A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
- A McMurtry Spéirling a világ egyik legdurvább villanyautója: 1000 lóerős, 1000 kilós, és 1,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra.
- Az egytonnás autó 2 tonna leszorítóerőt termel. Egyhelyben állva is.
- Megnézték, hogy tud-e fejjel lefelé haladni.
- Tud.
A világ leggyorsabb, utcai villanyautója a Rimac Nevera, aminek a legkeményebb változata a 2107 lóerős Nevera R: a horvát szörny 1,74 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, a végsebessége pedig 412 km/h. Akadnak azonban a Neveránál is drasztikusan meredekebb, elektromos cuccok, ha nem szempont a rendszám.
A McMurtry Spéirlingnél kevés elvetemültebb villanyautó létezik. A mindössze 3,45 méter hosszú, 1,58 méter széles, nagyjából egytonnás elektromos autó 1000 lóerőt tud, és 1,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra. A nyers számokon kívül is tud sok olyan trükköt, ami bebetonozza a helyét az igazán őrült modellek között.

Például a két tonna leszorítóerő eleve jól hangzik, akkor meg főleg, ha azt is tudod, hogy ezt egyhelyben állva is tudja. Az angol sportautónál nem varázslattal érték ezt el: a Spéirlingre nemcsak hagyományos, passzív aerodinamikai elemeket, hanem aktív darabokat is. Utóbbi két nagyteljesítményű ventillátort jelent, amik a talajhoz szívják az autót.
Sok autó kapcsán büszkén állítják, hogy a leszorítóereje miatt képes fejjel lefelé is közlekedni. Ezzel általában az a baj, hogy hagyományos aerodinamikai megoldásokkal az autó tömegét meghaladó leszorítóerő csak extrém nagy sebességnél érhető el. Tehát elméletben több versenyautó is képes ilyesmire, de elég para kipróbálni, hiszen a tökösség egy egészen új szintje kell ahhoz, hogy valaki 300 km/h-val száguldjon fejjel lefelé.

A McMurtry Spéirlingnél azonban nincs ilyen gond, hiszen már 0 km/h-nál is duplaannyi leszorítóerőt termel, mint a tömege. Ki is próbálták, hogy a gyakorlatban is képes-e fejjel lefelé haladni ez a szürreális sportautó. Spoiler alert: tud bizony!
Forrás: McMurtry Automotive
