Tudják, melyik a japán Corsa?

Interjú: Carsten Aengenheyster

2014.10.29. 06:52
Nyitókérdésként elnézést kérek, amiért el kell szaladnom egy másik objektívért: az Opel formatervezési igazgatója nem fér bele a fix 35-ösbe úgy, hogy még egy Corsa is a képen legyen. A Mokkával bezzeg egyszerűbb dolgom lenne, az jóval magasabb, és mintha az is az ő munkája lenne.

Carsten Aengenheyster

A kaliforniai Pasadenában végzett az Art Center College of Design-on, amit Amerika legjobb ipari formatervezési oktatási intézmányének tartanak. Itt végzett Chris Bangle, Willie G. Davidson, a Harley-Davidson formatervezési alelnöke, Henrik Fisker, tudják, a Karma, J. Mays, Larry Shinoda, a Corvette és a Mustang formatervezője, és még számos autóipari tervezőguru és fotós mellett például Michael Bay filmrendező is.
Aengenheyster még külön a közlekedési formatervező szakot is elvégezte, így összesen nyolc évig tanult az Art Centerben. 1994-2002-ig a Nissan Design Europe formatervezője, majd a General Motorshoz igazol. Ma az Opel formatervezési igazgatója.

- Igen, a Mokkánál én húztam a vonalakat, és alakítottam az agyagmodelleket.

- Milyen korábbi Opelek tervezésében vett még részt?

- Az előző Corsa is az enyém.

- Biztos? A bemutatón Nils Loeb aratta le a babérokat

- Igen, csak más volt a szerepköröm. Akkor az volt ő, mint most én, tehát gyakorlatilag neki dolgoztam, a tervezőmunkát én végeztem, ő a dizájnigazgató volt. Az új Corsát már a fiatal formatervezők készítették, én csak irányítottam.

- És ki találta fel a cápát? (az előző Corsa kesztyűtartójának oldalára kívülről egy cápa-domborművet raktak, amit gyakorlatilag csak az lát, aki nyitott ajtónál nyitja ki a kesztyűtartót)

- Azt egy harmadik dizájner, Dietmar Finger.  Már nem dolgozik az Opelnél, és a cápát is a fia rajzolta. Dietmar épp a kesztyűtartót és környékét tervezte, úgyhogy kitalálta és belelobbizta.

- Tudja, mi van most a Corsa kesztyűtartójának oldalán, ha kinyitjuk?

- Van ott egyáltalán valami?

- Igen: ívelt vonalrács.

- Viszont itt, a középkonzolban van egy... valami rajzfilmfigura, azt hiszem. De ahogy látom, nem ebben a felszereltségben. (Utólag megnéztem: legyenek erősek, az italtartó gumipánton tényleg van egy... na micsoda: ugyanaz a cápa!)

- Milyen Opelek tervezésében vett még részt?

- Az Insignia volt az első munkám az Opelnél, a külső formaterv nagyrészt az én művem. Aztán jött a Mokka, majd előléptettek formatervezési igazgatónak.

- És mielőtt a General Motorshoz jött, miket csinált a Nissannál?

- Főleg tanulmányautókat. Ilyen volt a Crossbow, illetve előtte még a Kix. A Nissan európai tervezőstúdiója ma már Londonban található, az én időmben még Münchenben volt.

- Miért ment át a GM-hez?

- Ó, hát... leginkább azért, mert nagyon untam a tanulmányautókat.

- Hogy lehet azt unni?! Az maga a megvalósult álom, ahogy én elképzelem, a legnagyobb szabadság egy tervezőnek, nem?

- Lehet, de a tanulmányautót egyszer bemutatják a frankfurti szalonon, és annyi. Ezeket viszont emberek vezetik, nap mint lap láthatod az utcán, amin annyit dolgoztál, számomra ez az igazi.

- Most, hogy itt ilyen szépen egymás mellé állították a Corsa generációit, tisztán dizájnszempontból melyik a kedvence?

- Természetesen az új...

- Naná, hogy az új, de azt most vegyük ki a listából.

- A B Corsa, természetesen. Ez az igazi ikon. Ez volt az igazi trendszetter, a 90-es években irányt mutatott. Hideo Kodama tervezte.

- Jézusom, a tojás Corsa japán formaterv?

