Így működik a vezetésedet megfigyelő szoftver

2022.02.25. 17:50

Van egy amerikai adatbázis (FARS - Fatality Analysis Reporting System), amelybe bekerül az összes állam összes halálos balesete. Publikusan elérhető, vannak statisztikák, és érdekes látni, hogy a millió kilométerre vetített halálos balesetek száma az évtizedek alatt folyamatosan csökkent, aztán ez a trend hirtelen megfordult, és átcsapott emelkedőbe. Ez a változás, mit ad isten, egybeesett az okostelefonok elterjedésével. Ötven év fejlődése lett oda.

A statisztika azért is meglepő, mert hiába lett a hőskortól kezdve évről évre több autó az utakon, ezzel együtt folyamatosan az egész közlekedés egyre biztonságosabbá vált. Lett visszapillantó, biztonsági öv, gyűrődőzóna, ABS, és ezek mind javították a statisztikákat. Egy idő után viszont mindez kevésnek bizonyult, mert amikor a vezető egészen máshova figyel, semmi nem menti meg. Ugyanakkor rendkívül érdekes, hogy miközben az okostelefon a bajok egyik forrása, a technológiai cégek éppen az okostelefonban látják a megoldást.

Ki jár jól vele?

Az egyik ilyen cég a Cambridge Mobile Telematics, ez egy bostoni székhelyű vállalat, melynek Budapesten is van fejlesztőközpontja, és egyik fontos termékük egy applikáció, amely a vezetőt figyeli, és a vezetési szokásairól gyűjt adatot - mennyit megy, hajlamos-e gyorshajtásra, erős fékezésekre, vagy éppen mennyit nyomkodja menet közben a telefonját. A megrendelőik pedig a nagy biztosítók, akik ezek alapján tudnak jobb ajánlatot adni az ügyfeleiknek.

Safest Driver 3

Magyarországon a kötelező biztosítás nem számít drágának - A0 esetén 50-60 ezer forintokról beszélünk, míg Amerikában vagy az Egyesült Királyságban ezer dollárokról van szó. Az viszont mindenhol igaz, hogy a biztosítási díjak kevés felelőtlen vezető miatt magasak, egy szűk réteg miatt kell mindenkinek többet fizetnie. Ezt a rendszert lehet arányosítani azzal, ha a biztosítási díjat valós vezetési szokások alapján határozzák meg, nem pedig olyan adatok alapján, mint az autó típusa, a vezető életkora és a lakhelye, melyek az egyén vezetési szokásairól nem sokat árulnak el. Nem mindegy, hogy a sok egyedi esetből következtetünk a tendenciára, vagy a tendeciából próbálunk egyedi esettel kapcsolatban megállapításokat tenni. Például ha egy háztömbben sok gázos arc lakik, akkor az egy rossz környék, de ha egy rossz környéken laksz, még nem leszel automatikusan strici vagy drogdíler. A vezetést figyelő szoftver az ilyen anomáliákat hivatott kiszűrni.

Ez egy tipikus win-win szituáció: jó a biztosítónak, mert olcsóbban tud adni biztosítást, ezáltal versenyképesebb a technológiát nem használó konkurenseknél, jó az ügyfélnek, mert a valós kockázat alapján fizet, és van egy társadalmi hasznosság is, hiszen ha minden biztosító ez alapján szabja az árakat, akkor egyre többen fognak anyagi alapon kevesebb kockázatot vállalni a közlekedésben. Arról nem is beszélve, hogy a vezetést figyelő alkalmazás képes visszajelzést adni a vezetőnek is, például felhívja a figyelmet arra, hogy túl sokszor kényszerül nagyot fékezni, vagy túl sűrűn nyúl a telefonjához vezetés közben.

Honnan tudja a telefon, hogy mit csinálok?

A CMT vezetést figyelő szoftvere itthon is letölthető, a Safest Driver nálunk is használható, tettem is vele egy próbát, hogy kiderítsem, milyen sofőr vagyok. Az önértékelés vékony jég, Magyarországon ugyanis a többség úgy véli, hogy az átlagnál kicsit jobban vezet, meg ugye alapból elég sokféleképpen lehet értelmezni a biztonságos vezetést. Például ha úgy jellemzed magad, hogy azért ahol és amennyivel lehet, ott elmész, és mivel így is balesetmentesen eljársz, következtetésképpen jól vezetsz, az ugyanúgy félrevezető, mintha biztonságos sofőrnek ítéled magad, mert mindig 5-10%-kal a megengedett sebességhatár alatt autózol.

DSCF7144

Jó, de honnan tudja egy program a frankót? A Safest Driver kizárólag a telefon szenzoraiból dolgozik, nem kap jelet az OBD csatlakozóról, nem tudja, milyen autóbanl ülsz, így első sorban a telefon IMU-jából (gyorsulásmérő) és a GPS vevőjéből dolgozik. Az utóbbi adataiból például következet arra, hogy elindultál, az előbbiből pedig felismeri a hirtelen manővereket. Ám ahhoz, hogy mindezeket az adatokat értelmezni tudja, ahhoz szükség van a mesterséges intelligenciára, aminek az alapja egy tanítási folyamat volt - először a fejlesztők rengeteg adatot vittek be, melyeket felcímkéztek, hogy az például egy vészfékezés, irányváltás vagy gyorsítás volt, majd amikor rengeteg ilyen gyűlt össze, azok alapján a mesterséges intelligencia már be tudta azonosítani a friss, bejövő adatokat.

Mostanra eljutottak odáig, hogy a szoftver meg tudja különböztetni, hogy a saját autódat vezeted, vagy egy buszon utazol - például a rezgésekből és a sebességi adatokból meg megmondja a jármű tengelytávolságát, de olyan dolgokból is szűrhet le információt, mint a közelben lévő Bluetooth kapcsolatok száma - a tömegközlekedési eszközökön, ezekből valószínűleg több van. Egy dolgot nem tud megmondani, hogy ki vezeti az autót, és hogy ez ugyanaz a személy-e, aki menet közben a kijelzőt nyomkodja. Ezt a biztosítóhoz bekötött eszközöknél egy olyan opcióval oldják fel, hogy az út végén meg lehet adni, hogy nem te vezettél. Ez viszont a hazai felhasználás szempontjából lényegtelen, hiszen nálunk egyetlen biztosító sem használ még telematikai megoldást a biztosítási díjaknál.

Mire jó még?

A CMT technológiája alapvetően adatokat gyűjt, és feldolgozza azokat - ezeket pedig nem csak a biztosítóknak lehet hasznos. Például van az Open Road applikációjuk (az amerikai app store-ban érhető csak el), amely ugyanezt a technológiát használja, és ezáltal képes felismerni a különböző helyzeteket, például egy balesetet, aminek a helyszínére mentőt vagy technikai segítséget küld automatikusan. Ezen felül a kárrendezés folyamatában is segítséget jelent, sőt, egy baleset után a bíróságon bizonyíthatja, hogy a sofőr tényleg ötvennel ment, vagy adatot szolgáltathat arról, hogy pontosan mikor is kezdett fékezni. De magában az adatbázisban és a mesterséges intelligenciában ezeken túl is bőven van lehetőség, biztonsági cégek és közösségi autómegosztók is látják a fantáziát a technológiában.

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!