A Fiat kiszáll az európai kisautó-piacról

2019.11.05. 06:05

Hiába piacvezető a Fiat a legkisebb városi modellek piacán, az 500-as és a Panda pályafutása hamarosan véget ér. Nagyobb és drágább modellekkel igyekeznek megtartani jelenlegi vásárlóikat.

Bár a PSA és az FCA egyesülési tárgyalásai minden most elhangzó tervet zárójelbe tehetnek, ha eredményesnek bizonyulnak, Mike Manley vezérigazgató bejelentése valószínűleg érvényben marad. Azt ígéri, hogy a miniautók helyett a Fiat márka a jövőben egy számmal nagyobb modellekre koncentrál majd, és eltávolodik a miniautók piacától.

A magyarázat egyszerű: a kisautókon eleve elég alacsony a gyártók haszna, és a széndioxid-kibocsátás korlátozása miatt olyan, a jelenlegieknél sokkal komplikáltabb motorokat kellene beépíteni, amelyek a maradék hasznot is elvinnék. A másik lehetőség, hogy olyan mértékben növelnék a modellek árait, ami miatt a vevők elfordulnának a Fiattól.

A 2012 óta piacon levő Panda most a Fiat legnépszerűbb európai modellje: az idei év első felében bő 105 ezer fogyott belőle. A második az azonos alapokra épített 500-as, amelyből valamivel több, mint 100 ezret adtak el 2019 első hat hónapjában. Ez nem kevés, de ahhoz nem elég, hogy a Fiat nyereséges legyen, legalábbis erre utal, hogy a harmadik negyedévet a márka 55 millió eurós veszteséggel zárta.

Arról egyelőre nem tudni, hogy a nagyobb modellekre váltáshoz szükséges fejlesztésekkel hol tart a Fiat. Új fejlesztésekről legalábbis alig hallani – egy elektromos 500-astól eltekintve, ami még az aktuális modellen alapul – a meglevő nagyobb modellek pedig, amilyen a Fiat 500X és 500L, viszonylag régi műszaki alapokra épülnek, amelyeket még az Opel és a Fiat fejlesztett ki a Punto és a Corsa előző generációi számára, a 2000-es évek elején.

A Fiat lehetséges jövőjét persze alapvetően befolyásolja, hogy összejön-e valamilyen fúzió az FCA és egy másik gyártó között. Korábban a Renault-val próbáltak megegyezésre jutni, most pedig a Peugeot-csoporttal tárgyalnak. Ha ez utóbbi összejön, akkor a Fiat kínálatát már Peugeot-alapokon kezdhetik megújítani: a franciák olcsó, de villanyosítható CMP platformja a Fiat terveihez is jó lehet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.