Frissítve: Rosszul működő automata vészfék nullázott ki kerékpárversenyzőket?

2019.03.04. 14:00

Nem egyértelmű, hogy a Renault Koleos, vagy a sofőrje hibázott, az viszont biztos, hogy törött néhány karbon alkatrész. Nem először fordul elő ilyen profi kerékpárversenyen.

koleos-aeb.gif

A Flowcycle cikkében a Kuurne-Brüsszel-Kuurne verseny junior futamáról írnak, ahol nem sokkal a rajt után besatuzik a zsűriautó, amit így rendesen telibe is ver pár kerékpáros. Az eset elsőre elég egyértelműnek tűnik, de több magyarázat is lehet a durva hibára.

A verseny szervezője szerint a sofőr régóta segédkezik kerékpárversenyeken, és állításuk szerint az automataváltó hibája miatt fékezett állóra az autó. Ez persze elég valószínűtlen, az autó mozgásából ítélve akár az is lehet, hogy a sofőr elfelejtette, hogy automataváltós kocsit vezet és véletlen "rákuplungolt" a fékpedálra.

A jelenetet többször visszanézve az sem kizárt, hogy az autó automata vészféke hibázott, főleg, hogy számtalan példa volt már hasonlóra és nem csak kerékpárversenyeken. Ha tényleg így történt, bár nem menti fel a Renault-t, de fontos hozzátenni, hogy szinte a teljes autóipar küszködik a problémával, tesztautóknál is gyakran panaszkodunk rájuk. Ami még kínosabb, hogy az automata vészfék mondta már be az unalmast hivatalos(abb) szituációkban is: kellett már magyarázkodnia a Mercedesnek, a Volvónak és a Suzukinak is.

Az az érzésünk, hogy amíg az EuroNCAP kopár reptereken tesztelgeti a rendszert, az autógyártók sem fogják igazán törni magukat, hogy bombabiztos automata vészfékeket gyártsanak. Pedig a legutóbbi hírek szerint küszöbön áll a rendszer kötelezővé tétele.

Frissítés: utólag a sofőr elismerte, hogy nem automata váltós kocsikhoz szokott, így a véletlen kuplungolásos verzió nyert. A Renault műszaki szakemberei szerint semmiképp nem lehetett automata a fékezés, mert 30 km/h alatt nem működik a rendszer. Ami ugye működés előtt figyelmeztet sípolással és ha beavatkozik a vezető, akkor nem fékez be. Működésbe meg csak akkor lép, ha előtte az autóval megegyező irányban másik autó halad, és igen közel van már, úgy hogy a hátul haladó lényegesen gyorsabban közelít felé. Az ebben a típusban található rendszer bringára nem fékez, de még kismotorra sem. Álló akadályra és szembe jövő autóra sem.