Itt a Totalcar nagy felmérése: ennyit kell várni igazából egy új autóra

2022.10.20. 06:04

Jó ideje hallani már, hogy az új autók nemcsak drágák, hanem elképesztően hosszú várólistákkal, elhúzódó szállítási időkkel is számolniuk kell a vevőknek. A szórás persze nagy, van, ahol hamarabb, máshol később juthatunk kocsihoz, az élelmes kereskedők pedig nyilván igyekeznek olyan modellek felé terelgetni, amilyet nem biztos, hogy akarunk, de legalább elérhető. Utánajártunk, mennyit kell várni igazából.

Nyilván nem indíthattunk azzal, hogy újságíróként küldjük ki minden márkának a kérdéseket, hiszen nem a központi vállalati kommunikációra voltunk kíváncsiak, hanem arra, amivel egy igazi ügyfél szembesül, amikor akár otthonról érdeklődik, akár besétál valamelyik szalonba. Ezért leporoltuk a Stein Lajos-módszert – akinek nem lenne meg, akkor a fiktív nyugdíjas mezőgazdásszal kerestük arra a választ, kinek mennyit ér a magánvásárló. Most fiatalítottunk, és segítségül hívtuk Szalay Andort, akinek anyukája egy Google-fiók, apukája pedig egy randomgenerátor.

Kihez fordul a vásárló?

Mivel az autóvásárlók sem az adott gyártó központi képviseletéhez fordulnának vásárlási szándékukkal, ráböktünk néhány nagyobb, nevesebb márkakereskedésre, legyenek azok a fővárosban vagy megyeszékhelyeken. Nekik e-mailben vázoltuk a helyzetet, árajánlatkérésnek álcázva nyomozásunkat. A sablonlevelet Balló Marci írta meg, hiszen kereskedőként ismeri a vásárlók lelkét és elvárásait. Sorainkkal igyekeztük kifejezni elkötelezettségünket, igényeinket, na meg persze azt is, hogy van pénz azokban a bizonyos zsebekben:

ballo_marci
Balló Marcell követés

Tárgy: Árajánlatkérés

Tisztelt XY!

Évek óta a MÁRKA modelljeit választjuk. Most elsősorban két típusban gondolkodunk, számomra a TÍPUS1, a feleségemnek a TÍPUS2 tetszik. A médiából értesülve viszont úgy tudjuk, hogy a legtöbb gyártó szállítási nehézséggel küzd. Hamarosan le kell adnunk a céges autómat, ezért első körben az érdekelne, hogy melyikre mennyi időt kell várni. Néhány hónap nem számít, a felszereltséget tekintve sincsenek nagy elvárásaink.

Amit mindenképpen szeretnék:

- benzinmotor (persze néhány kivétellel, ahol csak elektromos lehetséges - a szerk.)

- klíma

- érintőképernyős navigáció

- ülésfűtés

- tolatóradar

- örülnék, ha a telefonomat (iphone) is tudnám csatlakoztatni.

- gyöngyházfehér szín

Mindkét autó szállítási ideje érdekel a bemutatott felszereltséggel. Amennyiben sikerül döntenünk a napokban egy összegben tudunk fizetni. Ha javaslata van a felszereltséget illetően azt szívesen fogadjuk.

Köszönettel:

NÉV NÉV

A leveleket egy szép pénteki délelőttön küldtük ki mindenkinek, persze behelyettesítve az adott márka egyes modelljeit. Két autóról érdeklődtünk, ahol csak lehetett: pár kivétellel az egyik egy hagyományosan slágernek számító kombi, a másik pedig egy divatos SUV, nagyjából azonos árkategóriában, hogy ne lógjon ki nagyon a lóláb. A válaszadásra egy hetet hagytunk (végül a később, de még megjelenés előtt befutottakat is figyelembe vettük).

