Sok a tévhit az M7-esen történt busztragédia kapcsán

2021.08.23. 15:31

Érdemes előre leszögezni: nem tudjuk megfejteni, hogy pontosan mi történt. A rendőrség nyomoz, szakértők vizsgálják az eset körülményeit, próbálják rekonstruálni a történteket, és tisztázni az esetleges félreértéseket. A cikkh megírásában közutasok és baleseti helyszínelők segítettek, hogy eloszlathassunk néhány felkapott tévhitet.

Korábban megírtuk, hogy augusztus 15-én a RoliTúra 56 személyes, Mercedes Tourismo RHD 16 típusú autóbusza Horvátországból hazafelé tartva súlyos balesetet szenvedett az M7-es autópálya 70-es kilométerénél (Szabadbattyánnál), a főváros felé vezető oldalon. A jármű miután lesodródott az útról, az egyik felüljáró tartópillérének ütközött. A balesetben kilencen elhunytak (nyolcan a helyszínen, egy sérült pedig a kórházban), 46-an megsérültek, az áldozatok között van a busz vezetője is. A baleset után rengeteg félinformáció látott napvilágot, amelyeknek nagy része nem állja meg a helyét. Bár a baleset körülményeit a Fejér Megyei Rendőrkapitányság szakértők bevonásával vizsgálja, azonban mára mégis valószínűsíthető a baleset lefolyása.

A durrdefekt teóriája

A baleset után nem sokkal az egyik utas azt nyilatkozta, hogy egy nagy durranást hallott, ami durrdefektre utalhatott, és a jármű emiatt sodródhatott le az útról. A feltételezést számos hazai sajtóorgánum átvette, nem tudván azt, hogy az olyan buszoknak, mint az is amelyik balesetet szenvedett, a tartósan 100 kilométeres (TEMPO 100) sebességhez szigorú előírásoknak kell megfelelnie. Ilyen előírás például az is, hogy ha a jármű bármelyik első kereke defektet kap, akkor csak úgy kaphat TEMPO 100 minősítést, ha az autóbusz a defekt ellenére egyenesen halad tovább, ahogy az alábbi tesztvideóban is látható:

Azt érdemes hozzátenni, hogy Tempo100 ide vagy oda, a teszten látott dolog a valóságban máshogy is végződhet, hiszen a valóságban váratlanul éri a vezetőt egy defekt. Illetve ilyenkor az ABS/ESP is segít(het) azzal a sofőrnek, hogy féloldalasan fékez, de ha mindez nem aszfalton történik, hanem már az útról letérve a füvön, akkor jóval kevesebb az a visszatérítő nyomaték, amivel az kalkulálni lehet.

A baleset helyszínén készült fotókról jól kivehető, hogy a Tourismo jobb oldalán lévő összes kerék ép. Bár a bal első kerék leszakadt az ütközés erejétől, így arról nem állapítható meg a képek alapján, hogy defektet kapott-e, azonban csak abban az esetben sodródhatott volna jobbra az autóbusz, ha a jobb első keréken kap defektet. Mivel hátul összesen hat kereke van a járműnek, a hátsó defekt nem releváns, nem befolyásolta volna a baleset végkimenetelét. Az is lehetséges, hogy a durrdefektről nyilatkozó utas nem a defekt hangját hallotta, hanem azt, amikor a jármű lesodródott az útról, és letarolta a szalagkorlátot.

A rossz helyen lévő pillér és a szalagkorlát is hibás?

A baleset helyszínén készült fényképfelvételeken jól látszik, hogy a busz nem törte át a szalagkorlátot. Hiszen amikor letarolta ezt a fajta védelmi berendezést, akkor már a jármű a korlát külső oldalán volt. Tehát a Mercedes Tourismo nem ráfutott a szalagkorlátra, hanem kiütötte annak tartóoszlopait, majd haladt tovább. Néhány méterrel arrébb a jármű újra letarolt néhány tartóoszlopot, és itt is, ahogy korábban, a szalagkorlát nem kifelé, hanem befelé dőlt.

De nem csak a korlát, hanem a pillér belső felénél lévő beton terelőelem sem tudta betölteni a védelmi funkcióját, hiszen annak is épp az a feladata, hogy az útpályára terelje a lesodródó, nekiütköző járműveket. Egyiket sem a kívülről érkező erők leküzdésére találták ki. A pillér is lehetett volna 1-2 méterrel kintebb, azonban nagy valószínűség szerint akkor is nekimegy a busz az oszlopnak.

Rosszkor voltak rossz helyen

Szakértőkkel való beszélgetés és a fényképek, illetve videók áttanulmányozása után jó megközelítéssel van némi képünk a baleset egymást követő eseményeiről. Tehát a tragédia úgy történhetett, hogy a Mercedes előbb kis szögben lefutott az útpályáról. Már több méterrel a szalagkorlát előtt, annak a külső oldalára került, és kiütötte a korlát tartóoszlopait. Ezután a pillértől nem messze a Mercedes újra szalagkorlátnak, majd a beton terelőnek ütközött, ezután szinte lassítás nélkül nekirohant a felüljáró tartóoszlopának, majd a jobb oldalára borult.

A pontos részletekre a rendőrségi vizsgálat derít majd fényt, azonban a fentiek alapján valószínűnek tűnik, hogy a busz vezetője vagy elaludt, vagy rosszul lett, ráadásul épp akkor, amikor busza egy felüljáró felé robogott.