Megjött a hivatalos adat: rekordöregek a magyar autók

2023.09.29. 09:46

Idén 15,6 ére nőtt a magyar személyautók átlagéletkora, a múlt év végi 15,4 évről. A legfiatalabbak között Daciák és Kiák vannak, a legelterjedtebb márkák közé sorolható Volkswagenek, Opelek és Suzukik 16-17 évesek.

Tovább öregedett a teljes magyar autóflotta a KSH adatai szerint. Idén június végén a 4,1 millió személyautó átlagéletkora 15,6 év volt, ami meghaladja a 2022 végi 15,3 évet, egyben rekordot jelent a magyar autótörténelemben, legalábbis az elérhető statisztikai idősorok szerint.Legutóbb csökkenésre a kétezres évek közepén volt példa, 2006-ban 10,3 évre csökkent az egy évvel korábbi 10,5 évről.

Időpont Személyautók átlagos életkora (év)
2018. június 30.  14,2
2018. december 31. 14,2
2019. június 30.  14,3
2019. december 31. 14,4
2020. június 30.  14,6
2020. december 31. 14,7
2021. június 30.  14,9
2021. december 31. 15
2022. június 30.  15,2
2022. december 31. 15,4
2023. június 30. XXX

Márkaszintű részletes bontás csak a múlt év végéről van. Ebből az derül ki, hogy a legidősebb autók között Zastavák, Wartburgok, Polski Fiatok, Trabantok és Marutik vannak, amelyek több mint 30 évesek. A 20-30 éves kategóriában van például a Lada, a Daihatsu, a Rover és a Daewoo. 

A legfiatalabbakat a Daciák, a Lexusok és a Kiák képviselik, sorrendben 6,9, 8,6, illetve 9,6 évvel.  

A bő 4,1 milliós teljes autóállományon belül az Opel, a Volkswagen és a Suzuki rendelkezik a legnagyobb részesedéssel, együttesen 32 százalékos az arányuk. Az átlagéletkorban az átlag felett vannak, a két német márka 17-17 évvel szerepel az utakon, a Suzukik kicsivel több mint 16 évesek. 

A múlt év végén egyébként az autók majdnem kétharmada - 63 százaléka - benzines volt, a dízelek 32 százalékos arányával szemben. 4 százalékuk hibrid, 1 százalékuk pedig villanyautó volt.