Telik a postaládánk

Abból kiindulva, mennyire döcög most az új autók szállítása, illetve mennyire beszűkülhetett a piac a készlethiány és az áremelkedés miatt, őszintén arra számítottam, hogy elég kevesen, ráadásul viszonylag lassan fognak érdemben válaszolni. Tévedtem, ugyanis már a kiküldés napján elkezdtek érkezni a válaszok – nem az automatától, hanem hús-vér értékesítőktől, és nagyjából a következő hétfő-keddig 23-ból 19-en küldtek ajánlatot. Tényleg le a kalappal, udvariasan megfogalmazott írások voltak ezek, a legtöbb esetben érdemi információkkal. Sőt, voltak, akik pár nap után kedvesen érdeklődtek, megkaptuk-e, sikerült-e átrágni az anyagokat. Persze ezek egy-egy konkrét vevői igényre reagáló válaszok, így sajnos általános igazság nincs, eltérések lehetnek, és természetesen a 2-3 hónapos ígéretből is lehet jóval hosszabb várakozás.

A márkákon a ábécésorrendben megyünk végig, de a konkrét kereskedéseket nem nevesítjük.

Alfa Romeo

Az Alfa Romeónál úgy fogalmaztak, ha rendelni szeretnénk, nehéz megmondani, mekkora szállítási idővel kalkulálhatunk, várhatóan 3-4 hónapról van szó. Bizonytalan továbbá a vételár, a tapasztalatok szerint lehet időközben változás. Tudnak viszont mind Tonalét, mind Giuliát felajánlani készletről: ott rövid a határidő, fix az ár, Giuliából van nekünk megfelelő, Tonaléból is csak a színnel kapcsolatban kell megalkudnunk. Előbbi típusból akad alig futott bemutató példány is.

giulia (11 of 41)

Audi

Megköszönték hűségünket, és elismerték, hogy sajnos ők sem számítanak kivételnek, ami a várakozási időket illeti. Az általunk kérdezett A4 Avantra minimum 32-44 hetet kellene várni, ezt gyorsan kiszámolva jövő májust-augusztust jelent. A másik kinézett modell, a Q3 esetében 42-48 hét, vagyis 2023. július-szeptember lehet a realitás. Mindkettőből vannak már kilenc hónapnál régebbi rendelések, ennél rövidebb határidővel Szalay Andort sem tudták biztatni.

20190606-DSC 7620

BMW

A BMW-nél a 3-as Touringra és az X3-ra voltunk kíváncsiak, mindkettő esetében legalább 6 hónap a gyártási és szállítási idő. Itt is kaptunk részletes árlistát, és persze javaslatot arra, hogy komoly érdeklődés esetén pontosítsuk tovább az elképzeléseinket, mivel többféle benzinmotorral választhatóak a típusok. A kívánalmaink amúgy nagyrészt az alapfelszereltséghez tartoznak, csak az ülésfűtésért és a gyöngyházfehér fényezésért kellett volna külön fizetnünk.

bmw 330e xdrive touring m sport 8

Citroen

A Citroëntől a C3-at és a C3 Aircrosst néztük ki. Előbbi gyöngyházfehér helyett csak hófehérben rendelhető, nyilván ez nem lenne nagy kompromisszum. Megkaptuk a legfrissebb árlistát, amelyből egyedileg össze tudjuk állítani, mit szeretnénk pontosan. 2022. decemberi vagy 2023. januári gyártásra lehet számítani legkorábban, vagyis az átvétel 2023 tavaszára esne. Készletes autót 3-4 hét alatt vihetünk haza. Az Aircrossnak nincs még új árlistája, és készlet sem áll rendelkezésre.

DSC08617

Dacia

A két kinézett típus közül a Joggerrel jártunk volna rosszabbul, mert annak gyártási ideje 8-10 hónap, ráadásul készlete sem volt a választott kereskedésnek. A Duster hamarabb jöhet, ott 5-6 hónapot kellene várni, viszont a népszerű SUV-ből készletről is tudnak adni, ha fehér helyett elfogadjuk a kéket. Kaptunk továbbá ajánlatot tesztvezetésre is.

