2025.05.30. 15:36

Lezajlott az idei első TC Tréningen a Hungaroring Driving Centerben, ahova ismét sokan eljöttetek. A tartalmas képzésen ezúttal is megismerhettétek az autóitok határait: kipróbálhattátok, hogy mi történik akkor, amikor kegyetlenül csúszós felületen kell manőverezni, vagy épp egy másik autót szimbolizáló vízfalat kell kikerülni. Baromi jó látni, hogy egy ennyire tömör vezetéstechnikai tréningen is mekkorát tud fejlődni egy olyan sofőr, aki még nem járt ilyenen. Ilyennek láttuk 2025 első TC Tréningjét.

Elmélet, vészfék, meglepett arcok

Évek óta rendszeresen hangoztatjuk, hogy mennyire fontos műfaj a vezetéstechnikai tréningeké. Az a helyzet ugyanis, hogy bár rengeteg rutint lehet összehozni pusztán azzal is, ha valaki sokat vezet,a szokványos közlekedési szituációk nem készítenek fel az olyan éles helyzetekre, amikor hirtelen el kell kerülni egy balesetet.

Ilyenkor minden tizedmásodperc számít, hiszen lehet, hogy pont ezen múlik a manőver sikere. Ráadásul a gyors reakció csak az egyik faktor, itt azt is megtanulod, hogy miként kell jól reagálni. Ahogy mindig, az összes képzés most is azzal kezdődött, hogy a profi instruktorok felvázolták, hogy mi történik majd, aztán néhány perc múlva már jött is a gyakorlat.

Azt hiszed, hogy tudsz vészfékezni? Pillanatok alatt kiderül: a tréning nulladik lépése a vészfékezés, ami bizony sokan nem sikerül elsőre úgy, ahogy kéne. Ha játszol a fékerővel, adagolod, már vesztettél is: vészféknél az a jó megoldás, ha kegyetlenül lerúgod a pedált, és nem szállsz le róla egészen addig, amíg az autó meg nem állt. Lehet, hogy neked ez a világ legtermészetesebb dolga, de hidd el, nem mindenkinek az.

Csúszós emelkedő, szlalom és rántópad

A vészfékes kör után háromfelé széledtek az autók: volt, aki a szlalompályát célozta, akadt, aki a síkos emelkedőn gyakorolt, más a rántópadon szenvedhetett. Trükkös pályák ezek, mind egészen máshogy.

A szlalomban az a poén, hogy a bóják egyik oldalán száraz aszfalton tapadnak a kerekek, a másik oldalukon nedves gyantán csúsznak. A talaj változó, a pilóta menet közben alkalmazkodik: könnyű elhinni, hogy jót fog a gumi az aszfalton, aztán jön a meglepetés, hogy mennyire nem akar megtapadni a locsolt műgyantán. A kezdeti meglepetést már néhány kör után rutin váltja, és a lényeg is pont itt van: a vezetéstechnikai tréning felkészít ezekre a helyzetekre, így a sofőr pánik helyett megfelelő reakcióval válaszolhat.

Ugyanez a helyzet az emelkedős próbatételen, ahol végig műgyantán korcsolyázva, minimális tapadás mellett kell feljuttatni az autót a dombtetőre. Hatványozza a dolgot, hogy az emelkedő előtt egy locsolt ív is van, amin nem lehet tempósan közlekedni. Tipikusan könnyűnek látszó, de valójában nehéz feladat ez, ahol a tréningre érkezők megtanulják, hogy miként kell csúszós felületen megtartani kanyarban a lendületet, majd ezt átvinni az emelkedőre.

A rántópad a TC Tréning legnépszerűbb és egyértelműen legizgalmasabb része, ám általában ettől szoktak a legtöbben félni. Gondolkodni nincs idő: a hatalmas fémlap könyörtelenül kihúzza a sofőr alól az autó hátulját. Villámgyors reakció kell, különben késő lesz: a vizes műgyantán hamar eljön az a pillanat, amikor már nem lehet korrigálni, a megpördülés elkerülhetetlen. Nehéz feladat, ahol sokan pánikból beleállnak a fékbe, rossz irányba forgatják a kormányt, és ehhez hasonlók. Szerencsére pontosan ezért vannak itt az instruktorok, hogy menet közben, rádión elmagyarázzák, hogy mi lett volna a jó megoldás.

Mindig látszik a fejlődés

A TC Tréning legjobb része, hogy itt nincs tét: a környezet tökéletesen biztonságos. Ráadsul akárhányszor neki lehet futni (legalább elvileg, hiszen képzése válogatja, hogy mennyi fér bele az időbe), nem lesz baj, nem lesz ciki, ide mindenki tanulni jön. Az előzetes képzettség és a rutin különböző, de nemcsak a kezdők tanulhatnak, ezek a feladatok a haladó sofőröket is megviccelik néha.

Bármilyen vezetéstechnikai tréningen járok, mindig figyelem, hogy ki hogyan kezdi és hogyan fejezi be. Minden egyes pályán, mindenkinél látszik a fejlődés. Nem kell elsőre tökéletesen megcsinálni, sőt, utolsó alkalommal se, hiszen az is siker, ha valaki több rutinnal, ügyesebben és képzettebben távozik, mint ahogy érkezett. Ha pedig valaki úgy érzi, hogy nem megy még tökéletesen a rántópad, vagy épp nem elég jó az időeredmény a szlalomon, semmi gond, hiszen nincs limit, bárki akárhányszor jöhet. Érdemes is, hiszen ha én kívülről, távolról, a fényképezőgépen keresztül is tisztán látom, hogy mennyivel jobban mentek körről körre, akkor az tényleg valódi fejlődés.

Ha lemaradtál, nyugi: lesz még idén TC Tréning, szólunk róla időben!