Indul a mentőakció a Nissannál

2025.06.06. 09:26

  • A Nissannak először a saját háza táján kell rendet tennie a vállalat új vezérigazgatója szerint, akire a  takarítás feladata hárul.
  • Nehéz optimistának lenni a céggel kapcsolatban, de ő hivatalból az.
420A4388

A Nissannak rövid távon arra kell koncentrálnia erőfeszítéseit, hogy kiköszörülje a csorbát saját tevékenységében – mondta a CNBC-nek adott rövid interjújában Ivan Espinosa, a japán autógyártó vezérigazgatója, aki április óta áll a cég élén. A japán márka brutális átalakuláson megy keresztül, miután az elmúlt években eladásai meredek lejtőre kerültek.

Az új cégvezetés úgy véli, hogy az átalakulási terv, amelynek a Re:Nissan nevet adták, kellően mélyreható. Ez pont megfelel annak, amire a vállalatnak szüksége van. A korábbi bajokat megfejelték Donald Trump amerikai elnök vámjai, közük az Egyesült Államokba importált autókra kivetett 25 százalékos tarifa. Espinosa májusban állt elő gigantikus átszervezési tervével. E szerint elbocsátanak 11 ezer embert a Nissan világszerte működő üzemeiből és bezárnak hét autógyárat. Arra számítanak, hogy a cég márciusban végződő üzleti évében három százalékkal kevesebb autót fognak értékesíteni, mint az azt megelőző 12 hónapban. Hírek szerint a japán kormány közbelépésére megpróbálták összeházasítani a Nissant japán versenytársával, a Hondával, ám a kiszemelt kérőnek volt annyi esze, hogy ne vegye magára a csőd szélén tántorgó céget. Ez vezetett a vezércseréhez a Nissannál. A szaksajtó arról is írt, hogy a tajvani Foxconn elektronikai bérgyártó kötne szoros szövetséget a japán autógyártóval.

A cégvezető mostani nyilatkozata azonban arra utal, hogy a házi nagytakarítást akarják elvégezni, mielőtt a jövőre vetnék vigyázó tekintetüket. Espinosa néhány mondatban összefoglalta azt is, hogyan jutott a jelenlegi dicstelen helyzetbe a szebb napokat is látott, patinás japán autógyártó. A problémák gyökere tíz évre nyúlik vissza, amikor óriási növekedési célokat tűztek a vállalat elé.

Az elképzelés az volt, hogy évente nyolcmillió autót adjanak el, ám a csúcsot 2026-ban érték el 5,6 milliós értékesítéssel. Jelenleg 3,3-3,4 millió Nissan talál gazdára egy-egy évben a világon. Ezzel a futottak még cégek közé került a vállalat. A világ újautó-piacain 2016 és 2018 között adták el a legtöbb autót 84-86 millió közötti értékesítéssel –derül ki a Road Genius adataiból. Tavaly 75 milliós volt a piac, amelyen belül egyre nagyobb a villanyautók és a kínai autógyártók súlya. Miután a torta nem nő, a hagyományos piaci szereplők közül egyes autógyártóknak bukniuk kell. A Nissan egyelőre ezek között van.