Megmenti az olajadalék a BMW-t?

2023.01.22. 15:00

Tisztelt Olajdoktor!

Egy viszonylag új, 2018-as, 36 ezer kilométert futott, turbós BMW B38-as motor élettartama növelhető azzal, ha a gyári olajhoz egyéb olajadalékot adunk? Kifejezetten a Liqui Moly CeraTec (kerámiás súrlódáscsökkentő) használatán gondolkozom.

Számos véleményt olvastam, hogy ezek feleslegesek és akár károsak is lehetnek, hiszen az olajgyártók elve telenyomják adalékokkal az olajokat, további adalék hozzáadása nem szükséges. Ugyanakkor az olajgyártók árversenyben is vannak egymással és a termékeiknek versenyképes áron kell minőséget hozniuk, ami tudjuk hogy kompromisszumokat jelent. Érdemes plusz pénzt kiadni a minőségi olaj használata mellett a CeraTec-re ha a legjobbat szeretném az autónak?

Köszönöm a válaszát! Üdv, Dávid

Kedves Dávid!

Ez egy nagyon jó kérdés, és szinte mindig elakadok vele. Nem is szeretem ezért. :-)

Vegyük végig:

A motorolajokat úgy fejlesztik, hogy megfeleljenek egy-egy motorgyártó előírásának. Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy Mercedes 229.31 előírást. Olajnak legyen a Champion OEM Specific 5W30 C3 SP Extra, melynek gyártója a belga Wolf Oil. Ez itt most nem a reklám helye, csak akartam egy ismeretlen példát hozni egy komoly gyártótól. A Mercedes megadja a paramétereket, amikre szüksége van a motorolajban ahhoz, hogy az általa fejlesztett motorkonstrukció úgy működjön, ahogyan ők azt eltervezték. Az olaj fejlesztője elkezdi a munkát. Ennél ez egyébként jóval összetettebb folyamat, mert valójában az adalékrendszerek fejlesztőinél van a labda ilyenkor, de így egyszerűbb megérteni.

Ha kész a fejlesztés, és kész az olaj, akkor azt el kell küldeni a jármű gyártójának. Tehát amikor a Wolf Oil elkészült a gyártással, az olajat elküldi a Mercedesnek, ahol hosszú és bonyolult teszteknek vetik alá a terméket. Itt fékpados tesztekre kell gondolni, ahol szélsőséges körülmények (fordulat, hőmérséklet, beszívott levegő páratartalma stb.) tesztelik az olajat a motorban. Ezeket a motorokat darabokra szedik és kopásvizsgálatokat végeznek az alkatrészeken. Tehát konkrétan megnézik, hogy bizonyos terhelést követően például mennyit kopott a vezérműtengely "bütyke", illetve sok egyéb paramétert is vizsgálnak. A Mercedes megállapítja, hogy a motor úgy működött, ahogyan kellett, és az olaj úgy viselkedett ahogyan ők azt kérték. Ilyenkor megadják a certifikációt amit az olaj gyártójának rendelkezésére bocsátanak, és az olajat felveszik a saját listájukra is, ami innentől a garancális szervizek alkalmával is felhasználható lesz. A lista ide kattintva érhető el.

Tehát sem a Mercedes, sem az olaj gyártója nem gondolja ezen a ponton, hogy bármi hiányzik az olajból. Én alapvetően azt pártolom, hogy a motorolaj bonyolult egyensúlyát ne borítsuk meg. Bár lehetséges egy tulajdonságot valamilyen jónak vélt irányba befolyásolni, nem tudjuk, mit okozunk az egyensúly más részében. Én ezért nem szoktam ezt erőltetni.

De! Az ember bonyolult és érzelmi lény: a komfortérzete és az elégedettsége fontos. Biztosan vannak jó anyagok, hatásos reklámszöveggel, és azt sem zárom ki, hogy ezek tényleg jók. Nem mondhatjuk azt sem, hogy az utak mentén lerobbanva állnak azok az autók, amikbe adalékokat öntöttek, azonban azt sem tudja senki megmondani egy motorral kapcsolatban, ami elment 500 ezer kilométert adalék nélkül (két Passatom is ilyen volt), hogy mi lett volna adalékkal. Ráadásul mindkét Passat úgy ment el, hogy kutya baja nem volt egyiknek sem.

Én a következőt javaslom, ha ez a gondolat mindenképpen foglalkoztatja: használjon megbízható és jó minőségű motorolajat, és a gyári előíráshoz képest iktasson be köztes olajcseréket. A motor terhelése előtt mindig várja meg, hogy a vízhőmérséklet elinduljon felfelé. Vagy egyszerűbben: hidegen ne vigye a fordulatot 2000 fölé. A motorolaj szintje mindig legyen a megfelelő értéken! Azt gondolom, hogy ez az igazi védelem. Amikor pedig egyszer majd az autó másképpen kezd viselkedni - például olajfogyasztás jelentkezik, ami nagyban eltér a korábbitól -, akkor érdemes az adalékon gondolkodni.

Remélem, tudtam segíteni, és nem a bizonytalanságot növeltem! Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Getty Images/Westend61