Az idén sem kellett a színes autó
A DuPont egykori autófestékes részlege, az Axalta adta ki az idei szín-népszerűségi sorrendet. Ami évek óta nem változik, az az a tény, hogy a színes autóból nagyon kevés fogy, de a szürke-spektrumon belül azért változtak a viszonyok.
Míg tíz éve az ezüst volt a világsláger, ma fehér autóból fogy a legtöbb. Világszerte a gépjárművek 38%-át adják el ebben a színben, míg a fekete 19, a szürke 13, az ezüst autók pedig 10%-kal részesednek az össz-eladásokból.
Különösen Ázsiában dominál a fehér szín: az autók 49%-át veszik ilyen fényezéssel, azon belül Kínában még magasabb ez az arány, 57%-os. Az egyetlen nagyobb piac, ahol nem a fehér vezet, az Európa: errefelé a szürke vezet 24%-kal, míg fehér autóból 23%, feketéből 21%, ezüstből 10% fogyott.
A valódi színek kevéssé jutnak szerephez, világszerte csak a vörös és a kék aránya haladja meg az 1%-ot: az előbbi 8, az utóbbi 3%-ban fordul elő az újonnan eladott járműveken. Európában azért valamivel jobb a helyzet, az autók 10%-a kék, 6%-uk piros, 3%-uk barna vagy bézs színben hagyja el a szalonokat.
Az persze ezekből a számokból sem derül ki, hogy mi húzódik a színtelen autók népszerűségének hátterében. Nehéz megállapítani például, hogy a színválasztás hátterében mekkora arányban áll mondjuk a céges beszerzők döntése. Vagy az a körülmény, hogy az autógyárak manapság jellemzően nem is kínálnak igazán sokféle színt a legtöbb típushoz, és sokszor azok is kizárólag komor, sötét árnyalatok, így a vásárló, ha akarna, sem választhatna vidám színeket.