- Igen, Kodama akkoriban ugyanazt a pozíciót töltötte be az Opelnél, amit most én. Ezt a formát a mai napig szeretik az emberek, most sem hat ósdinak, akkoriban pedig tényleg irányadó volt. Kodama már nyugdíjas, és nagyon jó arc. Az első Corsa nagyon férfias volt, a kortárs Lancia Integraléra és Audi Quattróra akart hasonlítani. A második Corsa ezzel ellentétben határozottan nőies: egy cuki kisautó.

- Üzletileg ez is volt a legnagyobb siker, aztán jött a harmadik Corsa, ami számomra érthetetlen visszalépés.

- Igen, szerintem is ez a leggyengébb a Corsák közül, ha a formatervet nézzük. Ott követték el a hibát, hogy a B-t el akarták vinni egy olyan, komolyabb irányba, ami nem illett hozzá. És valahogy kiölték belőle az érzelmet, meg a karaktert. Egyébként így most látható is, melyek azok a jegyek, amik végigkísérik a különböző generációjú Corsákat. Az elsőn ugye még inkább szögletesen, férfiasan, az tényleg amolyan Lancia Deltás, de a B-n már másképp a hangsúlyos első kerékív, és ahogy a hátsó kerék felett a karosszéria kivállasodik. Ezek azóta is valamennyi Corsán megvannak.

- Nem az megy, hogy a nőiességből inkább baj van? A Mercedes azért változtatott radikálisan az SLK formáján, mert kikutatták, hogy a nők kevésbé szívesen vesznek meg egy nőies autót, nekik is inkább férfias kell. Ebből lett ugye a négykerekű pénisz.

- Ez a sportautókra, és a sportos karakterű autókra igaz. A kisautó inkább lágyabb, nőiesebb, kevésbé agresszív kell hogy legyen. A Mini például tökéletes példa. Nem agresszív forma, de férfiak és nők egyaránt szeretik. Valahogy meg kell találni az egyensúlyt.

- Amikor először megláttam az új Corsa képeit, azt hittem, ez csak valami facelift, és alig van különbség az elődhöz képest. Most, ahogy egymás mellé rakták a kettőt, már egyértelmű, mennyire más, és az új inkább a jelenlegi Astrára hasonlít. De a forgalomban senkinek sem tűnik majd fel, hogy nahát, ez egy új autó. Nem lesz ebből gond?

- Az Astrára hasonlítani biztos, hogy nem rossz, a Corsát felfelé húzza. Az Astra amúgy is laposabb és szélesebb, teljesen más arányokkal. Értem, mire gondol, de szerintem ez egyáltalán nem gond.

- Melyik jelenlegi Opel dizájnja sikerült a legjobban?

- Számomra az Astra GTC a csúcs. Az arányain lehetne javítani, laposabban és szélesebben jobban nézne ki, de ugye hozott platformból dolgozunk. A formaterv harmóniája nagyon jól sikerült, és így is elég ütős.

- Ez az új Corsa viszont számomra sokkal kevésbé korszakalkotó, mint az Astra, amiből szerintem még az ötajtós is brutálisan jól tud kinézni.

- Lehet, hogy épp ez is volt a cél. Trendszetternek ott az Astra, egy modellel lejjebb már érdemes belesimulni egy kicsit a márkaarculatba. Inkább a megjelenés minőségén próbáltunk javítani. Illetve az új, vadabb és látványosabb formai dolgok most a cégnél az Adamnak jutottak.

- Mivel volt a legnagyobb meló az új Corsán?

- Az orra nagyon nem volt egyszerű. Szigorodtak a gyalogosvédelmi normák, ami más formákat követel. Van, aki ezt magasabb géptetővel oldja meg, a Corsa orra viszont alacsonyabban van, mint az elődmodellé, mert az új gyalogosvédelmi normákat többféleképpen is lehet teljesíteni. Hogy konkrétan mi áll a számok mögött, inkább a mérnököket kérdezze, és csak megkapom a millimétereket, mekkora legyen. Ezt kell aztán úgy megcsinálni, hogy harmonizáljon a többi Opellel, akár úgy is, hogy a Corsa orrának egyes formái döntően az Adam megoldásait adják vissza, a hátulja meg egy kicsit tényleg astrás.

