Ha egyszer ezt itt mind rendbetennék és kiállítanák, végre az autók miatt is érdemes lenne a Közlekedési Múzeumba látogatni. De úgy látom, egyelőre marad a vasúti terepasztalnézés.
Muzeológusnak lenni jó, mert akármilyen földönfutó is az ember, többet foglalkozhat kincsekkel, mint akár a legdurvább milliárdosok. Feltéve persze, ha az illetőt foglalkoztató múzeum gazdag, vagy a mögötte álló Állam olykor megdobja egy köteg százdollárossal. Sajnos a budapesti Közlekedési Múzeum mindennapjainak álmatag légyzümmögését nem zavarják meg nagy sebességgel röpködő százdolláros-kötegek, bankbetét-egyenlegével pedig egy átlagos kispesti vállalkozó sem biztos, hogy elégedett lenne.
Ennek következtében a budapesti Közlekedési Múzeum egy Milleniumra épült, államilag számára kiutalt, gyönyörű, védett, ám borzalmasan szűk épületben lakik, amit borzalmas hozzátoldásokkal próbáltak meg lakhatóbbá tenni az évek során. Különféle kincseinek – mert vannak ilyenek – restaurálására nincs pénz. Aki a múzeumnak dolgozik – ó, a balga – kizárólag lelkesedésből vetemedik ilyenre, mert munkája ellenértékeként a piaci ár ötödét-nyolcadát várhatja. Tudom, ismerek külsőst, aki restaurált már oda autót.
Fentiek következtében a Közlekedési Múzeum legédesebb kincsei a köz elől elzárt raktárépületekben laknak, valahol a halál egyik jelentéktelenebb végtagján, jobb időkre várva. Ezt a raktárat pedig évente egyszer, szinte csak szemvillanásnyira, de megnyitják a publikum előtt. Jegyszedés nincs, csak hardcore járműbuzikra számítanak. Hogy mondjak valamit, nemhogy büfé, de még hamutartó sincs a hangárok előtt. Bár lehet, hogy csak én nem vettem észre, nem vagyok bagós.
Ilyenkor elmarad a jegyszedőnénis hacacáré. Jön egy ember, aki csak annyiban különbözik a többiektől, hogy azonosítókártya van a ruháján, kinyitja a hangárt, a bámész tömeg pedig bégetve becsörtet és mindent lelegel a szemivel. Barátságos szuszogás, elismerő nyammogás köröskörül, az általános jóérzést csak ritkán zavarja meg valamelyik hozzáértő szaki fuldoklása, amint megakad a torkán valami ipartörténeti szálka.
Két hangár van, egyikben a restaurálás alatt álló autók (kisebbségben), valamint motorok vegyes készültségi szinten (ezek vannak bősz többségben). A másik épület lényegében egy óriási garázs, abban kizárólag autók laknak, meg egy trike. És van egy fedett, de oldalfal nélküli placc is, ott a testes, reménytelen, illetve besorolhatatlan projektek hevernek. Legalábbis én így kategorizáltam az itt lévő tárgyakat, hiszen a muzeológusnak biztosan van valamilyen tudományos megfogalmazása ezekre is.
Először a motorosba tódulunk be. Egy közel tökéletes, kék Opel Rekord mellett suhanunk el balról, előtte valami Steyr 50 van betolva a sarokba orral. Utóbbi kilakatolva, fényezve, de üresen. Mindkét falon háromszintes állványerőd, sosem láttam még ennyire profin megépített Dexion-Salgó rendszert – villan be az ide nem illő, járműtelen gondolat.
Inkább nem megyek bele, mi hever a motoros polcokon, mert egyrészt veteránmotoros felkészültségem meglehetősen szerénynek mondható, másrészt pedig ellennénk ezzel a témával 2010-ig, amit ugye senki nem akar. Jöjjön csak néhány villanás: hármas tandem bicikli ácsorog fent, a Dexion-hídon, valami ősi segédmotorral, amikor utoljára működött, talán még napernyős, fodros szoknyás pipiket vitt vele a Fertő-tó körül valami kamáslis, gengeszterbajszos gróf úrfi.
