Mennyibe van egy lóerő? Így árazzák az autók erejét a gyártók

2024.02.29. 06:03 Módosítva: 2024.02.29. 06:03

A modern autók világában már kényelmesen röpködnek a 200-300 lóerők, ha pedig elektromos hajtásról van szó ez a szám simán lehet sokkal nagyobb. Míg a legerősebb gyári autót könnyű megtalálni (Lotus Evija), addig azt tudjuk, hogy jelenleg melyik gyártónál mennyibe kerül a legolcsóbb lóerő?

Erre a kérdésre a válasz végtelenül pepecselős és rengeteg dolog befolyásolhatja. Egyrészről, hogy milyen valutában mérjük, mely piacot vagy piacokat vesszük figyelembe, milyen felszereltséget és csak jelenleg is gyártásban levő autókat figyelünk vagy mindent is. Ezért ezeket a paramétereket szűkíteni kell: forint/lóerőt fogunk nézni és csak olyan márkák vesznek részt a versenyben, akiknek van hivatalos márkakereskedésük Magyarországon. Kedvezményeket nem számolunk. A kereskedés forintban is mutatja árait. Minden modellnek a jelenleg is kapható legerősebb verzióját nézzük, de azokból a legolcsóbbakat. Ha egy modellből egyszerre több is kapható (pl. facelift előtti és utáni Ford Kuga), akkor az újabb a mérvadó.

Továbbá a plug-in hibrid és BEV autók külön kategóriába kerülnek, ahogy a belső égésű motoros, hibrid, lágyhibrid autók is más csoportba.

Márka Modell Ár Lóerő Ft/LE    PHEV/BEV modell Ár Lóerő Ft/LE
Abarth 695 12 280 000 180 68 222    -         
Alfa Romeo Giulia Q4 35 390 000 520 67 500    Tonale PHEV 19 500 000 280 69 642
Alpine A110 GT 28 249 000 300 94 163    -         
Audi A4 45 TFSI quattro S tronic 18 144 290 265 68 469    Q4 e-tron 250 kW quattro 22 019 260 340 64 762
Bmw M2 Coupé 28 170 000 460 61 239    i4 M50 29 870 000 544 54 908
BYD -             Seal Excellence AWD 19 212 900 530 36 250
Citroen C3 PureTech 110 S&S 7 300 000 110 66 363    C5 X PHEV 180 18 440 000 224 82 321
Cupra Leon 2.0 TSI DSG 15 537 569 300 51 792    Leon 1,4 TSI DSG PHEV 16 370 545 245 66 818
Dacia Duster Tce 150 EDC 8 299 000 150 55 326    Spring 65 Extreme 9 799 000 65 150 754
Dongfeng T5 EVO Heath Wave 13 900 000 197 70 558    Voyah Free 35 420 300 480 73 792
DS 3 PureTech 130 S&S 11 340 000 131 86 565    7  E-TENSE 360 24 440 000 360 67 889
Fiat Panda 1.0 BSG 6 280 000 70 89 714    600e 13 990 000 156 89 679
Ford Focus ST X M6 15 330 000 280 54 750    Mach-e GT AWD 33 700 000 487 69 199
Honda Civic Type-R 25 270 000 329 76 808    e:Ny1 20 730 000 204 101 617
Hyundai Kona N 11 999 000 280 42 853    Ioniq 5/6 77,4 kWh AWD 20 299 000 325 62 458
Isuzu D-MAX 12 127 230 163 74 400    -         
Jaguar F-Pace V8 43 603 000 404 75 831    F-Pace PHEV 36 204 000 404 89 613
Jeep Avenger 1.2 8 399 000 100 83 990    Wrangler PHEV 33 600 000 380 88 421
Kia Sportage Hybrid 14 549 000 230 63 256    EV6 GT 31 490 000 585 53 829
Land rover Discovery P250 25 396 000 249 101 991    Evoque p300e PHEV 26 470 000 309 85 663
Lexus NX 350h 19 600 000 242 80 991    RZ 450 27 590 000 313 88 147
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X 11 406 900 186 61 327    CX-60 e-Skyactiv PHEV 21 079 900 241 87 468
Mercedes / AMG A 45 S 4MATIC+ 28 106 000 421 66 760    C63 S E Performance limuzin 45 743 000 680 67 269
MG HS 9 999 000 162 61 722    EHS 12 450 000 258 48 256
Mitsubishi Spacestar 4 440 000 71 62 535    Ecplipse Cross PHEV 16 750 000 188 89 096
Nissan Micra 7 265 000 91 79 835    Leaf e+ 17 995 000 217 82 926
Opel Mokka 6M 8 220 000 136 60 441    Grandland Gse 20 060 000 300 66 867
Peugeot 2008 9 750 000 136 71 691    2008 Hybrid4 PHEV 18 870 000 300 62 900
Porsche Cayenne S 46 870 976 474 98 883    Macan Turbo 48 620 515 639 76 088
Renault Clio E-Tech 145 9 199 000 143 64 328    Megane Electric 220 17 249 000 220 78 404
Skoda Scala 1.5 TSI ACT 8 576 748 150 57 178    Enyaq RS 28 192 744 340 82 919
Ssangyong Tivoli 7 799 000 163 47 847    Torres evx 16 499 000 206 80 092
Subaru Impreza 10 250 000 114 89 912    Solterra 25 320 000 218 116 146
Suzuki Vitara 1.4 8 490 000 129 65 914    Across 25 570 000 306 83 562
Tesla -             Model S Plaid 43 599 000 1020 42 744
Toyota GR Yaris 16 950 000 260 65 192    Rav4 PHEV 22 400 000 306 73 203
Volkswagen Golf R 16 926 200 320 52 894    ID.4 20 668 882 286 72 268
Volvo XC40 16 430 000 197 83 401    EX30 TMP 19 090 000 428 44 603

