Egy Magyarországnyit bukott a Tesla

2025.02.13. 14:06

  • Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését. 
  • A befektetők léptek, most 200 milliárd dolláros mínuszt mutat a számla.
GettyImages-2159544373

A Tesla részvényei 6 százalékkal gyengültek azt követően, hogy legnagyobb versenytársa, a kínai BYD bejelentette, hogy legolcsóbb autóihoz is elérhetővé teszi ingyenes extraként félautonóm vezetési rendszerét – jelentette a CNBC.

Emellett az is hatott a befektetőkre, hogy az autógyártó együttműködik az okos autók fejlesztésében a DeepSeekkel, a mesterségesintelligencia-fejlesztés (MI-fejlesztés) új sztárcégével. A befektetők láthatóan megijedtek attól a lehetősétől, hogy a villanyautózás úttörő vállalata hátrányba kerülhet a piaci versenyben. Emellett egyre jobban erősödnek az aggodalmak a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk kavarásai miatt.

Ezek közül a legújabb a garabonciás cégvezető ajánlata, hogy egy befektetőcsoport élén megvásárolná az MI-szektor élen járó cége, az OpenAI többségi tulajdonrészét.

A Tesla-részvények hanyatlása napok óta tart, aminek eredményeképpen már 17 százalékos mínuszban van a papír. Ez azt jelenti, hogy a vállalat piaci értékéből 200 milliárd dollár veszett el. Ez az összeg megfelel Magyarország egyévi GDP-jének. A Tesla-árfolyam zuhanásához persze hozzá kell tenni, hogy kedvező hírek esetén hirtelen ledolgozhatja a hátrányt a papír. Kérdés persze, hogy mikor. 

A robotaxipiaci verseny nem igazán jó hír a Teslának

A befektetőket aggasztja, hogy miközben a BYD autonóm vezetési rendszere képes önállóan leparkolni az autót és navigálni az autópályákon, Musk csak júniusra ígérte cége befektetőinek a Tesla teljesen önálló önvezető rendszerét és vezető nélküli robotaxijait, amelyeket a texasi Austinban akarnak szolgálatba állítani. 

Ráadásul a Google-t működtető Alphabet Waymo néven futó hasonló szolgáltatása már működik Austinban, illetve Phoenixben és San Franciscóban. A Waymo a napokban jelentette be, hogy tíz négyzetkilométerrel bővítette Los Angelesben azt a területet, amelyen robotaxijai futnak. Az Oppenheimer pénzügyi tanácsadó cég elemzői szerint az autonóm vezetés területén kibontakozott verseny korlátozhatja a Tesla profittermelő képességét.

Ha a cég tartja is a maga elé tűzött júniusi határidőt, csak az egyik szereplő lesz a robotaxipiacon. Így versenyre kényszerül másokkal, ami azt jelenti, hogy igyekeznie kell minél jobb ár/érték arányú taxiszolgáltatást nyújtani.

Musk úgy viselkedik, mint aki a modern technológiában mindenhez ért

A Tesla vezetésén felül Elon Musk a vezérigazgatója a SpaceX űrtechnológiai vállalatnak, az X közösségimédia-cégnek és van egy mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalkozása is xAI néven. Emellett sok időt tölt Washingtonban, ahol különleges kormányalkalmazottként irányítja a DOGE-t (Department of Government Efficiency) szervezetet. Ennek célja a szövetségi költségvetés és a személyzet csökkentése, illetve a szabályozások egyszerűsítése, beleértve ebbe teljes kormányhivatalok vagy projektszervezetek felszámolását is. Nem mondanának csacsiságot azok, akik úgy vélnék, hogy e feladatok ellátása egyenként is egész embert kíván.

Kaotikus kommunikáció keretezi az OpenAI-ra tett felvásárlási ajánlatot

Ehhez képest Musk megfejelte mindezt egy 97,4 milliárd dolláros ajánlattal az OpenAI felvásárlására, amelyet egy ismeretlen befektetőcsoport élén tett. Musk részt vett az OpenAI 2015-ös alapításában, amikor ez a szervezet még csak kutatóintézet volt, ám később kivonult belőle. A cég társalapító-vezérigazgatója, Sam Altman az utóbbi években üzleti vállalkozássá alakította át az OpenAI-t.

Musk ajánlata után küldött egy emlékeztetőt a vállalat dolgozóinak, amiben arra hívta fel a figyelmüket, hogy a Tesla vezére hajlamos olyasmit ígérni, amit nem tart be, és nem kaptak hivatalos cégfelvásárlási ajánlatot. Ez utóbbit Musk emberei tagadják, mondván: egy négyoldalas dokumentumot adtak fel ezzel kapcsolatban az OpenAI igazgatóságának címére. Szerintük nem biztos, hogy Altman megosztotta a dokumentumot a testület tagjaival.

Az Oppenheimer elemzői a Tesla kockázatai között tarják számon Musk szerepvállalását a Trump-adminisztrációban. A cégvezető viselkedése része az új elnök beiktatása után kezdődött intézkedéscunaminak, amivel Trump teszteli kormányzati hatalmának határait. Ennek van egy rajongótábora az elnök szavazói körében, ám a Tesla eladásainak év eleji visszaesése Kaliforniában és Európában arra utalnak, hogy az autósok egy részének elege van Musk viselt dolgaiból.