Szabad-e villanyautónál külön tölteni a 12 voltos akkut?

2024.03.03. 16:02

Kedves Péter!

A következő kérdésemmel fordulok önhöz: Az autóm (Kia Niro PHEV, 2018) az utóbbi időben, két nap állás után elég gyakran ezzel az üzenettel indul: "12v-os akkumulátor védelem a parkolás alatt aktiválva". Melegebb időben is találkoztam már ezzel az üzenettel, de csak hosszabb állás után. Az akkumulátor 2,5 éves, kb 40 ezer km-t futott.

A kérdésem pedig ez volna: Szabad-e, illetve Ön szerint van-e haszna időnként feltölteni az akkumulátort egy külső töltővel? És ha igen, kell-e ehhez lekötni a sarut? A kérdés vonatkozna a feleségem autójára is. Ez egy Renault Zoe, 2016-os, októberben vettük. Nem tudom milyen idős az akkumulátora, bár csak 30 ezer km-t futott, de ha jól tudom itt előírt csere van három évente. Ennek a kézikönyve kifejezetten írja, hogy nem tölthető az akkumulátor rákötött saruval. Igaz ez? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Révész Gábor

Kedves Uram,

A "12V-os akkumulátor-védelem aktiválva" üzenet nem hibaüzenet, pusztán tájékoztató szöveg. Utalhat arra is, hogy a 12V-os akkumulátor öreg, ahogy az is lehet az oka, hogy pl. az OBD-II csatlakozóba dugott kiolvasó egység, vagy egy utólag beszerelt riasztó-lopásgátló, vagy egyéb utólagos átalakítás miatt az autó önfogyasztása megnőtt. Ilyen hideg, -5 °C alatti időben meg szinte kötelező egy ilyen hibaüzenet, hiszen a savas ólomakkumulátorok nagyon fázósak.

Ha a hibaüzenet melegebb időben is rendszeresen előjön, első körben csak a 12V-os akku dátum-kódját ellenőrizném, és ha 3-4 évnél öregebb, gondolkodás nélkül cserélném. Ha ez nem oldja meg a problémát, az autószervizek tudnak nyugalmi áramot mérni az autóban. Legutóbb pl. egy elromlott csomagtér kapcsoló okozta azt, hogy állandóan égett a csomagtér világítás egy autóban, és az szívta le az akkumulátort. Szóval nem kell azonnal hatalmas hibára gondolni.

Az elektromos autók 12V-os akkujának külső töltését nem javaslom, hiszen azért van bennük a DC/DC konverter, hogy ezt mindig megtegyék az autó aktív állapotában, de sokszor még hajnali 2-kor vagy 14:00-kor is be szoktak kapcsolni, ha szükséges. Az "akku autón kívüli töltése" előírásának meg szerintem az a legfőbb oka, hogy a DC/DC konverterek meghibásodását legtöbbször a fordítva bebikázott vagy feltöltött 12V-os akku szokta okozni. Más műszaki okát nem látom a tiltásnak.

Üdvözlettel: VillanyPásztor