Éhen hal a szerviz a nyolcezres óradíjból

2017.09.27. 14:45

Hétfői cikkünkben fontos kérdésekre kerestük a választ. Miért lesz egy 150 ezer forintos autójavításból 250 ezres és miért nem fogadja el az autószerviz a hozott alkatrészt? Kiderült, hogy hiába keresed meg a legjobb árú alkatrészeket az autódhoz és hiába találod meg hozzá a korrekt műhelyt, így nem vállalják el a munkát. A cikkre reagált olvasónk, aki huszonöt éve saját szervizt működtet. Nem ért egyet a cikk állításaival, ezért igazán érdekes amit ír. Mielőtt elolvassátok a levelet, szavazzatok!

Ennyiért javítják az autómat

Címzett: Zách Dániel

Tárgy: Ezért ilyen drága az autóalkatrész...


Kedves Dániel!

A cikkéhez lenne egy pár gondolatom 25 év vállalkozói autószervizes múlttal. "milyen jogcímen nyelik le a 100 ezer forint különbözetet"?

Ma Magyarországon egy autószerviz csak úgy tud működni, ha kiszámlázza az alkatrészt és a munkadíjat. A kettő haszna fedezi a működési költségeket. Ha ebből kivesszük a kereskedelmi hasznot, akkor bezárhatunk. Nálunk nincsen hozott alkatrész ilyen olyan haveri mutyi kedvezménnyel. Ezt el is magyarázzuk az ügyfeleinknek és megértik. Egy adott bevételre szüksége van a szerviznek. Az, hogy ez miből tevődik össze, tisztán munkadíjból vagy alkatrésszel együtt ez számomra "mellékes". Ön is említi a minimum 8 ezer forint óradíjat. Ha kivesszük a kereskedelmi hasznot, akkor a munkadíjat a kieső összeggel meg kellene emelni.

A másik óriási probléma a szakember hiány. Tételezzük fel, hogy a cikkben szereplő Zsolt autószerelőként dolgozik akár nálam is. Fizetéskor pedig azt kell majd mondanom, hogy sajnos kevesebb a béred, mert a kedves ügyfél hozta az alkatrészt, aminek a haszna nem nálunk jelentkezik és ezért kevesebb lett a bevétel. Az csak egy illúzió, hogy több munkám lesz azért mert én csak munkadíjért vállalom a munkát.

Addig amíg a jelenlegi alkatrészeladási-rendszer marad - kiszolgálnak bárkit nagyker áron, házhoz szállítanak a fusizótól a magánszemélyig bárkinek - addig nem fog változni semmi. Jelenleg kb. 11 ezer autós vállalkozás van és közel 30-40 ezer a fusizó. Emiatt a szervizek átlagos kihasználtsága - kb. 50 % - nagyon rossz. Nyugaton 70-85 %, és ebből már lehet tisztességes bért is fizetni. Ergo drágábban kell dolgoznunk, mint lehetne. Majd ha ezeket a piactorzító szereplőket és az etikátlan alkatrész-forgalmazókat kizárják a piacról, akkor majd javul a kihasználtság és kevésbé kell árat emelni. Ez viszont már a vásárlónak is jó lenne.

2009-ben volt egy próbálkozásom, amire a piac nem volt még elég érett és talán még ma sem. Alkatrészt beszerzési áron kínáltunk emelt munkadíj mellett. Természetesen a munkadíj drágább volt, de a végösszeg 10-30%-al lett olcsóbb. Jó magyar szokáshoz híven nem annak örült, hogy a fizetendő összeg kevesebb, hanem, hogy mért lett a munkadíj több. Ennek a konstrukciónak az lett volna a lényege, hogy mi semmilyen "nyomást" nem gyakoroltunk az ügyfélre, hogy a drágább alkatrészt vegye meg. Természetesen elmondtuk a szakmai véleményünket, aztán ő döntött. Egy év alatt harminc ügyfél jött és mind a harminc a zsebünkben turkált, hogy mért drágább a munkadíj. Ezért egy év után megszüntettük ezt a tevékenységet.

Ne vegye sértésnek, de a cikke is egy kicsit a zsebünkben turkál. Persze ilyenkor jön a jól ismert szlogen, hogy hülye azért nem vagyok, nem vagyok a pénzem ellensége... Érdekes, hogy a multinál vagy akár a benzinkútnál nem turkál senki a zsebükben, hogy mennyi hasznot keresnek.

A cikkben említett klíma átmosást, mivel mi is javítunk klímát és ismerem a buktatóit a munkának, ezért el sem vállaljuk. A legkisebb hiba, szennyeződés esetén én felelek a későbbi kompresszorhibáért. Köszönjük szépen, nem kérjük az ilyen munkát. De belemehetünk egy motorjavításba is, ahol attól lesz olcsó a munka, mert nem kerül bele az alkatrész. A rossz értelemben vett árharc és a fentebb említettek miatt mára oda jutottunk a szakmában, hogy egyes munkákat el sem vállalunk. Mindenki döntse el mit vállal, belemegyünk-e a mutyizásba vagy sem. Mi az utóbbi mellett tettük le a voksunkat.

Csak még egy záró gondolat. Egy fodrász megmossa és géppel levágja az én ritkuló hajamat körülbelül 2-3 ezer forint között, pár tízezer forintos beruházással. Ez nagyjából 15-20 perces munka. Feltételezve, hogy nagyon keresett és fullra tele van munkával, három ügyfelet tud kiszolgálni egy óra alatt. Ez 6-9 ezer forint óránként. Tessenek elgondolkozni, hogy akkor egy autószerviznek több tízmilliós beruházás mellett hogyan lehet még a vázolt 8 ezer forintos óradíjért is dolgoznia a jelenlegi kihasználtság mellett! Sehogy!


Köszönöm, hogy elolvasta a levelemet.


Üdvözlettel: 

Pátkai Miklós, egy becsületes szerviztulajdonos

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.