A kis Ferrariból lett az ezer lóerős szuperautó

2019.05.30. 09:46

Persze egy ideje már nem a középmotoros modell az alap-Ferrari, az év elején bemutatott F8 a maga 720 lóerejével már ugyanazt a dinamikát nyújtja, mint a nagyobb, V12-es Superfast, az új SF90 Stradale viszont át is veszi a csúcsmodell szerepét.

A rokonság az F8-cal elsősorban a kabin környékén szembetűnő: a tetővonal egyértelműen ugyanolyan, bár ezt elég jól leplezték azzal, hogy a tető fekete maradt. Az autó orrának és hátsó részének formája pedig eléggé eltérő a Tributo megoldásaitól: mintha itt inkább a 488-asból kifejlesztett egyedi J50 lett volna a minta. Akadnak persze egyéni megoldások is, mint a szögletes hátsó lámpák: ezek épp elég egyéniséget kölcsönöznek a típusnak ahhoz, hogy senki ne keverje össze egyszerűbb testvéreivel.

Az SF90 Stradale ugyanis az eddigi legbonyolultabb hajtásláncot kapta meg a Ferrari történetében. Az F8-ból ismerős 3,9 literes biturbó V8-as itt 780 lóerős, de ezt három villanymotorral egészítették ki. Kettő a két első kereket hajtja, egyenként 116 lóerősek, és van egy harmadik, 204 lóerős hátul. A három villanymotor összteljesítménye a gyakorlatban mégis csupán 220 lóerő, ennyit enged a beépített 7,9 kW-os akkumulátorcsomag maximális áramtűrése.

A hibrid hajtás arra is jó, hogy 25 kilométert tisztán elektromos üzemben használják az SF90-est – ilyenkor persze korlátozott menetdinamika lehetséges, a végsebesség például 135 km/h-ra csökken – de arra is, hogy javítson a gyorsuláson. Az SF90 Stradale, amely 1600 kilót nyom üresen (a karbontetős Assetto Fiorano csak 1570-et), akár 2,5 másodperc alatt elérheti a 100 km/h-s sebességet, így hosszú évek óta ez lehet az első sportkocsi a piacon, ami ebben a versenyszámban képes felülmúlni a Tesla Model S P100D ludicrous üzemmódját, ami 2,5 másodperc alatt gyorsít 96 km/h-ra. A nagy diferencia az, hogy a Ferrari folytatja a gyorsítást akár 200 km/h fölé is. 200-ra 6,7 másodperc alatt gyorsul. A végsebessége már nem olyan hajmeresztő, 340 km/h, de egyrészt ez sem kevés, másrészt ilyen tempónál a villanymotorokat már kikapcsolják a hajtásból, különben túllépnék a maximális fordulatszámukat.

Hivatalosan ugyan még nincs ára a hibrid csúcs-Ferrarinak – a gyártás is csak 2020-ban indul – de 1,2 millió eurós, azaz 390 millió forintos alapárról hallani. Ez több mint a négyszerese az F8 Tributo árának, de ettől még az a legvalószínűbb, hogy jóval több lesz a potenciális vevő, mint a legyártott autó. Állítólag a jövő héten mutatják meg a típust 2000 törzsvásárlónak – ők elővételi jogot kapnak – és állítólag ott hangzik el először nyilvánosan, hogy mibe is kerül majd egy ilyen gép.