2014.03.03. 16:59 Módosítva: 2014-03-03 16:59:27
A többiek már fogadásokat kötöttek az irodában, faggattak, hogy szerintem melyik lesz a befutó a hétből. Ameddig le nem adtam a szavazást, nem tudtam volna válaszolni, ha megnyúznak sem. (A szerző, Csikós Zsolt az Év Autója zsűri tagja, a két magyar egyike - a szerk.)

Amikor tavaly már az elődöntőben kiesett az az autó, amelyről biztosra vettem, hogy Az Év Autója lesz – a Mazda 6-ra gondolok – már tudtam, hogy egy esélyes maradt csupán a címre, a Golf. Idén azonban sokkal zavarosabb a felállás. Mind a hét végső jelöltnek akadnak kiemelkedő tulajdonságai, de valamennyinek vannak jól körülírható hibái is. A szavazást megelőzően kivettem egy nap szabadságot, százával olvasgattam a sajtóoldalakat, mások cikkein rágtam át magam tucatjával, hátha észrevettek valamit, amit én nem, böngésztem az árlistákat, hogy az utolsó pozitívum vagy negatívum se kerülje el a figyelmemet. Mondom, hajszál választotta el az autókat egymástól, most az apróságok is számítottak.

A magam részéről végül a Tesla Model S-t hoztam ki elsőnek (itt olvashatók a vele szerzett tapasztalataim), bár amikor nekiálltam legyártani a saját, kis házi ponttáblázatomat, még nem gondoltam volna, hogy ide lyukadok ki. A számok azonban kidobták: ha van egy 5-ös BMW-vel megegyező méretű autónk, amely hét (pontosabban öt nagy és kettő kicsi) személyt tud szállítani, elegáns is, ha kell, furgonnyi rakteret tudunk benne felszabadítani, olcsó konnektoros áram hajtja, viszont úgy gyorsul, mint egy Ferrari, a technikája kvázi gondozásmentes, a felépítése szakít mindennel, amit eddig ismertünk, ráadásul elektromosautósága ellenére is olyan hatótávolságot tud felmutatni, mint valami hasonlóan erős, benzines szedán, akkor nehéz rá rosszat mondani.

Persze, az ára elég magas, de egy jól felszerelt 5-ös BMW-é, E osztályos Mercedesé, Lexus GS hibridé is, a Teslához pedig jár egy vagyont érő akkucsomag is. És bár nem annyira élvezetes a vezetése, mint a BMW-é, azért nem sokkal rosszabb. Azt is tudjuk, hogy három Tesla Model S is kigyulladt az elmúlt hónapokban, de senki sem sérült meg, és egyik-másik esetről kiderült, hogy más autók teljesen le is égtek volna hasonló helyzetben. A Model S tehát csak gyűjtötte, gyűjtötte a számokat a táblázatomban, végül nagyon jól végzett – 6 pontot kapott az egy zsűritag által kiosztható 25-ből.

Sorban utána jött a számomra két legesélyesebbnek tartott autó, a Mazda 3 és a Peugeot 308 (a róluk szóló cikk ezen a linken olvasható). Mindkettő ügyes, jó minőségű, a ma divatos, könnyű építési koncepció jegyében fogant jármű, s mindkettőben kevés a hely a hátsó üléssoron. A Mazda itt egy picit tágasabb, a Peugeot viszont használhatóbb csomagtartót ad, tehát egy-egy. De hasonlóan billegett a mérleg köztük, amikor más szempontokat vizsgáltam: a Mazda műszerfala kaotikusabb, nem olyan jó minőségű, ám a Peugeot furcsa, kicsi, alacsonyra tett kormánya nem tetszik mindenkinek, és a rádiót, szellőzést, navigációt, számítógépet egyszerre működtető kezelőcentrumának a működtetése is kritizálható. Van még: a Mazdában több a zaj, elsősorban a gördülési, a kulturált Peugeot viselkedése viszont nem olyan élénk kanyarban; a Mazda külső formaterve lenyűgöző, a Peugeot a kisebb dízelmotorjaival hihetetlen takarékos. Végül egyforma eredményt értek el – mindkettő 4 pontot kapott.