Aztán mindenféle pirostankos, meg sárgatankos Csepel- (gondolom WM-)motor, majd talán egy Turán (?), Mátra 100, a Pannónia utolsó, P11-es prototípusa 1973-ból, fekvő egyhengeres Moto Guzzi Sport a húszas évtizedből, királytengelyes, szemre tökéletes Ducati negyvenegynéhány évvel ezelőttről. Meg Sarolea, Sunbeam, MZ motorok, egy Tatran robogó, NSU-fogat a polcok előtti téren – fú, kifulladtam. Tényleg döbbenet, és mi ezeket soha nem látjuk, csak itt lapulnak, árván, titokban.
Pedig az igazi nyáladzás csak ezután kezdődik. Például meglátom az egyik földszinti rekeszben a Pannónia halálos ágyi tusájának utolsó emlékét, a biciklivázra épített elektromos városi robogó egyik prototípusát, első kerék nélkül. Nagyapám fél liter bor után szebbet kanyarított bicskával a másnapos vekniből, de akkor is, ez itten egy gigantikus kortörténeti emlék kérem.
Meg ott egy kicsomagolatlan, zsírúj, kétsebességes Babetta egy szintén erősen nullkilométeresnek tűnő Hódgép Puli törpeautó hátának döntve. Aztán a másik oldali soron, az árnyékban elődereng valami ősi, pályabicikliket felvezető motor, egy számomra utálatos Verhovina (elnézést a rajongóktól, saját emlékeim viharosak a típussal kapcsolatban ), aztán a csodálkozástól felegyenesedek, kopasz fejbőrömbe hasít a Dexion. Megtapogatni ráérek később, szuper dolgot találtam.
Egy Indian áll ott bent, Minden Motrok Motra. És nem egy cikis, öblös sárvédős, műmájer, ötvenes évekbeli Du Pont-korszakos szar, hanem egy húszas évekbeli, legendás Chief vagy Scout. Vagy mintha csak egyhengeres lenne, akkor meg egy Prince – sajnos felirat nélkül nem tudom beazonosítani. De tökmindegy, a térdem attól még reszket. Ilyenünk is van?
Szoci motor egyébként akad mindenféle, meg a magyar kismocikból is felbukkan (Berva, Panni) néhány, de Pannóniákat, nagy Csepeleket nem láttam, bár lehet, hogy fent voltak, eldugva a polcokon. A motorrészleg sztárja mindenesetre biztosan az a meglehetősen igényesen restaurált Méray-JAP, amelyet a hangár második részében, a nagyobbik térrész közepén kiállítottak. A Mérayról annyit kell tudni, hogy az első jelentős magyar motorkerékpár-gyártó volt, a vázakat, futóműveket, kezelőszerveket maga állította elő, a blokkokat a Puchtól (osztrák) és a JAP-től (angol) vásárolta. Ez itt tehát egy igényesebb kivitelű, angol blokkos Méray-JAP, ráadásul oldalkocsival. Méray-konkurensnek pedig a kijárat felé ott állt egy nem kevésbé izgalmas, húszas évek végi BSA-fogat.
A bicikli autós, motoros ember számára unalmas dolog. Két kerék, lánc, fogaskerekek, váz, esetleg váltó és teleszkóp. Hát igen, a bableveshajtás nem valami érdekes annak, aki szippantott már benzingőzt. Ám itt, a múzeum raktárában olyan sok, és főleg sokféle a bicikli, köztük teljesen elfelejtett stílusúak is, hogy az ember leragad az állványok előtt.
Van például Velence, meg Tacskó, meg egy csomó csepel-művekes kísérleti bringa a hetvenes évek elejéről. Aki emlékszik még a banánnyerges, háttámlás, ökörszarv-kormányos cangáknál használt varázsszóra, annak hadd villantsak: pepperoni. Szóval lehetne ezeket is kipakolni, nézegetnék őket a népek rendesen. Nem tudom, jártak-e mostanában a Közlekedési Múzeumban, a biciklis blokk összvissz vagy egy tucat kétkerekűből áll. Nevetséges, mikor itt van még vagy kétszáz.
A másik hangár az autóké, ott vannak csak igazán érdekes dolgok! Például a Horthy-vágen. Lapozzanak.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
