Megjelentek a fordosok az amerikai Tesla-töltőkön

2024.03.05. 08:01

Az akkumulátortöltő hálózat hézagossága az egyik legnagyobb akadálya az elektromos autók gyorsabb elterjedésének, amin nagyot változtat, hogy a Tesla gyorstöltői szabvánnyá válnak Amerikában.

A Ford elektromos meghajtású modelljeinek tulajdonosai – például Mach-E-t vagy a F-150 Lightningot - vezető autósok Észak-Amerikában immáron igénybe vehetik a Tesla Supercharger áramkútjait. Ezzel a Ford az első olyan autógyártó, amely teljesítve tavalyi ígéretét – lehetővé teszi a legjobbnak tartott gyorstöltők használatát ügyfeleinek – írta a CNBC. 

Amerikában más töltőszabvány van, mint itt

A történet érdekessége, hogy a Tesla által kifejlesztett, de bármelyik gyártó által ingyenesen használható NACS (North American Charging Standard) csatlakozót fogja használni a Ford is, először CCS2-adaptert adnak az autókhoz, később azonban az amerikai piacos modellek esetén valószínűleg átalakítják a gyártósort is, leghamarabb 2025-ben.

Elégedett a vezér

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója a Linkedinen megjelent posztjában arról írt, hogy saját maga is kipróbálta az új lehetőséget és azt tapasztalta, hogy kiválóan működik. Szerinte ez a változás kényelmesebbé, rugalmasabbá teszi a villanyautózást.

Ezt a megállapítást nehéz lenne vitatni. William Navarro Jameson, a Tesla töltőhálózatért felelős vezetője szintén a Linkedinen közölte: a Fordokat hónapokon át tesztelték összhangba hozzák, átjárhatóvá tegyék a két töltőszabványt.

A Tesla egyébként hasonló megállapodást kötött a General Motorsszal és más autógyártókkal, így ezek autói hamarosan követhetik a Fordokat a gyorstöltők használatában. Az USA-ban és Kanadában 12 ezer ilyen pontot tart fenn a Tesla.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Mary Barra, a GM vezérigazgatója azt mondta, amikor bejelentette az együttműködést 2023 júniusában, hogy cége 400 millió dollárt (145 milliárd forint) spórol meg azzal, hogy nem kell saját töltőhálózatot építenie.

A Tesla lehet a legnagyobb nyertes

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója megváltoztatta korábbi álláspontját a töltőkkel kapcsolatban, amikor belement a közös használatba más autógyártókkal. Ezt megelőzően úgy gondolta az exkluzív akkumulátortöltési lehetőség előnyösebb lesz a cégének.

Az osztozkodás azonban több haszonnal jár, mint kárral – mondta Sam Fiorani, a globális ágazati előrejelzéseket készítő AutoForecast Solutions elnökhelyettese.

A hálózat bővítésének költségei csökkennek azzal, hogy töltőpontok sűrűbb használata növeli a bevételeket. Emellett a Tesla jobban igénybe vehet állami környezetvédelmi támogatásokat. Jelenleg minden harmadik töltő a Tesláé az USA-ban. Még ha lassul is az elektromos autók terjedése, akkor is 6-12 milliárd dollár bevételt kaszálhat a cég 2030-ig a töltőhálózat-biznisznek köszönhetően.

Fiorani szerint kétségtelen, hogy a Tesla veszíthet vásárlókat azzal, hogy töltői nem exkluzívan szolgálják ki a nála készült autókat. Ez azonban várhatóan nem lesz jelentős, ugyanis nagyon erős a cég márkaimázsa. Az autósok nem elsősorban azért vesznek Teslákat, mert feltétlenül jó autónak tartják azokat, hanem azért, mert azt akarják, hogy ennek az autógyártónak a logója legyen az autójukon.