DSC06674

Ford

Focust és Pumát szerettünk volna venni, és mindkettőből volt is az igényeinknek megfelelő készletes autó, a gyöngyház helyett a sima fehér nem túl nagy kompromisszum, még képeket is mellékeltek. Ha viszont mindenképpen szeretnénk saját összeállítású kocsit rendelni, a Focusunk 4-6 hónap múlva, míg a Pumánk 5-7 hónap múlva érkezne meg. Forró kávéval és prémium körülményekkel kecsegtetve hívtak meg minket személyes találkozóra.

DSF6632

Hyundai

A Hyundai-szalon is minden részletre kiterjedő választ küldött. Az i30 kombit 2023. januári gyártásból tudnánk megrendelni, így április-májusban érne ide hozzánk. Konfigurálni viszont nem lehet, előre összeállított csomagok közül lehet választani, amiről kaptunk részletes árlistát, az igényeinket a Tech felszereltség elégítené ki. A Konára ellenben rendelési stop van érvényben, ha a készletre megrendelt példányok közt találunk magunknak elfogadhatót, a dél-koreai szállítás miatt tovább várhatunk, de van egy-egy készletes is. Amúgy Comfort csomag áll rendelkezésre, a navigációról le kell mondanunk. Nyilvánvalóan személyes találkozó lenne a legjobb itt is a folytatásban.

DSCF7826

Kia

A Ceed kombi, valamint az XCeed crossover volt érdekes Szalay úr és b. neje számára. Mindkettőről kaptunk részletes árlistát, és javasolta az értékesítő a Gold felszereltségi szintet. Nagyjából 3-6 hónapos beérkezést írtak, és jelezték, hogy a szalonban nemcsak megnézni, hanem kipróbálni is tudnánk az autókat.

IMG 3584

Mazda

A Mazdánál ráéreztek arra, hogy a pontos választáshoz több információra lenne szükség, így érdeklődtek az értékhatárról, valamint arról, hogy kézi vagy automata váltót szeretnénk a 6-os kombiba, illetve a CX-5-be. Egyébként akár november-decemberre is tudnának autót biztosítani, ha közösen találunk megoldást.

DSF0469

Mercedes-Benz

Újabb német prémiumgyártó. A Mercedesnél a C osztály kombiját, avagy T modelljét, illetve a GLB SUV-t nézték ki Andorék. Azt az információt kaptuk, hogy egyre biztosabban szállít a gyártó a tapasztalatok szerint, a GLB esetében 2023. januári gyártásra és márciusi szállításra, míg a C osztály esetében egy hónappal több türelemmel februári gyártásra és áprilisi átadásra lehet számítani. Felhívták a figyelmet arra is, hogy gyártásból történő megrendelés esetén nem tudnak árgaranciát biztosítani. Ajánlottak viszont két fiatal, egyéves, keveset futott használt autót, amelyek azonnal elérhetőek, garanciával.

Mercedes GLB bemutato 47

MG

Az MG frissen érkezett Magyarországra, ezért is éreztük fontosnak, hogy megnézzük, mi a helyzet náluk. Ugyanakkor itt a modellpaletta összetétele miatt egyetlen típus, a ZS iránt érdeklődtünk. Kaptunk részletes árlistát, és javaslatot arra, hogy ha beérjük telefontükrözéssel a gyári navi helyett, akár alacsonyabb felszereltség is megfelelhet. A lényeg: a szállítási idő 4-5 hónap, de folyamatosan jönnek autók, így akár készleten vagy rövid időn belül is találhatunk megfelelőt – ez nyilván némi kompromisszumot jelenthet.

