ADAC gyerekülésteszt 2010

Nincs tökéletes, de sok a jó

2010.07.01. 07:43
Minden szülő szereti biztonságbani tudni a gyermekét. Ne igyál hideg vizet, fiam, ne menj olyan gyorsan a biciklivel, vegyél fel sapkát, hideg van. Ha a túlzott aggódás nem mindig válik a csemeték javára, a gyerekülés mindenképpen az elengedhetetlen kellékek közé tartozik minden autós anyuka, apuka számára.

Ezt szerencsére már szinte mindenki belátja, de hogy az áron kívül milyen szempontok alapján válasszák ki a boltban a bébifotelt, arról már nehezebb tájékozódni. Pedig nem mindegyik ülés nyújt azonos szintű védelmet, ráadásul az árral sincs szoros összefüggésben a minőség. Ezért teszteli a német általános autóklub a gyereküléseket már 2003 óta. Követelményrendszerük szigorúbb, mint az ECE R-44 szabvány, amely alapján hivatalosan jóváhagyják az üléseket – az kizárólag a biztonsági jellemzőket vizsgálja frontális ütközések esetén. Az ADAC egyrészt a kisemberekre nézve különösen veszélyes oldalütközést is szimulálja, másrészt a kezelés idiótabiztosságát is értékeli. Nem véletlenül, hiszen a legjobb ülés sem tudja megvédeni az apróságot, ha rosszul van becsatolva az öv, vagy rossz pozícióban áll az ülés, mert nem világosak az útmutatók. Ezért ugyanakkora súllyal számít bele a végső értékelésbe a kezelés, mint a biztonság.

Az idén megvizsgált huszonkét gyerekülés szerencsére mind legalább megfelelő értékelést kapott, viszont a dicséretes nagyon jó végeredménnyel egyik terméket sem díjazták a szigorú németek. Jó hír, hogy minden korú gyereknek lehet találni a választékban minősítésű fotelt, és a három legrosszabb osztályzattal értékelt ülés is megfelelt a legfontosabb követelményeknek. Ezek közül kettő nem kapható Magyarországon a nagyobb forgalmazóknál, úgyhogy szerencsére nagyon mellényúlni nem lehet a legújabb ülések között.

Ha viszont a legjobbat szeretné kiválasztani a választékból, a következő oldalakon végigböngészheti a teszt részletes eredményeit. Az összefoglaló táblázatban felsoroltak közül azokról az ülésekről olvashat pontos értékelést, amelyek itthon is megvásárolhatók nagyobb boltokban. Ez a másfél éves korig megfelelő kategóriában gyakorlatilag három Maxi Cosi termék, amelyek mind jó eredményt értek el, de az ADAC szerint a Pebble és a FamilyFix talp kombinációja a legjobb. Egyre gyakrabban találkozhatunk ehhez hasonló, Isofix pontokhoz rögzíthető talpakkal, amelyek az autóban maradnak, miután lepattintjuk róluk az ülést. Ezeknek a praktikum mellett legnagyobb előnyük, hogy meggátolják az ülés oldalra billenését, ami jelentősen növeli a biztonságot oldalütközések esetén.

Szintén a FamilyFix talpra szerelhető a kilenc és tizennyolc kiló közötti gyerekeknek ajánlott kategória idei legjobbja, a Maxi Cosi Pearl. Nem sokkal maradt le tőle a Jané Exo, amely szintén Isofix pontokhoz rögzíthető. Kevésbé jó értékelést kapott viszont a kicsit hosszú nevű Peg Perego Viaggio1 Duo-Fix, mind Isofix talppal, mind anélkül. Ez a fotel magasabb terhelésnek teszi ki a gyereket ütközéskor, ami részben a szerencsétlenül felfekvő övnek köszönhető.

Az idei teszt leghosszabb ideig – egytől tizenkét éves korig – használható ülései közül a jó eredményt produkáló Cybex Pallas kapható egyedül Magyarországon. Ez a fotel annyiban különbözik a többitől, hogy a hózentrógerszerű öv helyett egy párnázott kocka tartja az ülésben a gyereket, ami biztonságos megoldás, de nem minden poronty szereti. Ugyanennek a gyártónak a Free-fix típusa érte el az itthon kapható nagyobb ülések közül a legjobb eredményt. A négytől tizenkét éves korig használható fotelek egyébként mind hasonló biztonsági szintet tudnak, egyedül a Chicco Key 2-3 Ultrafix csúszott át az elégséges osztályba, mert oldalütközésnél a gyerek feje kibillenhet a héjból, és hozzáérhet a kocsiajtóhoz. Ezt egyébként a függönylégzsák sem tudja általában megakadályozni, mivel felnőttekhez méretezték: túl magasan van gyerekeknek.

Sokszor a biztonság mellett más szempontok is jelentős szerepet játszhatnak a választásnál. Egyrészt az is megkönnyíti a szülők sorsát, ha a gyerkőcnek tetszik az ülés, és szívesen ül bele, másrészt egyre jobban terjednek azok a rendszerek, amelyekkel a hordozót néhány mozdulattal át lehet helyezni egy babakocsi vázba. Nem kell felsorolni, hogy ez a koncepció mennyi előnnyel jár. Sok gyártó, amely ülést és kocsit is gyárt, eleve kompatibilisen alakítja ki ezeket, de adapterekkel sokszor más gyártmányú hordozó is felcsatolható a meglévő babakocsira. A Maxi Cosi esetében például minden ülés illeszkedik minden babakocsihoz, de más márkáknál is általában megoldott a csatlakozás – ezt viszont érdemes ellenőrizni vásárlás előtt.

Szintén fontos, hogy mielőtt lehúznánk a hitelkártyát és megnyomnánk a zöld gombot, bepróbáljuk a fotelt a családi autóba. Nem minden ülés illeszkedik ugyanis megfelelően az adott autóhoz. Van, ahol a fejtámla van útban, van, ahol az üléspárnán billeg a bébifotel. Egyre több kocsiba szerelnek már Isofix rögzítési pontokat is, amelyek az esetek többségében megkönnyítik a beépítést, és jobban megtartják a gyerekülést, mint a felnőtteknek szánt hárompontos öv. Ha van ilyen az autóban, lehet, hogy érdemes ehhez való fotelt választani a porontynak, de mindenképpen ellenőrizni kell a kezelési útmutatóban, hogy az adott járműtípushoz használható-e a kiszemelt modell.

Mivel nem kis beruházásról van szó, azt is jobb előre végiggondolni, hogy mennyi ideig fogjuk használni a gyerekülést. Jelentős átfedések vannak az egyes méretek között – míg egy-egy babahordozó mindössze egy évig nyújt megfelelő biztonságot, a nagyobb üléseknél található olyan is, amely egészen tizenkét éves koráig jó lesz a csemetének. Ha esetleg már útban van a kistesó, lehet, hogy megéri egyből megvenni a következő méretet, így egy meglévő hordozót megörökölhet az újszülött.

Ha pedig az ismeretségi körben éppen kinőtte egy gyerkőc a foteljét, amit el tudnánk olcsón bizniszelni – esetleg használt ülést vennénk –, biztosra mehetünk régebbi típusoknál is. Az ADAC 2003 és 2006 közötti teszteredményeit itt, a 2007 óta elvégzett vizsgálatok értékelését itt találhatja meg német nyelven, de nemzetközi szimbólumokkal. Tavalyi beszámolónkat is érdemes elolvasni, mivel számos gyakorlati tanácsot is összegyűjtött benne Tóth Zoli.

Az idei teszt részletes eredményeihez lapozzon!