Piásan rollerezni? Miért ne, kerékpározni is lehet spiccesen, akkor?

2023.09.26. 15:17

Új jelenség figyelhető meg a városi utakon. Betintázott fiatalok kettesével, elektromos rolleren csapatnak haza az esti buliból. Nekik nincsenek koncepcióik, csak csinálják, ami az eszükbe jut. Miért is lenne, amikor még a jogalkotónak sincs?

Lehet még ezt húzni pár hónapig-évig, vagy ameddig meg nem hal valaki, de nem lenne jobb még a tragédia előtt eldönteni, hogy merre hány a méter és leszabályozni végre azokat a fránya rollereket és a használóikat? 

Erre is jó, de nem erre való. Forrás: The Flom Family
Erre is jó, de nem erre való. Forrás: The Flom Family

Szerencsére a héten nem tragédia miatt kapott újra szárnyra a rollerek jogi minősítésének kérdése, hanem az ittas járművezetés farvizén. 

Nevetséges a jelenlegi helyzet és joggyakorlat 

A jogalkotó még azt sem tudta eldönteni, hogy a roller jármű vagy sem. Régóta adós ennek a kérdésnek a tisztázásával a törvényhozó, és nem úgy tűnik, mint aki kezét-lábát törné a válaszadással. 

Különösen szerencsétlen helyzeteket szül ez a jogalkotói teszetoszaság a jogalkalmazói (rendőrség, bíróság) oldalon. A rendőrök azt sem tudják, miként tekintsenek a E-rolleresekre, büntessék-e egyáltalán a szabálytalankodókat, vagy nézzenek a másik irányba. 

Valamit kezdeni kell velük szabályozási szinten is, mert egyre csak nő a számuk.
Valamit kezdeni kell velük szabályozási szinten is, mert egyre csak nő a számuk.

Ennél is veszélyesebb, hogy a bíróságok sem tudják, merre van az arra. Eseti jelleggel mérlegelik, hogy az e-rolleres milyen minőségben vett részt az adott közlekedési konfliktusban. Néha gyalogosként tekintenek rá, máskor meg járművezetőként kezelik

A Kúria (legfelsőbb bírósági fórum) pedig tűzoltás jelleggel igyekszik rendet vágni. Egy tavalyi ítéletében (BH 2022.12.319.) leszögezte, hogy az elektromos roller gépi meghajtású eszköznek minősül, ami miatt az ittas járművezetés tilalmai is vonatkoznak a vezetőikre. 

Magyarul, aki piásan e-rollerezik, az egy kalap alá esik a piásan vezetőkkel. A rendőrség és az ügyészség pedig erre az ítéletre hivatkozással le is csap annak rendje és módja szerint. Röpködnek a csekkek és indulnak a szabálysértési / büntetőeljárások annak függvényében, hogy hány liter volt a torkon lecsúszó "csakpárkonyakmeggy". 

Csakhogy, van itt egy kis bibi. Pontosabban kettő.

Az elektromos roller - jellegét tekintve bizonyosan - sokkal közelebb esik a kerékpárhoz az autónál. Autót vezetni ittas vagy bódult állapotban érthető okokból nem lehet. Sőt, autóvezetés esetén az ún. "zéró tolerancia" elve irányadó, egy korty sem fér bele vezetés előtt. 

A kerékpározás esetében viszont - a népinemzeti hagyományok tisztelete okán - sokkal megengedőbb a KRESZ és a Btk. A jogszabályok szerint kerékpározás előtt - sőt, akár közben is - egyáltalán nem tilos a szeszes italok fogyasztása. Annyi megkötés van csak, hogy tilos kerékpározásra alkalmatlan állapotban biciklivel közlekedni!

Ittasan kerékpározni? Simán belefér?
Ittasan kerékpározni? Simán belefér?

Magyarul nyugodtan ihatsz, ha utána úgy érzed, hogy tudsz tekerni, akkor mehetsz! Ha a rendőr megállít és úgy ítéli meg, hogy túlságosan ittas vagy a tekeréshez, akkor sem történik semmi tragédia. Kapsz egy szabálysértési bírságot és ennyi, még a jogsidat sem veszik el. Már ha van egyáltalán, ugye. 

A Kúria ítéletére hivatkozással az ittasan E-rollerezőket viszont szigorúbban kezeli a hatóság!

Megiszol két-öt felest a bulikában és hazarollereznél az elektromos sáomiddal? Ne tedd! A rendőrök nemcsak, hogy megbüntethetnek miatta (akár ittas járművezetés miatti büntetőeljárásban is találhatod magad!), de még a B kategóriás jogsidat is elvehetik!

Itt jön a második probléma:

miként vehetik el a rendőrök az ittasan E-rollerező jogosítványát egy olyan eszköz ittas vezetése miatt, amelyhez nem is kell jogosítvány? 

A helyzet az, hogy egységes jogszabályi előírás és kategorizálás hiányában napi szinten megesik, hogy az egyik hatóság gépi meghajtású járműnek (segédmotoros kerékpárnak) minősíti az elektromos rollereket és bünteti az ittas sofőrjeit, a másik pedig gyalogosként tekint rájuk és megszünteti az eljárásokat arra hivatkozással, hogy ezek nem járművek, a vezetésükhöz sem kell jogosítvány, az ittas járművezetéshez viszont jármű és ittas sofőr is szükséges. 

Ez meg itt egy súlyos határeset, ehhez már akkor is indokolt a bukó, ha a jogalkotó nem kéri...
Ez meg itt egy súlyos határeset, ehhez már akkor is indokolt a bukó, ha a jogalkotó nem kéri...

A jogalkotó erős - több évtizedes - fáziskésésben van a mikromobilitási eszközök szabályozását illetően. Nem világos, hogy mire várnak még, ez a probléma nem fogja magát megoldani, sőt! 

Totális szabályozási káosz, erre nincs pontosabb terminus technicus. Mindeközben a kerékpárosok nevetve tekernek haza az esti kocsmázásból. 

Ti hogy látjátok? Szavazzatok!

Az elektromos rollereket szabad ittasan vezetni?

Címlapkép: Pécs Aktuál