Örökölt rozsdahalmot érdemes megjavítani? Vagy nem ér annyit az egész?
Balló Marci vagyok, autókereskedő, a KRAFT Autó tulajdonosa. Sok ezer autót adtam már el, vagy vettem meg, és a saját, személyes benyomásaim, tapasztalataim alapján alkotok véleményt. Amit mondok nem szentírás, egy autó minősége elsősorban a gazdáján múlik, de megpróbálok segíteni.
Fiatal (ez esetben nyugodtan lehet tapasztalatlant/naivat érteni alatta) autótulajdonosként írok, segítséget kérve egy 2005-ös Chevrolet Sparkkal kapcsolatban. Bocsáss meg, ha kissé hosszú a levél, csupán elég sok kérdés van bennem, amelyek közül nem mindegyik autóeladással kapcsolatos, ha szükséges irányíts kérlek a megfelelő helyre velük.
Az autót ajándékozással örököltem tavaly decemberben, a családba újonnan véve került, én vagyok a harmadik tulajdonosa a jószágnak. Egyetemistaként egyből lecsaptam rá, mikor a testvérem mondta, hogy lecserélné, gondoltam, kicsi, keveset fogyasztó és könnyen karban tartható autó, így ha hétköznapokon nem is vele járnék a városba, havonta egyszer-kétszer jól jönne (és eddig jól is jött) a haverokkal, Pest megyén belüli közlekedésre, nagyon ritkán vidékre menni vele és nem is kerülne olyan sokba.
Azt is gondoltam, hogy jó autótulajdonos leszek és elvittem vezérműszíj cserére (az autó keveset, csupán 66 ezer kilométert futott, de sosem volt cserélve benne vezérműszíj és mégiscsak 20 éves), ami után jött a hidegzuhany. A szerelő ugyanis mondta, hogy az autó motorikusan teljesen rendben van, azonban a karosszéria komoly gondot jelent, küszöböt kéne cserélni, mert így nem fog átmenni a műszaki vizsgán. Mikor úgy döntöttem, hogy kérem az autót, nyilván láttam, hogy sok helyen rozsdás, azt gondoltam azonban (és itt jön a naivitás), hogy ez csak esztétikai dolog, amit akár én is, a megfelelő utánajárással és egy kis ambícióval helyrepofozhatok házilag.
A küszöbcsere hallatán azonban elkezdtek peregni szemem előtt a százezrek, és azóta, hogy megkaptam az autót, a műszaki vizsga sem lett olcsóbb, csak drágább, így komolyan elkezdtem gondolkozni, megér-e nekem az a havi egy-két alkalmi közlekedés annyit, amennyit potenciálisan rá kell fordítani az autóra. Tekintve, hogy gyakorlatilag semmi tapasztalatom sincs autókkal kapcsolatban, több kérdésem is lenne, amiket pontokba szedtem és megint csak kérlek, hogy azokkal a kérdésekkel, amelyek nem képezik részét a szakterületednek, irányíts a megfelelő emberhez.
A bal hátsó sárvédő/kerékdob esetén érdemes megemlíteni, hogy már volt ott a karosszéria kipótolva és újrafestve, (a kissé eltérő fényezésen látszik) és át is ment a műszaki vizsgán, de sejthető volt, hogy nem tartós a megoldás. Azóta meg persze több más helyen is elkezdett korrodálódni az autó. A műszaki szeptemberig érvényes, tehát van még 4-5 hónap arra, hogy döntsek a sorsáról.
1. A képek alapján mennyire saccolnád a karosszéria megjavításának költségeit? Menthető ésszerű áron?
2. Van-e olyan része a karosszériának, ami a megfelelő körültekintéssel és utánajárással (én sem szeretnék kontármunkát végezni) akár házilag is megjavítható úgy, hogy a műszakin is átmenjen (tehát nem az esztétikai tökéletességre törekedve, bár azt se tartom utolsónak)?
3. Amennyiben eladnám az autót (a döntés nagyban függ a javítási költségektől), szerinted a karosszéria rendbetétele után tegyem fel hirdetni, vagy előtte, amennyiben úgy is ér valamit?
4. A két lehetőséget külön-külön nézve (tehát rendbe téve, vagy rozsdás állapotában) mennyiért lehetne szerinted meghirdetni az autót és nagyjából milyen szövegezéssel vagy milyen vásárlói réteget megcélozva?
Az autó adatai:
1. Felszereltség: Chevrolet Spark 0.8 6V Plus (azaz légkondi nélkül, de szervokormánnyal)
2. Teljesítmény: 796 cm3, 51 LE
3. Kilométeróra állása: ~66800 km
4. Ismert hibák: Központi zár nyitáskor nem, csak záráskor működik. A jobb oldali első hangszóró nem működik. Balesetben vagy koccanásban nem volt része, tudtommal az egyedüli nagyobb javítás a bal hátsó lengéscsillapító cseréje volt.
Előre is köszönöm a válaszodat!
Üdvözlettel: Gergely
Kedves Gergely!
Köszönöm, hogy megírtad részletesen a helyzetet, és teljesen érthető, hogy fiatal autótulajdonosként most sok kérdés merült fel benned.
Őszintén szólva, az a helyzet, hogy a 2005-ös Chevrolet Sparkok ma már nem tartoznak a legkeresettebb modellek közé, különösen nem nyáron, légkondi nélkül. A használtpiacon ezek reális ára most nagyjából 400–600 ezer forint között mozog, de a valós kifizetésrekre inkább az alsó határ a jellemző. Ez azt is jelenti, hogy a Sparkra - piaci szempontok alapján - nem érdemes túl sokat költeni, mert ezek a költségek soha nem fognak megtérülni.
A szakszerű lakatos és fényező munkák ára ugyanis az utóbbi években óriásit ugrott, főleg Budapest környékén. Ha korrekt, tartós munkát szeretnél, az könnyen 250–300 ezer forinttól indulhat - a küldött képeken látható hibákból becsülve - , de komolyabb átrohadás esetén akár jóval többe is kerülhet a mutatvány. Ha valaki 100–200 ezer forint körüli összegért vállalja a javítást úgy, hogy nemcsak szétgitteli a problémás részeket, hanem ténylegesen cseréli a lemezt ott, ahol szükséges, akkor az már jónak számít.

A te esetedben én azt javaslom, hogy ha a javítás 200 ezer forint alatt megoldható egy vállalható színvonalon, és szereted is az autót, akkor érdemes lehet belevágni. Ha viszont drágább lenne, vagy a felkutatott szaki munkájában nem vagy biztos, akkor inkább hirdesd meg az autót így, ahogy van akár 200–250 ezer forintért. A hirdetésben érdemes hangsúlyozni a valós, alacsony kilométerállást és az autó ismert előéletét, de azt is korrekten bele kell írni, hogy a karosszéria javításra szorul.
Összességében nem rossz autó a Spark, de sajnos már eljárt felette az idő – ezek a típusok eleve olcsó, "eldobható" városi kisautónak készültek. Nagyobb összeget ráborítani tényleg nem éri meg.
Remélem, tudtam segíteni, és hajrá!
Üdvözlettel:
Marci
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.