Vigyázó szemetek Carlosra vessétek!

2016.03.03. 10:36

A Renault nagyon magára talált. A formaterveikkel sosem volt nagy baj, mertek újítani még ott is, ahol mások már belecsontosodtak a német ötlettelenségbe (kacsaseggű Mégane), és ha elfogadjuk, hogy a világot nem a Safranekek, hanem az olykor-olykor saját magukat is megégető újítók viszik előre, csak szeretni lehet a tényt, hogy egyáltalán vannak még francia gyártók. És hogy még mindig keresik az utat.

A Renault – nagyon úgy néz ki – megtalálta végre. Amint a végére értek a CMF C/D (Common Module Family) platform kifejlesztésének, csak pillázunk, amikor kijön egy-egy rá épülő modell. Az Espace simulékony, pihepuha, stílusos egyéniség volt, a Talisman is abszolút játékképes Mondeo-Insignia alternatíva lett, az új Mégane-ról pedig csak azért nem szólok most, mert odahaza éppen nálunk jár a tesztautó, de az biztos, hogy nem okozna lelki válságot a Golf elé helyezni azok alapján, amit itt tapasztaltam.

Hű, most biztosan felhördül majd sok márkahívő (mekkora butaság is pedig a márkahűség), de sajnálom, nincs mit szépíteni: a Renault bizony eléggé jól csinálja mostanában, amit csinál. Hogy mekkora offenzívába kezdtek, mi sem mutatja jobban, mint a tény, hogy idén tíz (!) modellt mutatnak be.

Aztán itt az ugyanarra a platformra épült Scénic, amit szintén a Laurens van den Acker vezette brigád formázott. Érdekes megfigyelni, hogyan alakul ki a jellemző stílusjegy, úgy látszik, a holland szereti lendületes ívvel körbeölelni a szélvédőt tükörtől tükörig. Az Espace-nál ez polírozott alumínium, a Scénicnél fekete, zongoralakk kifli. A forma kellemesen bumfordi és az autó sokkal gombócszerűbb, mint elődje, ennélfogva kompaktabbnak, kisebbnek tűnik, pedig nagyobb lett.

Hosszban 4 centit nőtt (4406 mm), széltében kettőt (1865 mm), tengelytávja 32 milliméterrel lett nagyobb (2734 mm), talán a leginkább pozitív változás, hogy kerek 4 centivel lett nagyobb a hasmagassága. Gondolom nem kell magyarázni, mennyire dicséretes ez a hazai útviszonyok mellett. Jópofa a dupla hullám az oldalvonalban, a nagy lemezfelületet ügyesen könnyíti az ajtók alján a díszbetét, amely egy nagyobb darabot harap ki a fényezett felületből, így maszatol el súlyos négyzetcentimétereket a fényezett felületből. Valószínűleg a nyárig bemutatásra kerülő Grand Scénicen fog tudni igazán kibontakozni a hullámvonal, de az biztos, hogy ránézve a konzervatív VW Touran friss, fiatalos és modernnek tűnő alternatíváját látjuk. Megvettem.

Majdnem letéptem az ajtaját a helyéről, miazisten? Biztos csak a hátsó ilyen könnyű, gondoltam, de nem: az első ajtók is szokatlanul könnyűek, mintha purhabból lennének. Pedig jó eséllyel nem lesz gondja a törésteszteken, a Renault erre elég háklis, a magyarázat, hogy sok helyen használnak nagyszilárdságú acélt, kompozit anyagot, és komolyan vették a súlycsökkentés-parát. Ez pedig jó dolog, ráadásul nem verték nagydobra, mint az Opel, hanem egyszerűen ilyenre csinálták, és kész.

A beltérben minden világos: ugyanazt a struktúrát és felhasználóbarát interfészt viszi tovább, amit az Espace elkezdett. Ott a használható menüvel megáldott tablet, a külön klímagombok, egyedül a váltókar kapott sokkal konzervatívabb formát. Kevés kezelőszerv, azok is jól elhelyezve, remélem, a Fordnál is nézik a képeket.

A hátsó traktust három különállóan dönthető, mozgatható ülés uralja, a lábtér inkább az üléspozíciónak, mint a nagy tengelytávnak köszönhetően elég. A beépített, lehajtható, gumiszalagos asztalka lopja a magasabbak térdhelyét, de vállban, fejben és csípőben bőséges a helykínálat. Ja, az első ülések közötti tárolórekesz mozgatható, hátuljában nagy fiók, két USB és egy 12 voltos aljzat, ezzel a Scénicben hátul ülők máris többet kaptak, mint mondjuk a Maserati Levante utasai.

Puha anyagok, osztott A-oszlop és kellemes hangulat, valahogy ez maradt meg leginkább. Egy pillanatra sem érezni gagyinak vagy olcsónak, pedig jó eséllyel mélyen ötmillió forint alatt indul majd az ára. A csomagtér 572 literes, ezzel már elég hosszú időre el lehet menni nyaralni, bár érdemes utánanézni, az adott helyen mennyire elterjedt a 195/55 R20-as gumi, ugyanis a 20 colos alufelni az alapfelszereltség része. Bizony ám.

Aránylag széles fronton támad majd az új Scénic; modern, kicsi dízele és kicsi turbóbenzines motorja van a Renaultnak, hamarosan érkezik villanymotorral erősített turbódízel is. A belépőpaletta így néz ki:

  • Energy dCi 95, 110 és 130 hatsebességes kéziváltóval
  • Energy dCi 110 Hybrid Assist hatsebességes kéziváltóval
  • Energy dCi 110 és 160 duplakuplungos EDC (Efficient Dual Clutch) hétsebességes váltóval
  • Energy TCe 115 és 130 hatsebességes kéziváltóval

Nem tudom, meddig tart ki a Renault lendülete, de Carlos Ghosn összevont szemöldökét elnézve cudar idők várnak a konkurenciára, ha így folytatják. Önöknek pedig csak annyit javaslunk, a szarfranciázók helyett nézzenek meg egy ilyen új Scénicet, még mielőtt letennék a foglalót másra.