálya tempónál is csíkmentesen törölnek. Ezeket a modelleket kopásjelzővel is ellátták, így mindig tudható, hogy mikor jött el a csere ideje.
  • Egyre népszerűbb a Valeo új, HydroConnect családja is. Az európai autópark 96%-ához illeszkedő, aerodinamikus kialakítású és tartós ablaktörlő-család használatával a hagyományos lapátok egyszerűen lecserélhetők új, flat-blade kivitelűekre. Minden HydroConnect lapát egyenkénti kiszerelésben vásárolható meg multiconnect illetve upgrade (kampós) verzióban, így minden autótípushoz gyorsan összeállítható a szükséges pár.
  • A klasszikus, „öreg” autót használóknak készül a Compact-család. Ezek ugyanis olyan, hagyományos szerkezettel és csatlakozással ellátott termékek, melyek garantálják a kiváló törlést és a legtöbb régebbi autótipushoz megfelelőek. Mindegyik Compact lapát tartós 8 ponton szorítja a szélvédőre az ablaktörlő lapátot így gyakran jobb törlést biztosít, mint a hagyományos gyári megoldás.
  • A First ablaktörlő termékcsalád megfizethető áron biztosítja az ablakok hatékony törlését. A hagyományos fémkeretes lapátok mellett a flexibilis darabokat is megtaláljuk a First családban, a kampós kivitel mellett speciális csatlakozással is.

Nem csak a mérnökök, de a műanyagipar fejlődése is hozzájárult, hogy mára egy akár 60 centis, egyszerű műanyag testre fogatott gumival keret nélkül is meg tudják oldani a csíkmentes, egyenletes törlést. Nem egyedül a gumi tartójának anyaga a fontos, hanem a kialakítása is lényeges, mert a menetszél is erőt fejt ki rá, és a teljes lapáthosszon egyenletes nyomást biztosít. Ez az egyik nagy különbség- a forma mellett- a régebbi több elemes és mai, szinte mindenki által alkalmazott aerodinamikus profilú lapát között: ez utóbbinál a menetszélnek aktív szerepe van a jó minőségű, egyenletes törlés elérésében.

Rangos nemzetközi díjat nyert el a Bárdi Autó

Az Icertias független svájci minősítő intézet piackutatása alapján az autóalkatrész kereskedőhálózat elnyerte a „Best Buy Award” elismerést. Az átfogó, 1200 fő részvételével készült piackutatás során az Icertias arra volt kíváncsi, hogy a magyar fogyasztók az egyes kategóriákban mely márkákat tartják a legjobb ár-érték arányúnak. Az autóalkatrész kategóriában a vásárlók a Bárdi Autót jelölték meg mint a vállalatot, ahol a legjobb ár-érték arányban vásárolhatnak autóalkatrészt. A Bárdi Autó ezzel olyan elismert nemzetközi márkák közé került be, mint a Vodafone, a Samsung, a Toyota vagy a Lidl.

Persze álló helyzetben, menetszél nélkül is töröl, hiszen a kar ugyanúgy nyomja az üvegre, és a műanyag test egészen jól osztja el az erőt a lapát hosszán. Ezek a lapátok jobban törölnek, kevésbé érzékenyek és élettartamuk is hosszabb. Persze ezek sem tartanak örökké, a törlő él itt is sérülhet, és akkor csíkot húz, illetve el is öregedik, megkeményedik, de a tapasztalat az, hogy jobban bírja, mint a fémvázas, hagyományos lapát. További előnye, hogy télen nem tud olyan könnyen merevre fagyni, mint a fémvázas, csuklós elődje.

Erre érdemes még figyelni

Azt azért tudni kell, hogy az ablaktörlőlapát valójában nem az ablak tisztítására szolgál, hanem a víz letörlésére. Emellett érdemes az ablakot tisztán tartani, ekkor az ablaktörlő hatékonyabb és tartósabb lesz. Télen sem érdemes a jeget az ablaktörlővel megpróbálni letolni, mert az üvegre fagyott darabok megsértik a törlőélt és később csíkozni fog. Általános szabály, hogy a törlőlapátot évente egyszer cserélni kell , ha nem is használtuk sokat, mert a gumi elöregszik, megkeményedik. Aki sokat használja, az gyakoribb cserére is szorul.

A Bárdi Autó Valeo kínálatában a széleskörűen használható First és Compact termékcsaládoktól a csúcsminőségű Silencióig minden modellt megtalál. Néhány példa:

Cikkszám példák a Bárdi Autó VALEO ablaktörlő kínálatából:
Típus Kialakítás Felfogatás Hány lapát? Hosszúság Br kisker ár LINK
First hagyományos kampós 1 db 450 mm 1 148 Ft Kattintson ide!
First hagyományos kampós 1 db 525 mm 1 242 Ft Kattintson ide!
First X TRM keret nélküli 5 féle adapter 1 db 450 mm 2 550 Ft Kattintson ide!
First X TRM keret nélküli 5 féle adapter 1 db 525 mm 2 663 Ft Kattintson ide!
Compact hagyományos kampós 2 db 450/450 mm 3 378 Ft Kattintson ide!
Compact hagyományos kampós 2 db 530/450 mm 3 892 Ft Kattintson ide!
Silencio X TRM keret nélküli kampós 1 db 600 mm 7 926 Ft Kattintson ide!
Silencio X TRM keret nélküli típushoz rendelt 1 db / hátsó 350 mm 2 998 Ft Kattintson ide!
Teher hagyományos kampós 1 db 700 mm 7 780 Ft Kattintson ide!
* A táblázat a www.bardiauto.hu webshopban található árak és termékek felhasználásával készült.

A cikket a Brand & Content készítette a Bárdi Autó megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.