Óratekerési világrekord egy Audiban

2016.01.22. 14:57
Óriási változást látok jönni. Lehet, hogy ebben az évben drámai emelkedésnek indul a magyarországi autóállomány átlagos futásteljesítménye. Persze óriási forgalmi dugókra vagy folyamatosan úton lévő autókereskedőkre ne számítanak. A megfejtés egyszerűbb: az óratekerő lebukik, ha velünk van az autó tulajdonosa.

Hiába írjuk le akár ütemhangsúlyos verseléssel, hogy legyenek óvatosak a használtautó-vásárlók, eddig nincs áttörés, a lakosság önként gyújtja fel a spórolt pénzét. Persze megértem, hogy sokan szeretnének nagyon olcsó német prémiumautóban ülni, de így a csalók számára csupán napi rutin összefogdosni a pénzes balekokat és annyit hazudni nekik, amennyit azok még pont elhisznek. Lehet, hogy a csaló autónepperek már unják is.

Van viszont azért jó hír is: egyre több embernek van elege abból, hogy se vége se hossza a roncsautós, lopott autós és más átveréseknek, továbbá az óratekerésnek. Ezekkel a módszerekkel egyenként akár milliós károkat okoznak a vevőknek, akik későn tudják meg, hogy a Titanicra váltottak jegyet, de nem a dicsőséges kihajózás következik, hanem az a rész, amikor a srác meg a lány felszaladnak a kettétörő hajótest égnek álló tatjára.  

9745043 1

Néhány napja érdekes levelet kaptam Győrből, egy 2009-es Audi A6 Avant 3.0 V6 TDI egykori tulajdonosától. December elejéig járt az autóval, majd meghirdette a Használtautó.hu-n, és hamar el is adta. A kocsiért, az eredeti hirdetésről készített screenshot szerint 3 590 000 forintot kért. Hogy végül mennyit kapott, az az adásvételi szerződésből sem derül ki, de valami sokkal fontosabb igen. 

Az autóban december 13-án 340 ezer kilométer volt, vagyis újkora óta évi 48 ezret mentek vele átlagosan. Állítólag 260 ezer kilométeres futásteljesítményig márkaszervizbe hordták, amit a kitöltött szervizkönyv is igazol, szóval nincs nagy gond.

A karbantartások olyan jól sikerültek, hogy a még most is szemrevaló autó a következő hetekben fiatalodni kezdett. Hogy pontosan mi történt, azt nehéz volna rekonstruálni, de ismét eladó az A6-os és már csak 195 ezer kilométert mutat a számlálója. Erre figyelt fel az olvasó, aki maga is kereskedő.

Gyorsan le kell csapni erre a kiváló A6-osra. Az extralistáját végiggörgetni is kész kalandtúra, ráadásul meglehet, hogy hamarosan túl késő lesz. Ha így fiatalodik tovább, egyszerűen elfogynak majd a kilométerek, végül visszagurul a szerelőszalagra, ott gondos kezek szétcsavarozzák a bódét, a hegesztőrobotok, rövid tanakodás után elválasztják egymástól a karosszériaelemeket, az utolsó melós összeszedi a földre potyogó műanyag patentokat és ez a szép jármű visszatér a nemlétbe. 

Lépnem kellet, ezért felhívtam a hirdetést, ahol egy fiatal férfihang jelentkezett. Jót beszélgettünk, elmesélte, hogy az autó mindössze három napja van nála, egy 7-es BMW-be számította be, és most mégis megszabadulna tőle, mert furgont szeretne venni a vállalkozása számára. Az előző tulajdonos egy autókereskedő, és ha jól emlékszem volt még egy, aki szintén, de ezek közül egyik sem az a cég, amelyet az Audi egykori, időben visszafelé a negyedik gazdája említett és az adásvételiben is szerepel. 

