Kétszínű és a feltűnésre játszik
Bemutató: Toyota Aygo X
Ahogy sétálgatunk Barcelonában, hamar feltűnik, hogy milyen sokszínű ez a város. Egymást érik a modern, üveggel borított toronyházak és a csodásan patinás öreg épületek. Az egyik sarkon egy minimalista, hipermodern szálloda, vele szemben egy eklektikus tapas-bár. Már értem, hogy miért itt mutatták be az Aygo X-et, hiszen a Toyota új kisautója tökéletesen ide illik: menő és friss, miközben a felszín alatt megkérdőjelezhetetlenül Toyota.
Már minden kategóriában a hobbiterepjárók a műfaj legdivatosabb képviselői, így az új Aygo X is ezt a trendet követi. Sőt, egy kicsit diktálja is, hiszen ebben a méretosztályban eddig nem volt jellemző a vizuális terepjárósítás. Valahol kicsit groteszk, hogy egy városi miniautót is csak emelt hasmagassággal és a nem létező terepképességeket kiemelő külső stílusjegyekkel lehet piacképessé tenni, de közben az is igaz, hogy az Aygo X-nek ez jól áll.
![Ez a színösszeállítás volt a legmenőbb](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417150/41715030_5e90c38d2a278d09d7a362fd05e3d4ed_wm.jpg)
Fontos centik
A dizájnerek több mozgásteret kaptak, hiszen az Aygo X már a Yaris alapjául is szolgáló, kurtított TNGA-B platformra épül, amivel a sima Aygóhoz képest sokat nőtt. Hosszában 24,5 centit, széltében pedig 12,5 centit nyúlt, a magasság pedig 5,5 centivel lett több. A terepesített kinézet ellenére a hasmagasság szinte alig lett több, mindössze 1,1 centivel került feljebb az Aygo X alja. A csomagtér bár így se lett túl nagy, már egészen értelmezhető, hiszen találtak benne még 60 liter helyet, így összesen 231 literes lett. A súly változattól függően 940 és 1015 kiló között alakul.
Előszériás darabokat kaptunk, mert végleges még nem létezik. Megnyugtattak minket, hogy ezeket az autók 98 százalékban kész állapotúak, ami a gyakorlatban leginkább azt jelenti, hogy kevés élő ember van, aki ki tudna szúrni különbségeket ezek és a majdani kész autók között. Az egyetlen pont, ahol a prototípusság feltűnő volt, hogy a műanyag íveket még mintás álcamatricák fedték, ezek a végleges modellekről hiányozni fognak. Pedig egészen jól néztek ki.
![A narancssárga elemek ügyesen feldobják az összképet](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715136_0d21837fbbaba0be9fcb06bc9b643d01_wm.jpg)
A formára joggal lehet mondani, hogy lendületes: mindenhol élek, hajtások és fény-árnyék játékok tarkítják, amit a rengeteg műanyag kiegészítő és kontrasztosra fényezett elemek tovább hangsúlyoznak. Az akár 18 colos kerekeit az optikailag előre dőlő kasznija sarkaiban hordja, amitől van egy pimasz, ugrásra készülő mopszra emlékeztető kiállása.
![18 colos kerekek egy miniautón, de a gumi csak 175-ös](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715164_1ca7865eb0ca16e7ce224e6cee009e4c_wm.jpg)
A megszokott színeken kívül a fűszereké és némi gyümölcsé a főszerep: van kardamom, csili, gyömbér és boróka, ami a valóságban azt jelenti, hogy az autó kérhető sötétzöld, bordó, púderszínű és lilás-kék árnyalatban is, amikhez kontrasztos, feketére fényezett elemek is járnak. Ha valaki a konzervatívabb megoldások híve, ezüstöt, fehéret és feketét is választhat, amiknek egy ilyen vidám kisautónál egyébként semmi értelme.
![Az utastér teljes hosszában elhúzható, feláras vászontető nagyon sokat dob az utazás hangulatán. Azt mindenki döntse el, hogy ez 450 ezer forintért jó üzlet vagy sem](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715166_16d7013c4bcdaa3efe5cf3c7ed96e84e_wm.jpg)
Belül már kicsit fogyott a lendület: egy kisautós, ívesen hullámzó belsőt kapunk pár ügyes részlettel és változó anyagminőséggel. Sok helyre jutott kopogós műanyag, amit a külső színekre rímelő dekorációk és kényelmes, a tesztelt felszereltségi szinten műbőrrel bevont ülések ellensúlyoznak valamelyest. Csak a két legmagasabb felszereltségű, Executive és Limited modelleket próbáltuk a kilenccolos érintőkijelzővel, de még ezeknél a változatoknál se került menübe a klímakezelés. Hatalmas plusz pont jár érte.
![Kényelmesek és jól tartanak a műbőrrel bevont ülések](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715176_e21591e65a928ce6243ab87b6bf6afd1_wm.jpg)
A helykínálat miniautós mércével a hátsó sorban is elfogadható, de fájó pont, hogy a hátsó ablakot nem lehet lehúzni, csak kibillenteni. Az utastér teljes hosszában elhúzható, feláras vászontető viszont nyitott állapotában nagyban segít a hátsó térérzeten és az oxigénáramlásnak se tesz rosszat. Érdemes halkan megemlíteni, ha nyitva van a hátsó ajtó, annak a hegye kardként mered a világba, célszerű lesz óvakodva közeledni felé.