Ne higgyék, hogy a harmadik helyre holtversenyben lecsúszó BMW i3 (próbája itt), Citroën C4 Picasso (cikk itt) és Mercedes S osztály (az S 500 Langot vezettük) rosszabb a fentieknél. Az i3-nál a zseniális kialakítást, az újszerű anyagokat, a szuperkényelmes működést kicsit beárnyékolta a rövid hatótávolság és a csupán négyszemélyes utastér. A C4 Picasso minőségét, variálhatóságát, hangulatát, stílusosságát tekintve igen jó egyterű, a 308-ast még egész tűrhetően mozgató motorok itt már nem valami virgoncak, s zörgésre is hajlamos.

A Mercedes S osztály pedig részemről alapvetően meg is nyerhette volna Az Év Autója választást, annyira jó: soha személyautó így még nem rugózott, ilyen kényelmes nem volt, egy Rolls, egy Bentley a lába körméig nem ér fel tudásban. Elég, ha azt mondom: még a könyöklője is fűtött, egy kamera és a navigációs rendszer pedig előre szól az aktív rugózásnak, hogy gödör jön, puhítani kell a felfüggesztésen. Ha hozzáveszem, hogy a hibrid kivitelei is erősek, teljesen gépzaj-mentesek, és annyit fogyasztanak, mint valami kompakt családi ferdehátú, még izgalmasabbá válik. De olyan szörnyű drága, hogy azon az egy területen elvérzett – a pontozási kritériumokban ugyanis kiemelt helyen szerepel az ár/érték arány. És hiába kapunk sok autót a pénzünkért a Mercedesszel, még az sem fedezi a sok-sok nullát az árcédulán. Ez a három autó mind 3-3 pontot kapott.

A Škoda Octavia (itt a tesztünk róla) egymagában szorult az utolsó helyre nálam, és nem tagadom, érzek ebben némi igazságtalanságot. A tavalyi nyertes Golf árán, a Golffal megegyező mechanikával az Octavia még nagyobb utasteret ad, a csomagtere akkora, amit nem egy kombi is megirigyelhetne, ráadásul óriási ötödik ajtón át rámolható. Első ránézésre a minősége sem marad el a Volkswagen-féle testvérmodellétől, a felszereltsége sem esik messze azétól. De az egész autó sprődebb, a viselkedése jellegtelenebb, a megjelenésével sem égeti bele magát a retinánkba, s maga az autótest is nagyobb, így nem egy minden tekintetben kiemelkedő termék marad végső benyomásként, mint a Golf esetében, hanem egy tágas, rendkívül praktikus, de csupán tisztességes ferdehátú.

Higgyék el, ilyen erős mezőnyben, ahol Teslák és i3-asok cikáznak, ahol a Mazda a Citroën és a Peugeot az összes mozdítható kutatási pénzt felszippantó autóival indul, ahol a Mercedes a legkultikusabb modelljét fél pozícióval még feljebb is léptette a korábbinál – hiszen a Maybach megszűnt – rendkívüli teljesítmény az a 2 pont is, amit az Octavia kapott.

És most következzen a végeredmény, amely már a teljes zsűri véleményét tükrözi. A győztes, a 2014-es Év Autója a Peugeot 308-as lett, méghozzá meglehetős fölénnyel, 307 pontot gyűjtve. A teljes listán egyébként jól látszik, hogy másnak is gondot okozott sorrendbe állítani a hét jelöltet, így meglehetősen szoros lett a pontverseny. A végső sorrend:

1. Peugeot 308 307 pont
2. BMW i3 223 pont
3. Tesla Model S 216 pont
4. Citroen C4 Piccaso 182 pont
5. Mazda 3 180 pont
6. Skoda Octavia 172 pont
7. Mercedes S osztály 170 pont