9745043 6

Több mint fél éve működik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) weboldalán a csodálatos, bár csöppet sem tévedhetetlen Gépjármű-adatlekérdező szolgáltatás. Ezen az egyszerű webes felületen egy Magyarország.hu-s regisztrációval, néhány száz forintért bárki megnézheti, hogy korábban hány kilométert mutatott egy autó számlálója amikor forgalomba helyezték, átíratták vagy eredetiségvizsgálatra vitték. Normális esetben ezeknek a számoknak az idő múltával emelkedniük kéne, de itt ne arra gondoljanak, ahogy anyám Nissan Micrájában ötezresével nőnek a számok az évek múltával, inkább gondoljanak 30 ezer kilométeres éves futásteljesítményre, vagy többre.

Az eladó nekem, a lelkes vevőjelöltnek elmesélte, hogy a villámgyors tulajdonosváltások közt belekerült ez-az a kocsiba. Kapott új kuplungot, felújították a légrugóit, kicserélték a vezérlést és az összes folyadékot. Az Audi teljesen sérülésmentes, egy kavicsfelverődés sincs rajta, ami, figyelembe véve, hogy egy tanyára van bejegyezve a cég, amelynek bélyegzője az olvasótól kapott adásvételi szerződésben szerepel, nem kis dolog. Amikor alaposan kikérdeztem, ő következett: nyomozó vagyok?

Ha én tényleg most akarnék 4 millió körül V6-os dízel Audit vásárolni, bizony holnap elutaznék Mezőhegyesre, és ahogy zötyög velem a vonat, egyre csak reménykednék, hogy nehogy valaki megelőzzön. Viszont mivel nem akarok, nem mentem le a bankba a pénzért, viszont elkértem a mostani hirdetőtől a kocsi képeken kitakart rendszámát és bepötyögtük a KEKKH rendszerébe. Hamarosan aláírt pdf-et kaptunk arról, hogy ez az Audi pontosan ugyanakkora átverés, mint a magyar használtautó-kínálat jelentős része. 

Ahogy böngészni kezdtük a korábbi években lendületesen emelkedő, majd hirtelen 340 ezerről 40 ezer kilométerrel megugró, körülbelül 380 ezren rögzített óraállásról, napok alatt 195 ezerre zuhanó számsort, valamit nem értettünk. Újfajta nyugatos jelenség a csalószakmában, hogy először előre léptetik a számlálót és csak aztán dobják vissza a magyar számára lelkileg elviselhető, szigorúan 200 ezer alatti értékre? Ha valaki tudja a pontos megfejtést, esetleg decemberben ő is birtokolta pár napig az Audit, nyugodtan írjon. Lehet elírás és műszerfalcsere is, persze. 

Amikor mindezt megtudtam, visszahívtam a hirdetőt, aki hallhatóan nem így képzelte a pénteki napját az Audi tövében. Mit csináljon most, kérdezte. Én hívnám az előző tulajdonost, és reklamálnék, javasoltam. Az nyilván felhívná a korábbi, december közepi tulajdonost és így tovább. Talán kiderül, melyiküket zavarta ennyire, hogy sokat mutat az óra. Ha nem, még mindig lehet ügyvéddel fenyegetni, vagy kutyával, vagy nem tudom. Szomorú ez, na.

9745043 5

Elhatároztuk, hogy rászállunk az óratekerőkre. Mostantól minden olyan olvasó levelét várjuk, aki óratekerés után, vagy totálkárral végződő baleset után látta viszont egykori autóját az apróhirdetések közt, és segíteni szeretne nekünk leleplezni az átverést. A KEKKH rendszere csak a már magyar forgalomba helyezett autókkal kapcsolatos csalások ellen használható, a roncsautós visszaélésekkel szemben pedig még így sem. Célunk világos: legyen sokkal kevesebb a tekert órás autó, és több a valós adatokon alapuló használtautó-adásvétel. 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti:

Újabb álodzatára vár a mindenfelé tekert Audi.

Közzétette: Totalcar.hu – 2016. január 22.