Nem ígér sokat, de azt becsületesen tudja az elektromos Ford Puma
Bemutató: Ford Puma Gen-E
A Puma a Ford legsikeresebb európai modellje, ami nem csoda. A praktikus méretű crossover a kontinens egyik legnépszerűbb szegmensében versenyez, az eredeti Pumát idéző formanyelvi megoldásai pedig könnyen felismerhető és fiatalos külsőt kölcsönöznek neki. A modern Puma belső égésű motoros változatai már 2019 óta velünk vannak, de a Ford elérkezettnek látta az időt, hogy a tisztán elektromos kiadást is piacra dobja. Ez lett a Puma Gen-E.

Miután Elvisz Barcelonában körbeszaglászta, én a magyar sajtóbemutatón próbálhattam ki a villany-Pumát. A tesztvezetés előtti prezentációból érződött, hogy az autó különösen fontos a magyar Ford számára, ami teljesen érthető. A Mondeo, a Focus és a Fiesta beszántása után nagy szükség van új, erős európai típusokra - belső égésű motoros és elektromos fronton egyaránt.
A Puma Gen-E-t sallangmentes, őszinte autóként emlegeti a Ford, ami erős, de szimpatikus váltás a megszokott, leígérjük a csillagokat is az égről típusú marketingstratégiához képest. A magyar autós közvélemény nagyrészt egyetért abban, hogy a modern autókban túl sok a kütyü, a funkció és a hangzatos, de valójában haszontalan újítás. Ezzel szemben az elektromos Puma elsősorban egy praktikus és jól használható autó akar lenni, nem pedig kerekeken guruló szórakoztatóközpont vagy iparművészeti agymenés. Nem ígér sokat, de azt maradéktalanul, kompromisszumok nélkül teljesíti. Ez az átlátható, őszinte hozzáállás bizonyára sokaknak rokonszenves lesz.

A Puma Gen-E nagyrészt kívül-belül megegyezik a ráncfelvarrás utáni, belső égésű motoros változattal, de ez teljesen tudatos. A Ford nem szeretné túlságosan megkülönböztetni egymástól a különböző hajtásláncra épülő példányokat. A legszembetűnőbb különbséget így a hűtőmaszk hiánya jelenti, de a hátsó légterelő formája és mérete is megváltozott kissé. Az elektromos Pumákon megkülönböztető branding sincsen, de a típusnevet fekete helyett fehérrel írták a csomagtérajtója.

A Ford általában nem tesz hatalmas akkumulátort a villanyautóiba, ennek pedig jó oka van. A legtöbb autós csak nagyon ritkán tesz meg egyszerre 500 vagy 600 kilométeres távolságot, így egy ekkora hatótávú elektromos autóban az esetek többségében csak kihasználatlanul csücsül a nehéz akkumulátor. Éppen ezért a Ford úgy gondolja, hogy nagy akkumulátor helyett optimális méretűre van szükség, hiszen ez segít alacsonyan tartani a gyártási költségeket és az autó súlyát, ami végeredményben kedvezőbb árakhoz és hatékonyabb működéshez vezet.

Ez a hozzáállás az új Pumán is érződik: a padlólemez alatt egy 43 kWh-s akkumulátor rejtőzik, ami elsőre nem tűnik túl soknak. Csakhogy az autó vegyes fogyasztása csupán 13,1 kWh, így a hatótáv a viszonylag kis akkumulátor ellenére is 375 kilométer, ami városban 523 kilométerre nő. Nekem a tesztvezetés során Esztergomból Tatára menet 11 és 12 kWh körül ingadozott a fogyasztás, ami egészen kiváló!

A takarékos működés szerencsére nem megy a teljesítmény rovására. Az első kerekeket forgató villanymotor 168 lóereje tökéletesen elég, az autó még Eco módban sem érződik gyengének - igaz, ilyenkor az elektromos modellekre jellemző instant nyomaték kevésbé hátbarúgós.
A kellemes hétköznapi használatban a futómű is partner. A hangolása kellően puha, miközben tempósabb kanyarokban is képes stabilan tartani az 1563 kilós autót. Azért érződik rajta, hogy nem sportos vezetésre találták ki (persze ez eleve nem volt ígéret): rosszabb útviszonyok között, nagyobb oldalterhelésnél hajlamos a pattogásra.
A belső dizájn és az infotainment rendszer teljesen megegyezik a facelift utáni belső égésű motoros kiadással, így erre csak röviden térek ki. A műszerfal nem túl hivalkodó, de nem is unalmas, a középső infotainment képernyő hatalmas, mégsem túl nagy tökéletes, maga a szoftver pedig kellemesen letisztult és átlátható.

Külön ki kell emelni a csomagtartó ötletes kialakítását. A csomagtér padlója alatt ugyanis egy hatalmas, 145 literes plusz tárolóhely található, ami egészen a padlólemezig leér. Mivel a töltőkábelnek és egyéb kisebb kiegészítőknek adott a hely a frunkban, egy teljes egészében kihasználható kétszintes csomagteret kapunk hátul, ami ráadásul valamivel mélyebb, mint a belső égésű modellnél. Ezt a megoldást már a Teslákban is nagyon szerettük, jótól lopni pedig nem bűn. Az ülések kényelmesek, a beltéri anyaghasználat nem prémium, de ezért az árért teljesen kielégítő.

Merthogy a villany-Pumának az ára a legnagyobb fegyvere. Az alapváltozat most 11 980 000 forintos akciós áron megszerezhető, ami egy kifejezetten kompetitív összeg, pláne, hogy egy teljes értékű elektromos autóról beszélünk. Az elektromos Jeep Avenger 15,3 millió, az elektromos Peugeot 2008 pedig 14,5 millió forint, de a Puma Gen-E még a Hyundai Kona 13,3, milliós ára alá is becsúszik 1,3 millióval.