Ahogy a listából is látszik, jelenleg a Hyundai a Kona N-jében találjuk meg a legolcsóbb lóerőt. Ez viszont egy ici-ipicit becsapós, mert míg már kapható az új Kona, addig ennek N-es verziója még nem, így az előző generációsat árulják. Vagyis, ha alig pár éves autókat figyelünk, akkor bizony a Ssangyong Tivoli a nyerő csaknem 48 ezer forintos lóerejével.

PHEV és BEV kategóriában pedig meglepő módon (végülis Karottának és nekem is) nem a Tesla Model S Plaid-je a győztes, hanem a BYD. Ugyanis míg a Seal Excellence AWD csaknem fele annyi lóerővel rendelkezik, mint a Plaid (530 vs 1020), addig a Seal annyival olcsóbb, hogy ott egy lóerő csak 36 250 forintba kerül – ezzel pedig en bloc a kínaiktól kapjuk a legolcsóbb lóerőt jelenleg.

Ha pedig azt nézzük, hogy ki adja a legdrágábban, akkor a britek felé kell néznünk, ugyanis a Land Rover Discovery P250 egy darab lóereje mintegy 102 ezer forint.

Elektromos lovaknál pedig nagyon érdekes módon a Dacia Spring 65 Extreme, amiben extrém drága egy lóerő. 150 754 forint. Ez történik, ha csaknem 10 millióért adsz 65 lóerőt. Így pedig a legdrágább lóerőt az pont egy gazdaságos autókat áruló márkánál kell keresni.

Egyébként további érdekességek a picit felesleges, de statiszikaimádóknak való táblázatból:

  • A Tesla Model S Plaid rendelkezik a legtöbb lóerővel, amihez hazánkban hozzájuthatunk a cikk elején említett feltételekkel.
  • A leggyengébb a Dacia Spring 65.
  • 38 márka közül az Abarth, az Alpine, a BYD, az Isuzu és a Tesla indult csak egy kategóriában. Ezen kívül mindegyik márkának van legalább egy belső égésű motoros, vagy BEV/PHEV autója.
  • A legdrágább autó a listán az új tisztán elektromos Macan Turbo, ami 48,6 millió forint.
  • A legolcsóbb a Mitsubishi Spacestar.

Zárásként pedig hozzáfűzném, hogy egy autó nem csak lóerőből áll, ezzel a listával pedig egyik gyártó sem lett jobb/rosszabb a másiknál. Ez a cikk csak játék a számokkal, statisztikákkal. Mindez abból indult ki, hogy Karottával a Model S Plaid kapcsán került szóba, hogy talán ők adják hazánkban jelenleg a "legolcsóbb lóerőt".