Pályamatrica: már csak éveset éri meg venni!

Az ármarketing végül eléri a célját. Jövőre már csak éves autópályamatricát lesz érdemes vásárolni, az összes többi alternatíva ablakon kidobott pénz lesz csupán. Természetesen nem a véletlen műve ez, a kormányzati- és a koncessziós politika mögött jól átgondolt stratégia áll.

A magyar fogyasztó árérzékeny. Tisztában van ezzel a hazai marketinggépezet is, ezért - már nem is burkoltan - arra tereli a vásárlókat, hogy év elején váltsák meg az egész éves pályahasználati jogosultságot. Hogy országosat vagy vármegyeit, az igazából mindegy. Csak az számít, hogy éves legyen! Miért? Nem akarod te azt valójában tudni. De ha akarod, akkor sem mondják el. 

Ez is drágul jövőre, mert aki kimarad, az lemarad.
Ez is drágul jövőre, mert aki kimarad, az lemarad.

2024-ben ismét infláció-követően emelkedik a pályadíj, az augusztusi inflációs mértékkel (16 százalék) nő a költség.

   Heti matrica (10 napos, országos) Havi matrica (országos) Éves matrica (országos) Vármegyei
D1 6400 forint 10 360 forint 57 260 forint 6660 forint
D2 9310 forint 14 670 forint 81 280 forint 13 330 forint

A 2024-es árlista pikantériája, hogy - uniós előírásra - megjelenik a "napijegy" is.

Az egynapos matrica 5150 forintos ára mellett senkinek sem lehet kétséges, ez is csak papíron létezik annak érdekében, hogy az uniós előírásoknak megfeleljünk. Értelme viszont semmi, a gyakorlati haszna pedig a nulla felé konvergál. Nem lesz épeszű ember, aki 24 órás pályázásért kifizetne 5150 forintot, miközben a 10 napos országos matrica (az 10 x 24 óra, csak szólok!) 6400 forintba, az éves vármegyei meg 6660 forintba kerül majd. 

Tudja ezt a jogalkotó és a döntéshozó is. Értik ők, csak hát profitorientált szemléletűek. Bátran vállalt céljuk, hogy minél több autós válassza az éves matricákat, mert üzemeltetési oldalról az a kifizetődő. Jövőre már felhasználói oldalról is. 

Így tényleg igaz lesz a közhely: aki spórolni akar, az végül többet költ majd.

Kíváncsi természetűek vagyunk, így megkérdeztük első körben az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy miért nincs például havi vármegyei matrica a palettán? Vagy miért nincs 365 napra megvásárolható - ezáltal kvázi éves - matrica? A szaktárca a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-hez irányított minket. Utóbbi cég megkeresésünkre közölte: 

Az elérhető e-matricák típusáról, érvényességi idejéről, áráról a használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendelet rendelkezik. Társaságunk az ezen rendeletben foglaltaknak megfelelően végzi tevékenységét. Egyéb díjpolitikai jellegű kérdésekben nem illetékes.

A kör lényegében bezárult. Ilyenkor kell összekötni az egymásra mutogató feleket, hogy beszéljék akkor meg zárt körben, ki az illetékes, aztán majd tájékoztassanak, ha megvan a döntés...

Végül a NÚSZ látott el minket információkkal, mondjuk sokkal okosabbak attól sem lettünk, igaz, számos dolog kiderül a számhalmazból. Ami például érdekes, hogy még mindig az off-line értékesítési pontokon adják el a matricák többségét, például a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálatain vagy benzinkutakon. 2021-ben 72, 2022-ben 68, az idei év első tíz hónapjában 65 százalékos volt ez az arány. A fennmaradó részt adták az elektronikus eladások (sms, netes vásárlás). Az idei év első tíz hónapjában majdnem 13 millió vinyetta kelt el, ami 1,5 százalékos csökkenésnek felel meg éves szinten. A legkeresettebb D1-es kategóriás matricák értékesítése 14 százalékkal esett vissza 2022 első tíz hónapjához képest. 

Matricaeladások 2023 első tíz hónapjában

Díjkategória Értékesített e-matricák száma (db) Online értékesítés (db) Offline értékesítés (db)
D1 11 315 787 4 153 927 7 161 860
D1M 121 826 56 564 65 262
D2 1 290 009 306 059 983 950
B2 66 272 18 531 47 741
U 175 857 38 471 137 386

A vármegyei bérletek számait nézve kiderül, hogy Pest vármegye utcahosszal vezet, az összeladások majdnem felét adják. Ebben persze szerepet játszik, hogy Budapesten és Pest vármegyében van a legtöbb személyautó. A múlt év végén 4,1 milliót tartott nyilván a KSH, ennek a 32 százaléka tartozott ide. Fejér és Győr-Moson-Sopron került még fel a dobogóra. Veszprém a sor végén, minimális matricaeladással, ami részben azzal magyarázható, hogy az M7-es Balaton északi partja felé vezető szakaszának ehhez a vármegyéhez tartozó részén ingyenes a sztráda. Úgy könnyű!

Vannak szakaszok, ahol még ingyenes a sztráda...
Vannak szakaszok, ahol még ingyenes a sztráda...
VÁRMEGYE Értékesített e-matricák száma (db) Arány a vármegyei matricák összeértékesítéséhez képest (százalék)
PEST 1 234 833 49,4%
FEJÉR 310 754 12,4%
GYŐR-MOSON-SOPRON 194 334 7,8%
HEVES 121 075 4,8%
SOMOGY 110 401 4,4%
BÁCS-KISKUN 86 352 3,5%
BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN 78 748 3,2%
CSONGRÁD-CSANÁD 62 983 2,5%
KOMÁROM-ESZTERGOM 62 416 2,5%
HAJDÚ-BIHAR 59 218 2,4%
VAS 48 999 2,0%
SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG 35 547 1,4%
TOLNA 29 968 1,2%
ZALA 30 367 1,2%
BARANYA 25 539 1,0%
VESZPRÉM 6 349 0,3%

A számokon túl...

Az éves matrica mellett szól - persze csak az első alkalommal -, hogy 13 hónapra érvényes (január elsejétől következő január 31-ig). Hogy miért nincs havi vármegyei matrica és miért nem 365 napos az éves országos matrica? Azt igazából senki sem tudja pontosan megmondani.  

Az én cinikus véleményem az, hogy egyszerűen kiszámolták, pénzügyileg miként lesz jó a leosztás. Az, hogy az autósoknak ez kényelmes-e? A rendszer tervezésekor ez nem feltétlenül volt szempont.

Egyes vélemények szerint a rendszer az autósok kényelmét is szem előtt tartja azáltal, hogy a naptári évhez igazodó éves matricákkal nem kell észben tartanunk az érvényességi időt a kgfb- és a műszaki évfordulója mellett. Arról már persze nem szól a fáma, hogy miért ne tudná a rendszer a sofőröket automatikus e-mailben vagy SMS-ben értesíteni a 365 napos matrica lejártáról 2023-ban. Informatikai akadálya biztosan nincs. 

Magyarázat tehát mindenre van, igazából annyi a lényeg, hogy ezt tulajdonképpen értünk csinálják, ez nekünk jó!

Ne feledjétek, ha kihagyjátok a közvetítőket és direktben a forrástól vásároltok, jelentős összeg maradhat a zsebetekben. Ne legyetek lusták, nézzétek meg hol mennyiért vesztegetik a matricákat. 

Az éves országos jogosultságok előértékesítése pedig ezen a héten, 2023. december 1-jén indul, le ne maradjatok róla!