Új 4-es BMW: a jövő legendája?

2020.06.03. 09:13

Domagoj Dukec, a BMW vezető tervezője tisztességgel igyekszik elvégezni a munkáját: a bemutató alkalmával igyekezett magyarázatot adni arra, hogy az új 4-es orr-részét a tavalyi tanulmányt ért kritikák ellenére miért tartották meg szinte változatlan formában. A tervező szerint kellett valami, ami összetéveszthetetlenül BMW, és elég provokatív, hogy felfigyeljenek rá.

Nos, úgy néz ki, ez sikerült is, olyannyira, hogy az új típus formaterve kapcsán nem is igazán esik szó másról, mint az új orr-részről. Azt azért érdekes lesz megfigyelni, hogy Dukec jóslata bejön-e, és tényleg megkedvelik-e a vásárlók az új 4-est, vagy ez lesz a BMW következő Bangle 7-ese, amelyet a gyártó nem győz majd javítani néhány év múlva, a modellfrissítés alkalmával.

Az új orr-rész miatt a formaterv többi része egyértelműen kevesebb figyelmet kap, pedig a 4-es sorozat egész karaktere sokat változik a modellváltással. A többi formai megoldás azonban nem hat nagyon eredetinek: leginkább olyan, mintha a 8-as kupé formatervét hasznosították volna újra az eltérő arányú karosszérián.

Az új 4-es egyébként annak ellenére, amit a számozása sugall, nem sokkal kisebb a 8-as kupénál: 4,768 méteres hossza csupán 7,5 centivel kevesebb, és 5,9 centivel több, mint a 3-as szedáné. A többi mérete is nőtt, a szélessége 1,852 m, a magassága 1,383 méter, a tengelytávja pedig 2,851 méter lett.

Az új karosszéria egyébként stabilabb, merevebb és aerodinamikailag is kedvezőbb, mint az előző 4-esé. Az előbbiben az segít, hogy a gyáriak szerint sikerült a két tengely között egyenlően elosztani a tömegét – bár ez nyilván nem minden motorral igaz – és a tömegközéppont magasságát 2,1 centivel lejjebb vinni. Az orr-rész kialakítását látva egész hihetetlen, de a légellenállási tényezőt sikerült 0,25-re csökkenteni.

Nem könnyű elképzelni, hogy az erősen lejtős tetővonal alatt érdemi fejteret alakíthattak ki, a 2:1:2 arányban dönthető hátsó üléstámla és a 440 literes csomagtartó-térfogat viszont átlagos hétköznapi használhatóságot sugall.

A motorválaszték kezdetben hattagú lesz. Kétliteres benzines turbómotorból kétfélét kínálnak majd, a 420i-ben a 184 lóerős, a 430i-ben a 258 lóerős dolgozik majd. A legerősebb benzinmotoros változat az M440i xDrive lesz, legalábbis az M4 bemutatásáig: ebbe már a 3 literes soros hathengeres turbómotor kerül, 48 voltos enyhe hibrid hajtással, és 374 lóerő csúcsteljesítménnyel. Ezzel 4,5 másodperc alatt lesz elérhető a 100 km/h. Dízelmotoros kivitelből is hármat mutatnak be: a 420d-be kétliteres, 190 lóerős motor kerül, a 430d-be háromliteres hathengeres 286 lóerővel, az M440d xDrive soros hathengerese pedig 340 lóerő és 700 Nm csúcsnyomaték leadására lesz képes. Ez utóbbi alig marad el dinamikában a benzines csúcsmodelltől, legalábbis a 4,7 másodperces gyorsulási adat százig erre utal.

Természetesen lesz M4-es is, amelybe várhatóan a hathengeres benzinmotor 500 lóerő feletti teljesítményű változata kerül majd, bár ezt csak 2021-ben tervezik bemutatni. Szintén később érkezik a kabrió változat, és a négyajtós Gran Coupé, amelyből elektromos kivitelt is készítenek majd.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.