Óriási bírság várhat az autógyártókra Európában

2019.04.29. 13:38

A hosszú, sokéves csökkenés után az elmúlt két évben megint emelkedett Európában az autóflották átlagos szén-dioxid kibocsátása. Ez senkinek sem jó hír, a gyártóknak különösen nem, hiszen ha csak a következő két-három évben nem képesek drasztikus CO2-csökkentésre, akár 33,6 milliárd eurós (10,8 billió forint) bírságot is kaphatnak a Jato Dynamics számításai szerint.

A Fiat-Chrysler akár 3300 eurót is elkölthet autónként a bírságra, a Volkswagen-konszernnek pedig évi kilenc milliárd eurójába kerülhet, ha nem zöldít a flottáján, mire 2021-ben életbe lépnek az új károsanyag-kibocsátási normák.

Az új határérték 95 gramm/km lesz a jelenlegi 120,5 gramm/km-es érték helyett. Ezt ahogy eddig, ezután is a teljes flottára vetítve kell majd produkálnia egy-egy gyártónak, azaz mindent beleszámolnak a nulla emissziós villanyautóktól a batár SUV-kig. A mostani állás szerint az európai piac tizenegy legnagyobb szereplőjének ennyibe kerülne, ha ugyanilyen CO2-kibocsátással állnának 2021 után:

  Elmaradás a 2021-es CO2 célértéktől (g/km) Bírság (euró/autó) Eladott autók száma (2018) ezer darab Bírság teljes összege
(milliárd euró)
VW-csoport 26,6  2525 3638 9,19
PSA 23,1 2194 2457 5,39
Renault-csoport 23,2 2207 1615 3,57
BMW-csoport 27,5 2609 1018 2,66
Hyundai-Kia 30,0 2852 1011 2,88
Ford 27,1 2576 992 2,56
Fiat-Chrysler 35,5 3373 961 3,24
Daimler 33,6 3192 941 3,01
Toyota 7,8 745 733 0,55
Nissan-csoport 19,0 1807 630 1,14
Volvo 25,5 2425 317 0,77
Forrás: JATO Dynamics

Az adatokat összegyűjtő Jato szerint első sorban két oka van annak, hogy a gyártók az elmúlt két évben nemhogy csökkentették, inkább növelték az átlagos szén-dioxid-kibocsátásukat: a dízelek népszerűségvesztése és a szabadidőautók terjedése.

A 33,6 milliárdos lehetséges büntetés kapcsán a Jato közleménye is megjegyzi, hogy olyan irreálisan magas, hogy a gyártók 2018-as pénzügyi teljesítményét figyelembe véve a nettó autóipari profit csaknem ötven százalékának felel meg. És van több olyan cégcsoport is, amelynél a megfizetendő bírság meghaladná a konszern éves globális nyereségét. Ahogy ez erről a grafikonról jól leolvasható.

2021 közel van, a fejvesztett villanyosításon túl nem látni, mit tudnak tenni a gyártók flottájuk drasztikus CO2-csökkentéséért. Van ez az út, van a bírság vagy lehet CO2-kereskedni, ahogy a Fiat teszi a Teslával