- Ki találta fel az Opel jelenlegi trade mark-motívumát, a küszöb felett végigfutó inverted blades-et, ami most jelent meg a Corsán is?

- Az Insignián jelent meg először, és Mark Adams volt. Az iránya egyébként nem fix, az Astrán épp fordítva van. Leszámítva a GTC-t, mert azon ugyanígy megy, elölről hátra.

- Kötelező elem minden új Opelen?

- Nem mondanám, hogy úgy kifejezetten kötelező, de... azért senki sem szomorú, ha rákerül. Tény, hogy ez a jelenlegi Opel-formanyelv egyik kulcseleme.

- Ahogy látom, nagy a sorbanállás az interjúra, úgyhogy gyorsan rátérek a lényegre: olvasóinknak is volna néhány kérdésük. Először is mikor lesz, illetve lesz-e egyáltalán az Opelnek újra rendes sportkupéja a Manta-, vagy akárcsak a Calibra-vonalon?

- Bár tudnám...

- Van olvasónk, aki utálja a jelenlegi Opelek kormányának formáját. A kérdés, nem gyártanának-e inkább olyan kormányokat, mint a Mercedes, a Volkswagen, vagy a BMW?

- Miért?

- Azt hiszem, ez a trapéz az alján, ez a gond. Ha jól belegondolok, nekem sem tetszik, bár eddig nem volt vele bajom. Ez a matt, eloxált műkróm, vagy mi akar ez lenni... hát nem is tudom.

- Oké. Egyrész ízlés dolga, másrészt szerintem éppen hogy karakteres. De akkor mi legyen helyette?

- Feltehetően semmi.

- Szerintem szép részlet, javít a kormánykerék megjelenésén. Mivel ez autóbelső, ezért szakmailag nem igazán van hozzá közöm, de nekem tetszik.

- És hány évig húzza még ez az oldalindex? (Aengenheyster már a mondat elejénél nevet.) Tudja, mióta van ez az Opeleken? A H Astra óta. Az már vagy tíz év.

- Azért kicsit változott. Úgy értem, a belseje, műszakilag. De persze igaza van, ez a fogyasztó szempontjából érdektelen, és nem is látszik a különbség. Annyit mondhatok, hogy meg fog változni. Mégpedig az Opelek új generációján, melyekről viszont még nem beszélhetek.

- Egy kérdés a fényszórókról. Az első lámpák manapság gyakran néznek ki így, mint mondjuk a Corsáé: amorf, vagy legalábbis kicsit össze-vissza folyt alakjuk van. Ez az amőba-jelleg az autók formatervéből következik, vagy inkább műszaki okai vannak?

- A kettő együtt. A fényszóró dizájszempontból az autó szeme, így nagyon fontos a formája, természetes, hogy a tervezők kihasználják a lehetőségeket. Ahhoz pedig, hogy a világítási követelményeknek megfeleljen, el kell érnie egy bizonyos méretet.

- Manapság azért ledekkel bármit meg lehet csinálni.

- Igen, a ledeknél viszont még nagyon fontos az árfaktor, és a Corsánál még messze van, hogy teljesen ledes fényszórót kapjon. Nem is kínál ilyet a szegmensben senki.

- Az előző kérdés második része, visszajön-e a kerek, vagy a csík alakú lámpa?

- Most az a trend, hogy a fényszórók mérete csökken, és horizontálisabbá válnak, úgyhogy ebbe az irányba halad az autódizájn. Viszont a csíklámpa nem igazán opeles, úgyhogy szerintem nálunk az ilyesmi kevésbé várható.

- Az Opelnél mit tart a legutóbbi komoly formatervezési sikernek?

- Az Adamot. Ez az első olyan kis életstílus-autó, ami ekkora változatosságot kínál. Tisztán formai szempontból pedig a lebegő tető az a része, ami kimagaslóan sikerült.

- De azt a Mini találta fel, nem?

- Egyrészt igen, másrészt ez teljesen más megoldás: ahogy a tetővonal átmegy a hátsó tetőoszlopba, az tényleg pazar, és teljesen más, mint a Mini tiszta, egyenes lebegő teteje. A Monza tanulmányautó is nagyon dögös lett, és egyébként ha valakit az érdekel, milyen irányba tart az Opelek formaterve, azt ajánlanám neki, hogy a Monzát nézegesse.