Különböző méretű gumit szabad-e?

2015.06.17. 09:13

Kedves Gumidoki!

'96-os Ford Mondeo Mk1 kombin (tádé) eltört a bal hátsó hosszlengőkar, a fenn lévő újszerű Ceat Artic III 185/65/15 abroncsokból 2 db (cserélgetve)az extrém kerékdőlés miatt közel vászonig kopott, mire korrektül meg lett javítva és beállítva a futómű.

Közben befigyelt napi 200 km ingázás, beneveztem egy garnitúra tesztgyőztes Good Year UG8-ra, (többet érnek, mint az autó :)).

Korábbi tanácsodat üzemanyag-spórolás miatt kissé fölülírva 195/65/15 méretet választottam. Lett egy lassú defekektem, ekkor jutott eszembe, hogy a megmaradt két darab jó állapotú Ceatot elhasználhatnám valamelyik tengelyen. Méretváltó szerint 13 mm átmérőkülönbség van az UG8 és az Artic között.

Kérdéseim:

- megtalálható-e házi módszerekkel a lassú defekt helye (pl. vízbe merítve)?

- használható-e biztonságosan tengelyenként ekkora méretkülönbséggel a járgány?

Előre is köszönöm a válaszaid. Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán,

Természetesen meg lehet állapítani házilag is a defekt (légvesztés) helyét a kereket vízbe merítve, a gumisok sem teszik másképp. Illetve lehet szappanos vizet is rákenni a felszerelt gumira, ahol távozik a levegő belőle, ott buborékokat fúj. De a kádba merítés megbízhatóbb módszer.

Nem javaslom a tengelyenkénti méretkülönbséggel használni az abroncsokat ebben az esetben. Egyrészt egész egyszerűen nem felel meg az előírásoknak, másrészt műszaki szemszögből is kifogásolható. Az idézett válaszomban pedig szó sem volt a 195/65 R15-ös méretről, én 185/65 R15-öt írtam, ami egyáltalán nem "majdnem" ugyanaz.

Már az sem gyári, homológ abroncsméret a MK1 Mondeo esetén, de téli váltóméretnek megteszi. Tudomásul kell venni, hogy az abroncsoknál egy méret ide-vagy oda nagyon sokat változtathat az autó viselkedésén, adott esetben igen veszélyes szituációkat is generálhat, nem érdemes és nem javallott tehát ezzel játszani, kísérletezni.

Üdv, Gumidoki