DSC03371

Nissan

Leafet és Juke-ot szerettünk volna, ajánlottak helyette készletről Micrát és Qashqait, valamint egy bemutató autóként szolgáló automata Juke-ot, és egy utolsó, régi áras szalonautót. A Leaf érkezőben van. Ennél többet azonban csak további egyeztetések után tudnának mondani.

DSC09004

Opel

Bár a hét napból éppen kicsúsztak, de egy munkanappal később befutott az ő válaszuk is, mint kiderült, szpembe csusszant a levelünk. Kaptunk viszont két részletes árajánlatot: az Astrát a kívánt felszereltséget teljesítő összeállításban készletről is hazavihetnénk, míg a Grandlandre 2-3 hónapot kellene várni.

IMG 2914

Renault

A Renault-nál akár azonnali átvétellel is kaphatunk az igényeknek megfelelő Kadjart, akár kézi, akár automata váltóval, a főbb extrák közül ülésfűtés, navigáció és telefontükrözés is van benne. A színe mondjuk nem stimmel, de vöröset, kéket és szürkét is kérhetünk. A Mégane Grandtourból viszont csak gyári megrendelésre van lehetőség, ez 2023. február végi szállítást jelent előreláthatólag. Vannak finanszírozási ajánlatok, de készpénzfizetést is választhatunk, egyeztetés után tesztvezetésre is jelentkezhetünk.

DSC 0263

Seat

A Seatnál a Leon kombira, valamint az Atecára esett a választás. Kaptunk e-mailben két készletre rendelt autót, amelyekre a leginkább illenek az említett tételeink. A hosszas várakozás ellen a készletek folyamatos töltésével igyekeznek tenni. Ha küldünk kész konfigurációt, összevetik az országosan elérhetőekkel, de rendelni is lehet saját összeállítást. Ebben az esetben Leon kombit 78 hétre, vagyis durván 2024 áprilisára, Atecát ennél hamarabb, 55 hétre, tehát körülbelül 2023 novemberére várhatunk. A raktárra érkező, vagy eleve raktáron lévő autók árában eleve van engedmény, de a véglegeset csak telefonos vagy személyes egyeztetés után ismerjük meg, mert lehetnek további kedvezmények. Ha kell, beszámításra is van lehetőség, felhívták továbbá a figyelmet a négy év garanciára, finanszírozási ajánlatokra.

1

Skoda

A mellékelt árlistákon kívül akciós finanszírozási és biztosítási ajánlatokra is felhívták a figyelmet. Részletezték továbbá, mikor kaphatunk flottakedvezményt. Telefonos vagy személyes további egyeztetésre lenne szükség, így szállítási időkről nem kaptunk tájékoztatást e-mailben sem az Octavia kombira, sem a Karoq-ra.

IMG 0946

Suzuki

A két legnépszerűbb modellt, az S-Crosst és a Vitarát feszegettük, ezek árban is hasonlóak. Megtudtuk, hogy már közepes felszereltségtől (GL+) megkapjuk a kért extrákat, Vitarából van is ilyen készleten, ha nem ragaszkodunk a színhez. S-Crossból GLX 4WD-t tudnak adni. Ha mindenképpen kell a gyöngyházfehér, Vitarát novemberben, S-Crosst úgy 2-3 hónap múlva kapunk. Jött részletes árajánlat is, és tesztvezetési lehetőséget kaptunk.

5290118

Tesla

A Model 3 és a Model Y szállítási idejének néztünk utána, a Tesla azonban már elve a honlapján feltünteti, nagyjából mire lehet számítani. Így a Model Y-t 2023 februárja és márciusa környékén, a Model 3-at akár picivel korábban, január-március körül átvehetjük. Ők egyébként árgaranciát vállalnak a rendeléskor érvényes összegre. Viszont van közvetlen rálátásunk is olyan esetre, hogy a vevő a 2021. novemberben megrendelt Model 3-at még mindig nem kapta meg, jövő tavaszt ígértek neki legutóbb. (Update: október 14-én  jelezték, hogy már szállítás alatt van közel egy év után - Marci)

