A Bertone 1992-es Porsche 996 és Boxster koncepcióitól eldobod az agyad

2024.02.20. 10:41

Mikor a Bertone csődöt jelentett, ugyanúgy meg kellett menteni az archívumát és a gyűjteményben maradt koncepcióautókat a felszámolók és az olasz állam elől, mint a Pininfarina esetében 2012 környékén. Az Italdesign Panamera II koncepcióját ismertem. A Bertone 996 és 986 javaslatait nem. Wow, ahogy ezt mondani szokás.

A nyolcvanas-kilencvenes években még teljesen normális dolognak számított, hogy a nagy, vagy éppen az akkor még sokkal kisebb autógyártók több olasz stúdióval is megpályáztatták jövőbeli modelljeik formatervét.

2017-ben a Road&Track újságírójaként jártam a Porsche Stuttgart melletti, elvileg titkos, gyakorlatilag jól ismert raktárában, ahol a múzeumban épp nem kiállított prototípusok és versenyautók laknak. Az internet azóta az én fotóimat pörgeti az Italdesign Porsche Panamera II szedán koncepcióról, mivel korábban nem sok használható kép készült róla. Itt 1991-ben járunk:

img-9156-1504273349
img-9155-1504273384

A Porsche nagy pénzügyi bajban volt akkoriban, és a 993 bevezetése alatt már rég az első vízhűtéses 911-család, a 996, illetve a belépőnek szánt, középmotoros és szintén vízhűtéses 986 Boxster bevezetésén gondolkozott. Így jött képbe a Bertone is, miközben a németek gyorsan nemet mondtak az Italdesign furcsa Seatokra emlékeztető ötletére, a Panamera II-re.

A Bertone 996 koncepciója furcsa öszvérnek hat, hiszen a hátsó sárvédőtől 1992-es Ferrari 456 hangulatot áraszt, ami viszont egy Pininfarina dizájn. A középmotoros Bertone 986 egy fokkal emészthetőbb, de még mindig nem az a könnyed roadster forma, amit végül az amerikai stúdió alkotott meg a Porsche legnagyobb örömére. A Bertone verzió egy kicsit olyan, mint egy módosított arányú 993, ami nem is meglepő az 1992-es dátum ismeretében.

Ne álljunk meg itt, hiszen hála az 1979 óta létező olasz Lopresto kollekciónak, ahol számos Bertone koncepció menedékre talált, az archívumból is csemegézhetünk.

Jöjjön hát ismét a Bertone 996 formaterve, ezúttal hátulról is:

Olasznak olasz, Porschénak viszont nem igazán Porsche. Talán nem annyira meglepő, hogy elutasították a német oldalon.

És a Boxster, amit itt még egyáltalán nem a Boxster, hanem csak a 986-ot gyári kód? Itt is van mit nézni, hiszen az 1992-es dátumhoz képest a sorozatgyártott roadster csak 1996-ban jött ki, a 911-es ajtajaival és fényszóróival azért, hogy olcsóbb legyen gyártani.

Látszik, hogy míg elől nagyjából ugyanazt a vonalvezetést variálta a Bertone, hátul a 996 és a 986 erős eltérést mutatott, talán hangsúlyozva a motorok elhelyezkedése, és ezzel együtt a karosszéria arányai közti különbségeket.

Hatalmas köszönet a Lopresto kollekciónak, hiszen bár lehet, hogy ezeket az autókat már ismerték a Bertone stúdió rajongói, nekem örömteli meglepetést jelentettek.