Tháliával Tűzföldön

2011.03.02. 13:15
23 hozzászólás

Gergő olvasónktól jött a levél, aki alapvetően feleségért indult a világ másik végébe, aztán csak egy Thaliában kötött ki.

Nemrég úgy hozta a sors, hogy lánykérőben voltam Chilében. Ez is egy tanulságos és hosszú történet. Azonban, mint vérbeli Totalcar.hu rajongó, nem álltam meg, hogy autó-ügyben is alkossak. Szóval ez itt egy útijelentés a’la autóbuzi, a messziből. (Ja és a lány kezét is megkaptam, szóval akik már most a körmüket rágják, üzenem, hogy nyugi-nyugi).

az Oreg-2

Chile szép ország, kb 4000 kilométer tengerpart, sok igen méretes csúcs – mintegy 23 olyan van, amely 6 ezer méter  feletti. Sok békés, jókedélyű ember, na de minek a sok hely, amikor  a chileiek szeretnek közel lenni egymáshoz. A népesség fele Santiagótól  500 kilométeres körzetben tesz-vesz. Ennek ellenére nincs zsúfoltság, az utak korrektek, van teljesen kulturált és olcsó tömegközlekedés – busz, 4 metróvonal, autópályák amolyan nyugati módon megépítve, csipkártya leolvasóval, amit interneten lehet feltölteni és a kapun áthaladva bizgereg.

Chilében nem gyártanak autót, itt minden a nagytestvérektől jön: Brazíliából és
Argentínából. VW, Fiat, Subaru, Ford, Renault-Nissan, meg úgy általában mindenki gyárt mindent, csak éppen az Andok másik oldalán.

Csaladi Ford es Andok 2

Az utakon futó kocsik jelentős része a global model koncepció kereteiben rendelt jármű, de azért vannak kuriózumok….Azt most teljességében nem részletezem, hogy Santiagóban mi mindent láttam, álljon itt emlékül csupán a jéghegy csúcsa: Ferrari California, Maybach (igen, a nagyobbik buci, egyedi festéssel meg 200 kilós sofőrrel), Shelby Mustang, ilyesmi. Mint Moszkvában. Ha kevesebbeknek is, de azért akinek van, annak nagyon van itt is, az látszik.

A többség persze kicsi kocsikkal nyomja, úgy mint 206-os Peugeot, Chevy Matiz, Mazda 121, illetve a  koreai cuccok – igen sajnos még az optikai szennyezést kiváltó Ssangyong borzalmak is.  A családban Ford EcoSport kis 4-wheeler, Toyota Yaris, Chevy–Corsa, csupa korrekt kis kocsi.  Mi egy Thaliának tűnő Nissant béreltünk, 1.4-es benzines, helyben futkosni jó lesz. Ezzel, mint a kaméleon beolvadtunk környezetünkbe.  Amúgy minden személyautó benzenes, a dízel az a teherautónak való, mondják a rokonok. Mint Texasban. Tudod, a Jockey, meg a Bobby. Mosolygok, elvagyunk

Nissan vagy Renault

Kicsit azért  vadnyugat, itt-ott korrekt sivatag, és persze a jég ugye. A nagy családok együtt utaznak, igen kedveltek a kisebb duplakabinos  pick-up-ok. Főleg japán gyártmányok és a mindenütt jelenlévő fordok. Ebből minden mennyiségben, korban és kiszerelésben. Chile igen eldugott hely, nehézipara alig van és rengetegen élnek a mezőgazdaságból. Meg persze a tengerből is. Volt öreg-halász verziójú kisteher, ami a halakat vitte, lebegtek is a platóról a szélben és halszaga volt; zárt dobozos malachordó, meg a kukoricás Juan, aki a fél rakományát elhagyta  a Valparaiso-Santiago autópályán a keresztszélben.

Aztan persze vannak a vidéki ex-szoci mindenes batárok. Sok a Lada (Niva és kocka), látam kispolszkit, meg nagyot is, de Zastava is megvolt. A tengerparthoz közeledve ezekből kevesebb van, sokszor a korrozióvédelmet a radiátorfesték jelenti ezeken a kocsikon.

Szoci baj

És persze az amcsi csodák. Szögezzük le, hogy Chile azért nem Kuba, ahol alufoliából is tudnak kipufogódobot csinálni, ha éppen arra van szükség, de egy-egy míves munka azért szembejött, többnyire 80 feletti tulajjal . Az öreg Chevy a 60-as évek elejéről nagyon szép volt, minden króm szép rajta, hogy a menyasszonyom - aki pedig tényleg nem tud sokat a kocsikról - az ütközőjében fésülködött, a korosodó tulaj mája pedig hízott...

Pick-up minden mennyisegben

Tuning, az örök. Ugyanannyi ízlésficamos kisautó, mint odahaza. Szeretik itt is az ilyen guszta, ragasztós műanyaggal körbe, oszt hadd szóljon a kályha-kipufogó stílust. Benne az uska-uska zene, alul a kék neon, szőrős mellkason a fauvé jelvény. Ezt a Lianát kivülről egészen rendben lévőnek találtuk és benne is csak a Livin’ la vida loca ment. Klassz. Ritmusra klaffog a strandpacskerom.

Nissan Platina – avagy Thália, ahogy mi ismerjük…

Az egyik nagy autóbérlős cégtől volt a drága, mentünk vele kb. 3 ezer  kilométert és ezzel jutott el a mágikus 80 ezerre. 1.4, benzin, légkondi, más extra nincs. Egyszerű, mint a kislány az éjjel-nappaliban.

Hűséges volt, ment (pláne kikapcsolt légkondival, meg csomagok nélkül), tekerős ablaka kint tartotta a meleget és a hideget egyaránt. Nyolc litert fogyasztott  fixen. Senki nem bántotta, nem törték fel, és nem volt semmilyen problémája. Kissé ki volt ülve a vezetőülés, de olcsó volt a lelkem és végezte dolgát. Mindenkinek ilyet ha low budget bérauto kell..

Chile király. Szép hely, kedvesek, jófejek a rokonok. Sokat járok majd arra, azt hiszem.
Üdv nektek
Gergő

 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.