Biciklit se tudna lopni?

2003.01.17. 08:34
Ha rálőnének nem lőne vissza, a biztosítók adatait is használja a megrendelt autók felhajtásához, a GPS-es védelmi rendszereken csak kacag, de egy rejtett kapcsoló megkeserítheti életét. Az Autólopás topikban feltűnt Autótolvaj nickű személy, akinek autótolvaj-kiáltványa néhány hete elárasztotta az email fiókokat, konspirált interjút adott a Totalcarnak.
 
   
 







TC: -Mi a végzettséged?
AT: -Gépészmérnök. BME.
TC: Szakterületed az autótolvaj szakmában?
AT: Az egész munka megszervezése, a kifigyeléstől kezdve addig, amíg a kocsi el nem kerül tőlünk. Nem nyitok zárat, nem futok, inkább csak irányítok és az észt osztom. Autólopással hetente egy-két nap foglalkozom. Máskülönben van "rendes" állásom is.

 
   
   

TC: Hogyan lesz valakiből bandavezér?
AT: Csak annyi kell hozzá, hogy meglegyen a megfelelő anyagi háttere, hogy az embereket azonnal az "esemény" után ki tudja fizetni zsebből. Nyilván kell valami szakmai tapasztalat is, hogy átlássa, mekkora kockázattal jár egy konkrét ügy, és hogy megéri-e beleugrani, vagy inkább hanyagolni kellene.

TC: Kik a beosztottak? Milyen alapon választod ki őket?
AT: A komolyabb dolgokra bevett emberek vannak, az egyszerűbb munkára meg szinte bárki jöhet, aki megbízható. Bár volt már futóverseny emiatt a "bárki" miatt, mert itthon még azt hittük, jó lesz a srác, aztán a terepen derült ki, hogy mekkorát tévedtünk.

 
   
    AT: "Hiába vagyok én hülye mondjuk az emlitett kormányzárhoz, más majd okosabb lesz."

TC: Ki a többi autótolvaj? Mi a tipikus profil?
AT: Változó. Az iskolai végzettség általában arányos a kiszemelt kocsi piaci értékével. Egyszerű autókat el lehet vinni "kezdő szett"-tel is, ami zárat nyit, gyári immót hatástalanít. Ebből persze csak a gyakoribb típusokhoz akad. Boltban nyilván nem kapható; egymásnak adják-veszik, akiknek kell. Főleg a bontósok szoktak ilyeneket csináltatni. A szakma elitje viszont felsőfokú végzettségű, képzett, ismereteit állandóan fejlesztő autóipari szakember.

TC: Hogyan lesz valakiből autótolvaj?
AT: A gyakori az, hogy magnókkal kezdi. Ha több esze van, akkor mással csináltatja, ha hülyébb, akkor ő nyomja. Aztán lassan jönnek a kocsik, először a szarabb, öreg kocsik, aztán ki hova fejlődik.

TC: Hogyan áll fel egy brigád?
AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha belefér az "árrésbe," akkor minél többen vannak, annál biztosabb. De max négy fő körül. Egy-két ember figyel, egy dolgozik, aztán amikor beindult a kocsi, a figyelők beugranak a saját, tiszta kocsijukba és indulnak, mögötte szorosan a lopott kocsi. Van, hogy két kocsi is megy elöl. Aki tök egyedül dolgozik, mert ilyen is van, az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt, akárhol áll.

 
   
    AT: "Váltózárak: Ha nem bovdenes a sebességváltó, vagy nincsen nagyon eldugva a váltó a motortérben, akkor betesszük kettesbe és már megy is a kocsi."

TC: Mit tennél, ha valaki tényleg puskával jelenne meg munka közben - az Autólopás topikban többen is ezzel fenyegetőznek.
AT: Ilyen még nem fordult elő, de én személy szerint valószínű nem kezdenék el lövöldözni vagy hasonlók. Inkább tűnés, aztán máskor viszem el a kocsit, máshonnan. Mert ahol egyszer kiszúrtak, oda jó darabig nem megyünk vissza, mert valószínűsíthető, hogy figyelnek.

TC: Hogyan specializálódnak a brigádok?
AT: Általában márkákra állnak rá a bandák, de akkor is mehet a buli, ha megrendelés van valami extra cuccra: kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit, és azon gyakorolnak, vagy bújják a szerviz CD-ket. Szerviz CD-ket, vagy más néven All Data CD-ket a szervizekből lehet "kihozni", ahogyan a kulcsokat is segíthetnek megszerezni az ottaniak. Ezeken a CD-ken rajta van minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, mekkora, mivel lehet szerelni. A bandák között területi felosztás egyébként nincsen, inkább egyes részfeladatokra specializált egységek vannak. Például vannak srácok, akik csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak fel. Kint vannak az utcán, és ha jön egy olyan autó, amire rendelés van, akkor mennek utána, figyelik és a megfelelő helyen jelentik a koordinátáit. De szokás adatbázisokból is dolgozni. A rendőrséginél jobb a biztosítótársaságoké, mert azokban gyakran a védelmi eszközök pontos típusa is szerepel.