F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
- A Forma 1-es új hibrid motorszabályok hivatalosan 2026-tól 2030-ig lennének érvényben, de a legújabb hírek szerint nem biztos, hogy ez valóban így lesz.
- A sportág vezetőségében mérlegelik a V6-os hibrid motorok nyugdíjazását, és a közönség kedvenc üvöltő V10-esek visszahozatalát.
- Utóbbinak a bajnokságba jövőre érkező Audi nagyon nem örülne.
Izgalmas pletyka rázta fel az elmúlt hetekben a Forma-1 világát. A hírek szerint a sportág vezetőségében mérlegelik a V6-os hibrid motorok nyugdíjazását, és a közönség kedvenc üvöltő V10-esek visszahozatalát. Bár úgy tűnik, a háttérben valóban indultak ezzel kapcsolatos egyeztetések, nem mindenki örülne a változásnak.
Ahogy korábban írtunk róla, a V10-es motorok visszahozása potenciálisan megoldaná a modern F1 égető problémáinak nagy részét. Kisebb, könnyebb autók megépítését tenné lehetővé, csökkentené a költségeket, ráadásul visszaadná a sportág ikonikus, de a hibrid motorok bevezetése óta elveszett hangját.

A hírek szerint jelenleg két lehetséges utat mérlegelnek az F1 vezetői. Az első, drasztikusabb megoldás szerint egy az egyben törölnék az új, 2026-os hibrid motorszabályokat. Ebben az esetben a mezőny egészen 2027-ig a jelenlegi hajtásláncokkal versenyezne tovább, a V10-es motorok pedig a 2028-as szezonban debütálnának. A konzervatívabb elgondolás szerint 2026-ban megérkeznének a frissített V6-os motorok, de ezek a tervezett öt helyett csak három évig maradnának használatban, 2029-ben pedig a V10-esek vennék át a helyüket.
Függetlenül attól, melyik terv valósulna meg, az Audi egyértelműen nem kér a V10-es motorokból. "A soron következő hajtásláncokra vonatkozó szabályok - beleértve a 2026-os új hibrid motorszabályokat is - kulcsszerepet játszottak az Audi Forma 1-es szerepvállalásával kapcsolatos döntésekben. Ezek a motorszabályok ugyanazt a technológiai fejlődést reflektálják, ami az Audi utcai autóinak innovációját is mozgatja." - írja a gyártó közleménye.
Bár az idézett szöveg diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz. Eszerint az Audi valószínűleg nem szállt volna be a Forma 1-be, ha a V10-esek visszahozatala már előbb terítékre kerül. Sőt, végső soron az sem kizárható, hogy az új 2026-os hibrid motorszabályok eltörlése akár a márka F1-es szerepvállalását is kétségbe vonhatja.
Ez az ügy egyértelműen rámutat a V10-es motorokkal kapcsolatos egyik nagy problémára: ezek az elektromos és hibrid hajtás terjedésével egyszerűen egyre kevésbé relevánsak az utcai autók tekintetében. Márpedig a különböző autógyártók - a reklámérték mellett - azért hajlandóak sokmillió dollárt a Forma 1-es csapataik üzemeltetésére és motorfejlesztésekre fordítani, mert a versenypályán szerzett tapasztalataikat potenciálisan az utcai autóik tervezése és gyártása során is kamatoztatni tudják. Amennyiben ez a párhuzamosság elveszik, úgy a gyártók egy része potenciálisan elfordulhat az F1-től.
Forrás: crash.net
