Jeep Patriot EV: mentőöv a Chryslernek?

2009.01.16. 11:42

A Chrysler csoport több konnektorról tölthető modellt is bemutatott Detroitban. Ezek közül a Patriot EV a legkevésbé látványos, de ez áll a legközelebb a megvalósuláshoz.

Az EV (Electric Vehicle - elektromos autó) jelzés itt is csupán megtévesztés, hisz a Jeep tanulmányban is van benzinmotor, amely menet közben töltheti az akkumulátorokat, ahogy a Chevrolet Volt, vagy házon belül a Chrysler 200C tanulmány esetében. A Chrysler mérnökei azonban más alkatrészekből építkeztek itt, mint a 200C esetében. Egy 200 lóerős villanymotort építettek be, amellyel akár 8 másodperc alatt is elérhető a 60 mérföld/órás (96 km/h) sebesség, és az autó akár 190 km/h-s sebességgel is haladhat - de csak a meddig a Li-ion akkuk bírják árammal. A Patriot EV ugyanis legfeljebb 64 kilométert mehet tisztán elektromos üzemben, ha az akkukat előzőleg teljesen feltöltötték, utána viszont egy alig 60 lóerős benzinmotor hajtotta a generátor biztosítja a haladáshoz szükséges energiát - akár további 640 kilométeren keresztül. Ez persze alaposan visszafogja az autó dinamikáját, de a 60 lóerő is több mint elég az Egyesült Államokban érvényes sebességkorlátozások mellett egy hosszabb utazáshoz. A tervezők itt már lapos akkumulátorokat használtak, amelyek a padló alatt helyezkednek el, így ezek alig vesznek el helyet a belső térből, és a tömegközéppont is alacsonyan maradhat.

A Patriot EV azért lényeges a Chrysler szempontjából, mert ugyanarra a platformra épül, mint a cégcsoport összes kisebb méretű modellje, például a Dodge Caliber és Avenger, illetve a Chrysler Sebring. Így ennek a tanulmánynak a hajtásrendszerén alapulhatnak az amerikai vállalat jövőbeli konnektoros hibrid modelljei, már ha valóban lesznek ilyenek. Ugyan ígéretekben a Chrysler sem maradt le a konkurensek mögött - azaz szintén 2010-re szeretnék piacra dobni saját benzin-elektromos tömegmodelljeiket - úgy néz ki, minden egyéb téren tetemes lemaradásban vannak. Egyelőre nem tudni, honnan szereznek majd megbízható Li-ion akkumulátorokat - a GM, a Toyota, a Nissan és a Mitsubishi legalább megtalálta már a megfelelő fejlesztési partnert, annak ellenére, hogy kész technológia még egyiküknek sincs a kezében - és a Chrysler krónikus pénzhiánya miatt a fejlesztések is lassabban haladnak, mint a konkurenseknél.

Most azonban az is fontos, hogy ki tud nagyobbat blöffölni, hiszen Obama elnök elsősorban a környezetbarát autók fejlesztésének támogatása révén tervez pénzt osztani az autógyártóknak. Így viszont a Patriot EV akkor is segíthet a Chryslernek a túlélésben, ha a kitűzött határidőre nem készül el a végleges változata.