- A Kínából érkező hírek eddig rendre rekordokról szóltak. Most jött egy adat a másik oldalról.
- A január halványra sikeredett.

Kínában januárban 12 százalékkal kevesebb autót értékesítettek 2025 januárjában, mint az elmúlt év első hónapjában – írta a Reuters. Ez volt az újautó-piacon az első visszaesés 2024 szeptembere óta és a legnagyobb hanyatlás éves távlatban. Borítékolható, hogy a nehezebb piaci helyzetben még élesebbé válik az autómárkák árcsökkentési versenye az ázsiai országban.
A személyautók értékesítése Kínában hagyományosan nagy kilengéseket mutat az év első két hónapjában, mivel az ilyenkor esedékes holdújévi ünnepség időpontja minden évben változik. Tavaly februárban volt, idén január végén kezdődött és február közepéig tartott. A tapasztalatok szerint főként vidéken vásárolnak új autót a kínaiak a pihenőidőszak előtt.
Emellett hatással lehetett az eladásokra, hogy decemberben sokan előrevitték autóvásárlásukat, mert bizonytalan volt, hogy a pekingi kormány meghosszabbítja-e a konnektorból tölthető és az akkumulátoros villanyautók, vagyis az újenergiás járművek támogatását. Végül úgy döntöttek, hogy fenntartják a kedvezményt.
További oka lehet a januári visszaesésnek, hogy az év végén az autógyártók igyekeztek hozni éves eladási terveiket, ennek érdekében saját árengedményeket adhattak. Az újenergiás autók eladása nem csökkent, hanem nőtt, mégpedig 10,5 százalékkal. Arányuk azonban az összes újautó-eladáson belül 41,2 százalék lett. Így a második egymás követő hónapban maradt el az 50 százaléktól – derült ki a kínai autógyártók szövetségének (angol rövidítéssel CPCA) adataiból.
Csuj Tung-su, a CPCA főtitkára azzal magyarázza ezt, hogy a vidéki vásárlók előnyben részesítik a hagyományos meghajtású autókat, miután halványabb akkumulátortöltési lehetőségekkel kell számolniuk. A szervezet várakozása szerint az újenergiások aránya az újautó-eladásokon belül 2025 egészében 57 százalék lesz szemben a 2024-es 47 százalékkal. A verseny éleződésének jele, hogy a BYD a napokban ingyen extraként elérhetővé tette a vezetéstámogató rendszerét a legolcsóbb, a kínai piacon forintban számolva kevesebb mint 4 millióért megvehető legolcsóbb típus esetében is. Az Xpeng és a Nio ingyenes – nullaszázalékos – autóhitelt kínál. A Tesla idén is folytatja árengedményeit és finanszírozási kedvezményeit a kínai piacon. Az autóexport három százalékkal, 380 ezer autóra nőtt januárban az egy évvel korábbihoz képes. Egy hónappal korábban, decemberben még hat százalék volt a növekedés tempója a CPCA adatai szerint.
