Kipróbáltuk a BYD legolcsóbb, 7,99 milliós európai villanyautóját

Bemutató: BYD Dolphin Surf

2025.05.21. 17:51

Mikor először írtunk a BYD egyik legolcsóbb kínai modelljéről, a Seagullról, már akkor azt gondoltuk, mennyire kellene Európába is egy ilyen kicsi és olcsó villanyautó. Nos, a BYD nem váratott minket sokáig: először bejelentették, hogy Dolphin Surf néven Európába is elhozzák a Seagull nyugati sztenderdek szerint frissített verzióját, május 21-én pedig a hivatalos magyar bemutatóra is sor került. Mi pedig ott voltunk a helyszínen, kipróbáltuk az apró villanyautót (amennyire a körülmények engedték), majd egy csokorba gyűjtöttünk mindent, amit a modellről tudni érdemes.

Jól megy nekik

A BYD tavaly 3,83 millió autót adott el, amivel világszinten a harmadik a márkák között, csak a Toyota és a Volkswagen előzi meg. A gyártó globális terjeszkedése is szépen halad. A BYD "ott gyártunk, ahol el akarunk adni" stratégiájának eredményeképpen Kína mellett már Magyarországon, Thaiföldön, Kambodzsában, Üzbegisztánban és Brazíliában is van, vagy hamarosan lesz BYD gyár.

Bár az elmúlt időszakban már nyolc modellel képviseltetik magukat az európai piacon, megfizethető kisautó eddig nem volt része a kínálatnak. Pedig a BYD is pontosan tudja, mennyire fontos nálunk ez a szegmens, főleg, hogy a folyamatos áremelkedések miatt egyre kevesebb a tényleg pénztárcabarát, elérhető kisautó. A BYD adatai szerint Európában több mint száz kompakt méretű modell kapható, de ezek közül tíz sincs, ami 25 ezer eurónál (10 millió forint) kevesebbe kerülne.

Éppen ezért annyira fontos modell a Dolphin Surf, a BYD-nek és az európai autópiacnak egyaránt.

Olcsó, de nem gagyi

A Dolphin Surf tényleg elég apró: négyen férnek bele, 1,72 méter széles, 1,59 méter magas, mindössze 3,99 méter hosszú, a tengelytávja pedig 2,5 méter. Annak ellenére, hogy kicsi és olcsó, megkapta azokat a technológiákat, mint a nagyobb testvérek: az e-Platform 3.0-ra épül, Blade akkumulátor lapul az aljában. A gyártó ügyel a biztonságra: a kaszni 68,2 százalékban nagy szilárdságú acélból készült, az autóban van 6 légzsák és fejlett vezetéstámogató rendszerek is elérhetők.

Igény esetén akad kulcsnélküli nyitás, 360 fokos kamera és elektromos ülésállítás is: Ezekért nyilván plusz pénzt kell majd fizetni. Aki szeretne, vegán bőrt is választhat az utastérbe. A csomagtér 307 literes, de a kisebb tárgyakat a beltérben elszórt 20 tárolórekesz valamelyikében is elhelyezhetjük. A hátsó üléseket lehajtva 1037 literre nő térfogat.

Király tulajdonság, hogy a Dolphin Surf Vehicle-to-load, röviden V2L képességgel is rendelkezik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó nemcsak felvenni, hanem leadni is tudja az áramot, így képes a hétköznapi elektromos használati tárgyak működtetésére és töltésére.

Az eddigi legkisebb és legolcsóbb BYD három felszereltségi szinttel érkezik Európába. Az Active nevű, fapados alapmodell indulóára 7,99 millió forint, amiért 30 kilowattórás akkumulátor, 220 kilométeres vegyes WLTP hatótáv jár. Itt a gyorstöltés 65 kilowattos, a motor 88 lóerős, a csúcsnyomaték 175 Nm-es, a nulla-százhoz pedig 11,1 másodperc kell. Ennyiért még csak 15 colos acélfelniket ad a BYD, a vegán bőr ülések viszont már az alapfelszereltségben is benne vannak. A központi kijelző 10,1 colos, elforgatható, van navi, Android Auto és Apple CarPlay támogatás.

A közepes felszereltségi szint 9,84 millió forintba kerül, a neve pedig Boost. Ez már 43,2 kilowattórás akkumulátort kap, 322 kilométeres a hatótávja és 85 kilowattórás gyorstöltést tud. Itt már futotta olyan menő részletekre is, mint a 16 colos alufelnik és elektromosan állítható ülések. Mivel az autó nehezebb, de nem erősebb, sprintben gyengébben teljesít, mint az alapmodell: a Boostnak 12 másodperc kell a nulla-százhoz.

