Ilyen a plebejus kormányzati flotta

2011.05.20. 13:10 Módosítva: 2011.05.20. 14:39

Már megint felcseréltem a gondolkozás és cselekvés megfelelő sorrendjét. Illetve igazából a gondolkodást nagyjából ki is hagytam, csak elindultam, hogy lefotózzam a minisztériumi monitort, amin azt a Totalcar-cikket olvasták, ami eldöntötte egy 90 autós közbeszerzés sorsát.

Kultúrrovatos kolléganőnk, Kati volt a sajtótájékoztatón, ahol többek között bejelentették az államigazgatási Skoda Superbek beszerzését. És ahol az államtitkár mondott valami olyasmit, hogy a Totalcar cikke alapján választották a típust. Tizenegy éve esszük az autós újságírás komisz kenyerét, őrölünk taposómalmában és húzzuk igáját, de most esett meg először, hogy valami érdemi befolyást gyakoroltunk a dolgok menetére. Kellett egy kis szervezés, mert az államigazgatás az elfoglalt emberek gyűjtőhelye, de végül csak megérkeztem a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Kossuth téri épületébe.

Ahol az Al Kaida nem rúgna labdába: még a laptopomat és a fényképezőgépet is be kellett kapcsolnom a detektoros kapunál. Pedig az államtitkárt eleve nem tudtam volna felrobbantani; egy váratlan elfoglaltság miatt a randevúra Kohut Balázs helyettes államtitkárt delegálta. Nekem igazából mindegy, én úgyis csak a monitort akarom látni, amin a nevezetes Totalcar cikket olvasták, hogy először azt fényképezzem le, aztán a tárgyalót, ahol megtárgyalták, hogy nahát, Superb, micsoda zseniális elgondolás!

– Én is ott dolgozom helyettes államtitkárként, én a pénzügyes vagyok. Az államtitkár úr kapott a miniszterelnökségtől egy megbízatást, hogy vizsgálja meg ezt a feladatot, egyáltalán végrehajtható-e. A KIM-nek (Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium) van egy közigazgatási koordinációs jogköre, ténylegesen nem mi szereztük meg az autókat, de mi kaptuk meg a feladatot: olyan autókat találni, melyek megfelelnek az államigazgatási feladatoknak. Elegáns, tehát diplomáciai feladatokra alkalmas, de megfelel a plebejus kormányzás követelményeinek, magyarul nem irritálja az embereket.

A bunkerben tehát ott a helyettes államtitkár, mint pénzügyes, virtuális kapcsolatban a KSZF-fel és Robák Ferenc kormánybiztossal, aki az eu-s elnökségért felel, továbbá Varga Mihály államtitkárral, rábólintói minőségben. Valamennyien olvasták cikkünket, az eszmefuttatást logikusnak találták, az árfekvést pedig kedvezőnek. Maga Kohut Balázs is azt mondja, korrekt az autó és az embereket nem irritálja úgy, mint mondjuk egy Audi. Számára a kecskeméti beruházás miatt logikus lett volna a Mercedes, ráadásul ő a MOME gazdasági igazgatói székéből került az államigazgatásba, és ahogy magunk is láttuk, a Moholy Nagy Egyetemnek elég komoly kapcsolatai vannak a Mercedessel.

– Azért van ám egy elég komoly beruházás Esztergomban is.

– Mármint a Suzuki? – kérdi bizonytalanul a gazdasági helyettes államtitkár.

– Az bizony! Miért nem fér el egy helyettes államtitkár egy jó Swiftben? És ha magasabb igényei vannak, miért ne vehetne a saját pénzéből bármit, ahogy Lázár János?

– Lesznek Suzukik rohangálóautóként és a kisebb kategóriákban, de azért nem véletlen, hogy sehol a világon nem látunk állami vezetők alatt ilyen kicsi autókat.

– Nem is a vezetőkre gondoltam, hanem mondjuk a helyettes államtitkári szintre, vagy valami ilyesmire. Hányadik vonal a helyettes államtitkár?

– Állami autókra kilenc kategória van. 7-8-9 a legfelső három, ezek közül gyakorlatilag megszüntettük a 8-9-et, ami az A6-os és A8-as Audit jelenti.

A helyettes államtitkári kategória volt korábban a Passat, ebből is Superb lett, és annyi a változás, hogy mostantól az államtitkári és miniszteri autók is Superbek, csak eggyel nagyobb felszereltséggel.

Megpendítem még, mert nehezen adom fel, hogy egy helyettes államtitkár nyugodtan elférhetne egy Octaviában is, de mint kiderül, adott felszereltségű, mármint egy jobban felszerelt Octavia, és egy azonos felszereltségű, tehát fapadosabbnak számító Superb között mindössze 150 ezer forint a különbség. Ilyen az Octavia árképzése. A Superbeknek jó a hírük. És bírják a csippelést: vezettem egy barátomét, és elmebeteg módon húzott az 1,9 TDI, már a 200 ezredik kilométer felé is. Államigazgatási szintet persze ilyenről nem lehet szó, a tisztviselők majd nyilván maguk csippeltetnek, ha keveslik a kraftot a 140 lovas TDI-ben.

