Egyre több elektromos buszt adnak el Európában

2024.02.17. 16:03

A tavaly eladott városi buszoknak több mint az egyharmadát Lengyelországban gyártották.

A 2022-es évhez képest, 2023-ban 53 százalékkal bővült az Európában eladott villanybuszok száma – írja a Suistanable Bus. A 27 uniós tagállam, valamint Svájc, Izland és Norvégia adatait figyelembe véve tavaly 6354 darab elektromos busz talált gazdára a vizsgált országokban. A bővülés igen jelentős, 42 százalékos volt 2022-höz képest.  

Tavaly a legtöbb villanybuszt, 785 darabot, az MAN szállított le a megrendelőinek a Lion’s City E típusból. Érdekesség, hogy a Volkswagen csoporthoz tartozó bajor MAN Truck & Bus, összes elektromos busza a lengyelországi starachowicei gyárban készült, ahol 2023 szeptemberében gördült le a gyártósorról a 1000. Lion’s City E típusú autóbusz.

Második a lengyel Solaris Bus & Coach lett 725 darabos eladással. Európában a hidrogén üzemanyagcellás buszok értékesítése terén, 56 darab 2023-ban, a Solaris piacvezető. Így a villanybusz eladási adatokba az akkumulátoros Urbino Electric és az üzemanyagcellás Urbino Hydrogen típusú buszokat is beszámolták. A Solaris eladásai egyébként az elmúlt években folyamatosan csökkentek, tavaly azonban kétszáz busszal többet adtak el, mint 2022-ben. Úgy néz ki, hogy a 2023-as évre a lengyeleknek sikerült kilábalniuk a nehéz időszakból.

A képzeletbeli dobogó harmadik fokára, meglepetésre, 483 átadott busszal a kínai Youtung került. A negyedik a főként brit piacra gyártó Wrightbus 469 darab e-busszal. Az ötödik a BYD-ADL páros 448 busszal. Az ADL szintén, főként a brit piacra gyárt, azonban a kínai BYD-val kötött megállapodás szerint az angol gyártó a kínaiak elektromos busz alvázára készítik az összes villanybusz típusukat. Hatodik a Mercedes-Benz 446 darab eladott eCitaróval. Hetedik a BYD 358 darab busszal, amely szintén meglepetés, ugyanis az európai e-busz piacon néhány éve még vezető volt a kínai cég, mostanra azonban alaposan visszaszorultak az eladási számaik. Ezért 2022-ben be is zárták a franciaországi összeszerelő üzemüket. Az első tízbe még befért az Iveco Bus 356, a Volvo 345 és a kínai Zhongtong 249 elektromos busszal.

A fenti adatsorokból két érdekességet is kiolvashatunk. Az egyik, hogy bár a kínai márkák már több mint tíz éve jelen vannak az európai autóbusz piacon, azonban ezt a járműszegmenst nem járja át az a nagy, kínaiaktól való félelem, mint napjainkban az autóipart. Ennek egyik oka az, hogy nincsenek csodák, jó minőségű európai autóbuszt, vagy úgy tudnak előállítani, ha Európában gyártják, vagy pedig úgy, ha európai alkatrészeket szerelnek be a buszokba. Ezzel pedig el is fogy a kínai járművek ár előnye. A másik ok pedig az, hogy az nagy európai márkák felnőttek a feladathoz és annak ellenére, hogy egy-egy évben, egy-egy kínai márka kiugró eredményt tud felmutatni, lásd fent a Youtong esetében, stabil növekedést nem tudnak produkálni.

A másik érdekesség, hogy az európai Top 10 buszmárka, tavalyi összeladása 4 664 darab villanybusz volt, amiből 1855 lengyelországi gyártóüzemekből került ki. Ezzel Lengyelország harminc év alatt Európa legjelentősebb buszgyártó hatalmává vált.    

(via: Suistanable Bus)