Befagyott tavon, keresztbe-hosszába csapattuk az új Yaris GR-ekkel!

Videós teszt: Toyota Yaris GR (2024)

2024.02.29. 16:27

Autós médiában dolgozóként legtöbbször mi is egy irodában ücsörgünk egész nap, két kávé közt pötyögünk a billentyűzeten vagy tologatjuk a pixeleket, néha azonban nem a napi munkamegosztás témakörében csörren meg a telefon – pár évente egyszer hozzánk befut egy lehetőség, amikor befagyott jégen lehet túlzóan erős, összkerekes autókkal csapatni.

Az eredetileg rali-homologizációhoz készített Yaris GR – aminek technikai szinten közös csavarja sincs bármilyen sima Yarisszal – most még erősebb háromhengeressel, új műszerfallal és rendelhető automata váltóval érkezik, a Toyota pedig ennek kapcsán Finnország közepéig vitte ki Ricsit, aki az egész útról egy nagyon hangulatos vlogot hozott haza nekünk.

A videóból kiderül, hogy Finnország nem csak a luxusbörtönökről, a Mikulásról, vagy a sokszínű nyelvi örökségről, hanem a motorsportokról is szól. A sikeres finn ralipilóták neveit hosszasan sorolhatnánk, Tommi Mäkinennel, Kristian Sohlberggel, Rauno Aaltonen, Ari Vatanennel és Marcus Grönholmmal csak a felszínt kapargatjuk, emiatt pedig a versenyautók fejlesztésének egy jelentős része is ezen a környéken zajlik.

A befagyott tavon, szöges gumikkal nem csak hasznos, de látványos és élvezetes is a tesztelés, Helsinkitől néhány óra autózásra, a nehezen kiejthető Jyväskylä környékén, profi instruktorokkal lehetett a 2021-es, és a friss, 2024-es GR Yarist összehasonlítani.

A 2021-es modellben a viszonylag magas üléspozíció volt egy kritika, ezt 2,5 centiméterrel alacsonyabbra helyezték, a 12,3 hüvelykes központi kijelzőt a vezető felé fordították, és rajtelektronikával is ellátott, nyolcfokozatú automata váltót is rendelhetővé tettek az eredeti hatos kézi mellett.

Az 1,6-os, háromhengeres motor a japán specifikációjú változatban 300 lóerős gyárilag, az európai modell 280 lovas és 390 Nm nyomatékot ad le, ami egy szériaautóban elég komoly literteljesítmény, persze őszintén meglepődni nem tudunk rajta – az ausztrálok ebből a blokkból is kihoztak már 700 lóerő fölötti teljesítményt.

Az, hogy a GR Yarishoz hasonló fejlesztési költségű autó ma még létezhet, egyértelműen kellett a versenyzés iránt rajongó Toyota-elnök, Akio Toyoda elvetemültsége. Ez az autó utcai változatában sokkal közelebb áll a tényleges versenyautóhoz, mint bármi más ebben a kategóriában, és éppen ezért nem is mai konkurenseihez, hanem a hőskor Subaru Impreza WRX STI-jeihez és Mitsbushi Lancer EVO-ihoz szokás hasonlítani, ami talán a legnagyobb dicséret ennek a kocsinak. Továbbra is nagyon kis szériás, és elég drága marad, de ez talán nem is baj, a legenda és a kultusz is így épül majd köré az elkövetkezendő években.

A videón kívül ne hagyd ki a vonatkozó galériát sem!