Egy korszak margójára

2009.11.18. 06:21
153 hozzászólás


Nem is olyan régen, a GTS megjelenésekor mondhatta el kommentelőink nagy hányada, hogy mekkora hülyeség is 115 ezer eurót kiadni egy ilyen autóért, mikor azon a pénzen már mennyi mindent lehet venni, mennyit nyaralhat az ember, hány gyereket felnevel stb.

Értelmetlen?

Nos, sajnos ők azok, akik nem értik. Nem mondom, könnyű arra az álláspontra jutni, hogy az ilyen és ehhez hasonló gazdagok játéka teljességgel felesleges és értelmetlen. Igen, igazuk van, egy pár versenycuccal megbolondított M3 – ami már önmagában is egy 420 lóerős „minekennyiközútra?” marhaság – is bőven túlmutat azon, amit jó esetben bárki közülünk képes hozzáillő módon kiautózni, akkor ki az a marha, aki 31 millió forintot kiad egy GTS-ért?

Igaz. De kérdem én: mi lenne az autósvilág ezek nélkül a marhák nélkül? Akik hajlandóak kifizetni az ehhez hasonló dolgokat? És mi lett volna velünk? Miről olvasnánk most majd' negyvenezren? A piros LP400-as Countach helyett egy fehér dízel Corolla DX díszítette volna a gyerekszoba falát, Starsky és Hutch pedig egy Ford LTD kombival üldözte volna a bűnt? Simon Templar egy 144-es Volvóban? Na ugye?!

Képzeljék csak el a világot Pagani Zonda, 911-es Porsche, Lamborghini Diablo vagy Mercedes SLR, McLaren F1 nélkül. Mindent vonjanak ki, ami értelmetlen, hiszen lényegében egy Dacia Logan (tetszés szerint helyettesíthető bármilyen, dögunalmas, családi izével) is bőven kielégíti az ember helyváltoztató igényét. A kép? Szomorú, dögletes.

Van elég bajunk enélkül is ebben a rohadt jó világban, ne akarjunk kiirtani minden autót, ami ha mást nem, legalább vizuális örömöt okoz és ad. Inkább örüljünk annak, hogy a lassan leköszönő benzin-éra utolsó, mámorító gőze még megcsaphatott minket (nekem gyermekkoromban egy Weber-karbis Škoda-szipu jutott, imádtam).

A hibridek, villanyautók lassan, de biztosan minden kategóriába beszivárognak, lesz egy pillanat, amikor tudatosul bennünk, hogy az ilyen és ehhez hasonló gépek már az autóipar perifériáin túl le is zuhantak a semmibe. Rejtő után szabadon: a Nincsbe. A downsizing tarol, a turbó-éra most jön majd igazán, ez a V8 is eltűnik lassan, kár lesz érte.

Most azonban az M3 GTS és sok hozzá hasonló jó dolog még itt van. Nézzék meg a hivatalos videót, ami egyszerűen a zene és a kép tökéletes összhangjának mintapéldája lehetne. 2:10, 2:41, 3:10. A kulcsrészletek. És hát, tetszik vagy sem, ki kell mondani megint: a komoly vasak hátul tekernek. Pont.

Persze az igazi versenyautókhoz képest még a GTS is csak játék, pályán bohóckodni és oda saját kerekein eljutni elég, de a komoly versenyzéshez már innen illik válogatni hardvert. Érdekes, Z4M-eket ugyan láttunk a FIA GT-sorozaton belül, sőt, ebben a gigantikus terrorvideóban is feltűnnek, nem is egyszer, az M3 GT4 azonban kimaradt. Vigyázat, ha jót akar magának, el ne indítsa a kisfilmet, mert borzalmas.

Milyen fura látni a hatos Mazdát, mint egy szellem, amit már leváltott azóta egy 540i. Ettől nem lett ugyan köcsög béemvés a tulaj, ellenben jobban érzi magát így, negyven évesen. Pedig sokak szemében csak egy benzinzabáló, öreg szarban ül. És?

Szokjunk le az anyázásról, örüljünk neki, hogy vannak még ilyen semmirekellő autók és azok, akiknek el lehet őket adni. Inkább ez legyen a szín a palettán, mintsem valami borzalmas, neonzöld, elektromos gömb. Legközelebb, ha valaki megkérdezi, minek ez a sok, méregdrága izé, csak kérdezzen vissza: miért? Jobb lenne nélkülük?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.