Az új kormányzati flottában háromféle Superb lesz. Egy 160 lovas benzines (1,8 TSI), egy kétliteres dízel, a minisztereknek pedig kétszáz lovas turbós benzines. Nekik ugyanis néha konvojban kell menni tartós 220-szal, abban pedig a terrorelhárítók az illetékesek. Politikus ellen az újkori magyar demokrácia történetében talán az volt a legkomolyabb merénylet, amikor egy néni kezet csókolt Orbán Viktornak, magyar politikus autózása sokkal több halálos balesettel járt, mint a magyar politikusok elleni merényletek. Viszont a terrorelhárítók szíves közlése szerint vezetett konvoj Magyarországon még nem szenvedett balesetet. Igaz, a vezetett konvoj az, amelyik elején hiperagresszív/ultratahó módon szorítják le az útról a szembejövőket, de úgy, hogy aznapra már minimum kaptak egy komoly sokkot, csak mert Orbán/Gyurcsány/Horthy/Kádár sietett egy róla elnevezett közpark felavatására.

No de a demagóg kitérő után szálljunk vissza a földre, és fogjuk fel, hogy ez közbeszerzés volt, tökmindegy, milyen cikket olvastak a minisztériumban és milyen monitoron. Tehát igazából írhatunk, amit akarunk, de legalább addig is egy kicsit jól éreztük magunkat, amíg rá nem jöttünk az összefüggésre. Kohut Balázs addig is elmeséli az alaphelyzetet: eu-s elnökségi félév van, az állami vezetőknek oda kell érni a rendezvényekre. A jelenlegi autóparkkal viszont ez egyáltalán nem garantált.

– Én például egyszer úgy jöttem haza Debrecenből, hogy minden benzinkúton megálltam és vettem egy kanna vizet, beletöltöttem a hűtőbe, aztán a végén itthagytam az autót a minisztérium előtt a saját tócsájában. 2,3-as Turbo Saab, úgy tudom, belügyminisztériumi autó volt. Egy motorcserét 200 ezer kilométernél már megért, de a hűtőt nem cserélték, ki is lukadt. Teljesen szét volt hajtva, bár a motor pöpecül működött. Volt olyan közigazgatási államtitkár, aki állt a pirosnál a hivatali BMW-vel, aminek egyszerre csak kidőlt a jobb első kereke.

Ez mondjuk nálam megérne annyit, hogy nem csak az új autókat tendereztetem, hanem a karbantartókat is. Mindenesetre brutális az éves szintű üzemeltetési költség egy nyolcéves átlagéletkorú autóparkra. Van államtitkár, aki 466 ezer kilométeres A6-ossal jár. Az állami vezetők közül még a statikusabb szerzetek is simán mennek évi 60 ezer kilométert. A járműpark átlagos életkora 7,76 év, a legidősebb gépkocsi 19 éves. Az átlagos futásteljesítmény 219 466 km, állami vezetői autók között több 500 000 km feletti futásteljesítmény is előfordul.

A heterogén állomány, nevezetesen hogy az autópark 13 gyártótól származik, önmagában még nem okozna szervizelési problémát, hiszen ezt a tételt amúgy sem lehetne egyetlen helyen szervizeltetni, de nagy tételben vásárolni mindig jó alkupozíciót jelent. „A magyar kormányzat végképp árérzékeny, olasz és francia autók fel sem merülhettek.” Mondeo tudna annyiba kerülni, mint egy Superb, de a kormányzati beszerzések Paganinije, a Porsche Hungária ezúttal 29 százalékos kedvezménnyel nyert, így a 600 millió forintból kijött 97 autó, ebből hét darab miniszteri felszereltségű, bőrös TFSI. Ez 6,18 milliós átlagárat jelent, amihez képest a Superb induló ára 6,316 millió (1,6 CR TDI).

Sajnos olyan tanulmány nem készült, amim konkrétan kimutatta volna, hogy mondjuk egy 300 ezer kilométeres Audi A6 üzemben tartása évente mennyibe került, de a kormányzati flotta 2010-es karbantartási költsége több mint 200 millió forintot emésztett fel. Ez állítólag progresszíven növekszik, ugyanez 2014-ben (tíz év feletti átlagéletkornál) már elérheti a 350 milliót. Rákérdeztem Papp Tibinél, aki autógépész-mérnök, hogy lehet-e ilyen, és azt mondta, simán. Hogy aztán miért veszik, miért nem lízingelik, amiben benne volna a karbantartás, csak az tudhatja, aki érti, hogyan is megy a kormányzati könyvelés. És persze így lehet nagy engedményt adni a listaárból, hiszen a szervizelés meg már aztán bármennyi lehet.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!