![A hátsó ajtók hegyére érdemes lesz odafigyelni](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715182_09a19eac764f15752e1e1fbc373eea53_wm.jpg)
Bőkezűen kétféle útvonallal is készültek nekünk: volt egy városi kanyargós, illetve egy hosszabb, autópályás tesztkör is. A motor minden Aygo X esetében azonos, egy nem túl nagy tűzerejű, háromhengeres 1 literest pakoltak a motortérbe 72 lóerővel, amihez ötfokozatú manuális váltó vagy fokozatmentes CVT párosítható.
![Furcsa ovális keretbe pakolták a 9 colos értintőkijelzőt. A rendszer tudja az Apple CarPlay-t és az Android Autót is](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715184_96adad9424a0753b91611f3d7bacdb11_wm.jpg)
A városi karikával kezdtünk, egy Limited felszereltségű, nagyon menő zöld-fekete-narancs színkombinációjú CVT-váltós darabbal. Amennyire állatul nézett ki kívülről, a váltója miatt nálam ez a változat pont annyira nem talált be: a motor már adatok szintjén se kecsegtetett túl nagy aszfaltszaggatással – nem is ez a funkciója –, de a váltó határozottan megölte a maradék bulit is. Elég nagy késéssel reagál a gyorsítási, sőt az elindulási szándékra is, de valahogy a motort is jóval gyengébbnek éreztette a vártnál. Mentségére legyen mondva, hogy manuális módba húzva, fixált áttételekkel egy fokkal jobb lett a helyzet.
![](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715186_f4382c1de09c527aaa96d98cfb95baf9_wm.jpg)
Ettől függetlenül városban abszolút elemében van az Aygo X: a kormány áttételezése remek, a fordulókör kicsi, a tükrök pedig váratlanul hatalmasak és jól használhatók. Mivel emeltek az üléspozíción is, hibátlanul kilátni minden irányba, szerencsére nem olyan bunkerszerű, mint sok modern autó. A futómű feszes, de nem pattogós és a rövid tengelytávot is szépen elrejti.
![A szín fantázianeve Ginger, vagyis gyömbér](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715188_f91129ead614490d57a79b076be473f9_wm.jpg)
Az autópályás körre egy ötsebességes manuális váltós, Executive felszereltségűt kaptunk. Nem erre találták ki, a növelt tengelytáv és a szélesebb nyomtáv ellenére továbbra sem lett az autópálya az Aygo X terepe. Viszont a manuál egészen más kávéház: fürgébbnek és erősebbnek tűnik vele az autó. A motoron így is érződik, hogy muszáj volt az Euro-normákhoz igazítani, ezért ez ma már nem az a vérmes ezres, mint néhány régebbi. A fogyasztás mindkét körön kiváló volt: a fedélzeti számítógép adatai alapján 5,5 liter körül alakult, ami szépen megközelíti a gyári, 4,7-4,9 közötti kombinált értékeket.
![A legnagyobb hegyet is megmászná](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417151/41715192_da0e62d6506cd3e1e7e25f319453a281_wm.jpg)
A vezetéssegítő extrákat egy T-Mate nevű csomagba tömörítette a Toyota, ami minden modell esetében alapáras lesz. Kisautós mércével nézve a csomag igen bőséges: van vészfék-asszisztens, sávtartó, táblafelismerő és automatikus a reflektorvezérlés. Érdekes módon az első és hátsó radarokért viszont külön kell majd fizetni.
![Harsány belső kiegészítők nélkül kevésbé vidám a beltér](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417152/41715224_cb340f5d4474281f496a3dacfcca7138_wm.jpg)
Az Aygo X egy példásan megoldott feladat és közben egy toyotásan remek kisautó, a márkától szokatlanul fűszeresen tálalva. A külseje vagány lett, és ha nem is ejt rabul, vonzza a tekintet, elképzelhető, hogy pár azta is elhangzik majd körülötte. Ehhez képest talán váratlan fordulat, de összességében az Aygo X vezetési élménye biztonsági játéknak érződik. Belekötni nehéz lenne, hiszen nagyot sehol nem hibázik, aki viszont egy élettel teli, a külsőhöz hasonlóan vagányan mozgó kisautót vár, annak kevés lesz.
![](https://kep.index.hu/1/0/4171/41715/417152/41715228_5d2a2a9fc12bfa8f4f28e6f7858ead02_wm.jpg)
Az Aygo X már előrendelhető, az alapára Magyarországon 4,59 millió forintról indul, de az általunk próbált modellek ennél jóval drágábbak lesznek: az Executive széria manuális váltóval 5,77 millióról, automatával pedig 6,37 millióról rajtol. A plusz dekorációkkal tarkított Limited változatért kézi váltóval 6,11 millió forintot, automatával pedig 6,71 millió forintot kérnek.
Bírod a kis Toyotákat? Nézd meg, hogy mit tudott a Yaris GR a Tulaj a pályán sorozatunkban:
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)