A kínálat tetején a 10,87 millió forintos Comfort felszereltség csücsül. Az akkumulátor ennél is 43,2 kilowattóra, de a teljesítmény már 156 lóerő, a nyomaték pedig 220 Nm. A gyorsulás százig 9,1 másodperc, a hatótáv viszont kicsit csökken, itt 310 kilométer. A több erő mellé sötétített hátsó üvegezés, 360 fokos panorámakamera, fűthető vezetőülés, vezeték nélküli telefontöltő, automata fényszórók és kilépőfények is járnak.

A garancia kérdése többlépcsős: magához az autóhoz 6 év vagy 150 ezer kilométeres alap garancia jár. Az akkura viszont 8 év vagy 200 ezer kilométer garit adnak, a motornál és a motorvezérlőnél pedig 8 év vagy 150 ezer kilométer a garancia. Érted, ugye?

Érzed, hogy olcsó, de nem fáj

A magyar bemutatóra egy tucat kipróbálható, Comfort felszereltségű - vagyis 10,9 milláért kínált - tesztautót hozott a BYD. Az más kérdés, hogy ezek rendszám nélküli előszériás példányok, így nem hagyhattuk el velük a Hungexpo területét. A szervezők minden esetre megtették, amit lehetett: kijelöltek egy tesztutat a területen és egy rövid szlalompályát is kiépítettek, hogy valamennyire az autó dinamikáját is ki tudjuk próbálni. Nyilván nem optimális egy új modellt a parkolóban és szervizutakon kipróbálni, de azért néhány alapvető benyomást így is szereztünk.

Az biztos, hogy a 156 lóerős, nagy aksis kiadás remekül gyorsul, és manőverezni is könnyű vele. Ebben a kis méret mellett a könnyűre hangolt kormányzás is partner. Bár gyakran a futómű a kínai autók gyenge pontja, a Dolphin Surf esetében meglepően kellemes az élmény: az első benyomás alapján a csillapítás kiváló, miközben az autó tempósabb kanyarodás esetén is stabil marad. A szlalompályán egész szórakoztató volt az apró villanyautóval a bójákat kerülgetni, de az igazság nyilvánvalóan egy alapos, közúti próba során derül majd ki, ahol nagyobb lehet a tempó, és élesben élvezhetjük a magyar úthálózat kiváló minőségét.

Ami a dizájnt illeti, nekem bejön a vidám, fiatalos dizájn - főleg a látványos zöld színben, ami egyébként alapáras. A Dolphin Surf oldalról és hátulról is jól mutat, talán csak előről érződik kicsit kiforratlannak a formaterv. Külön kiemelném a küszöbök fölötti betétet, valamint a vagány hátsó légterelőt: ezek nagyon tetszettek, adtak egy kis sportos karaktert a Dolphin Surfnek.

A külsőnél a beltér egy fokkal fapadosabbnak érződik. Nagy baj nincs, de érezhető, hogy egy olcsó modellről van szó, amit sem dizájn, sem anyaghasználat tekintetében nem gondoltak túl. Viszonylag sok a műanyag, de jó hír, hogy a korábban említett, a műanyagnál jobb tapintású vegán bőrből is akad, főleg ott, ahol sokat pihen az ember keze. Az infotainment rendszer kifejezetten gyorsnak és reszponzívnak tűnt, a kijelzők minőségén azonban érződött, hogy olcsó autóban ülünk. Ez kifejezetten a digitális műszeregységnél feltűnő, amin közelebb hajolva meg lehet számolni a pixeleket.

Az első ülések kényelmesnek találtam a rövid próba alatt, remekül elfértem, ugyanakkor az ülés kényelme tipikusan az a pont, ahol jól jött volna több idő az autóval. Hátul problémásabb a helyzet - hozzám hasonló, 192 centi magas embereknek legalábbis biztosan. Be tudtam ülni magam mögé, de a térdem a vezetőülést, a fejem pedig a tetőt koptatta. Egy nálam alacsonyabb személynek jóval kényelmesebb lehet az élmény.

Elsőre jó benyomást tett ránk a BYD Dolphin Surf legjobban felszerelt változata, de az egyedi körülmények, a tempó és a közúti teszt hiánya erősen korlátozta a lehetőségeket. Nagyon várjuk tehát a rendszámos változatot. Nagy kár, és egyben kihagyott ziccer, hogy nem hoztak alapmodellt. Így az ezúttal biztosan nem derült ki, hogy a közel 11 millás csúcsváltozathoz képest mennyivel tűnhet kevesebbnek a belépő, 8 milliós kivitel. 

A Totalcar autóit a GreenLine tartja tisztán – kényelmes, környezetbarát megoldás az autómosásra, amellyel időt és energiát spórolsz, miközben autód prémium tisztaságban részesül. Foglalj időpontot a myGreenline applikáció segítségével!