D75 3523

Toyota

A Toyotánál a C-HR Hybrid készlet erejéig lefoglalható, körülbelül január végén ülhetne bele Andorunk, kaptunk kedvezményes árajánlatokat. Corolla TS esetében ellenben csak gyártásból tudnánk rendelni, és itt azért elég hosszú a szállítási idő: 2024 áprilisában lenne autónk. Felkínáltak beszámítási és finanszírozási, biztosításkötési lehetőségeket, tesztvezetést. Megrendelést félmilliós előleggel tudtunk volna indítani.

Toyota CHR facelift 05

Volkswagen

Itt az egyik modell természetesen a Golf Variant volt, a másik az árban hasonló T-Roc. Előbbit 60 hét (számításaink szerint kb. jövő december, ha azonnal rendelnénk), utóbbit 26 hét (kb. jövő április) szállítási idővel kaphatjuk meg. Küldtek részletes árlistákat, és van még raktáron megvehető példány, ehhez linket kaptunk. A pontos kalkulációhoz természetesen még választanunk kell az 1.0 TSI és az 1.5 TSI, illetve a kézi és automata váltó közül. A kért felszereltségeink többnyire alapból megvannak, a navigáció és az ülésfűtés számít extrának. Ajánlották a Style szintet, továbbá tesztvezetést, használtautó-beszámítást.

DSC08263

Volvo

A Volvo sem kertelt sokat. A V60-asból akár B3-at, B4-et vagy B5-öt választunk, 2023 áprilisában várhatjuk az érkezését, míg az XC40 egy picivel később, május-júniusra jöhet meg B3 vagy B4 változatban. Akár egy Core felszereltség is elég lehet, esetleg választható opciókkal. Ha konfigurálok magamnak egyet online, szívesen segítenek konkrét ajánlatokkal.

DSF1432

Akik kimaradtak

Volt néhány olyan márkakereskedés, amelyeknek ugyanúgy elküldtük megkeresésünket, de egyáltalán nem válaszoltak cikkünk megírásáig, vagyis az árajánlatkéréstől számított egy hétig (sőt, a megjelenésig sem). Így a Fiattól, a Hondától és a Peugeot-tól nem kaptunk árajánlatot – a konkrét szalont itt sem nevesítjük.

Összegzés

A megkeresett autószalonok többsége gyorsan, udvariasan válaszolt, ebben az első körben mindenképpen érezhette az ügyfél, hogy foglalkoznak vele. A válaszolók zöme ráadásul érdemi információkkal is szolgált, kevesen voltak csupán, akik egyáltalán nem reagáltak. A maga lehetőségeihez képest mindegyik kereskedés próbált megoldást találni a vevő számára.

Fotó: Bloomberg/Getty Images
Fotó: Bloomberg/Getty Images

Az is megfigyelhető viszont, hogy többen – érthető módon – igyekezték a fiktív Szalay Andort a készleten lévő, vagy raktárra már megrendelt, így várhatóan rövidebb idő alatt befutó autók felé terelgetni. Ez ugyan olykor kisebb kompromisszumokkal járhat, de ha valakinek autó kell, és a legnagyobb probléma, hogy le kell mondani a fehér színről, az vállalhatónak tűnik. A készletes autók felszereltsége pedig általában kielégítőnek tűnt.

Fotó: Bloomberg/Getty Images
Fotó: Bloomberg/Getty Images

Ha viszont mindenképpen egyedi konfiguráció megrendelését fontolgatjuk, már nehezebb a helyzetünk. Ugyan vannak márkák, ahol már a jövő év elején, sőt nagyon ritkán esetleg még az idén tudnak nekünk olyan autót biztosítani, amilyet elképzeltünk, de azért ott van a másik véglet is: az egy éven túli várakozás.