Írjuk át a KRESZ-t!

2005.12.21. 08:36
Hőbörögni néha kellemetlen, néha felemelő. Például kellemetlen, amikor közlekedés közben idegeljük magunkat egy idióta táblán, elégedettséggel tölt el ellenben, amikor azon morfondírozunk, mondjuk ebéd közben, mennyivel okosabbak vagyunk a belügy- és közlekedési miniszternél és mit csinálnánk másképp. Utóbbiból született ez a cikk.

Szerkesztőségünk valamennyi tagja napi rendszerességgel közlekedik. Persze gyakorlatilag mindenki így van ezzel, de mi mégiscsak ebből élünk. Elgondolkoztunk hát, hogyan lehetne pár, a KRESZ-t, a notórius szabályszegők sorsát, illetve a közlekedési rendőrök tevékenységét illető új szabállyal, vagy szabálymódosítással gördülékenyebbé és kevésbé stresszessé tenni a jövés-menést.

A KRESZ vajon mi?

"A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben. A közúti közlekedés szabályait - a Minisztertanács felhatalmazása alapján - a következők szerint állapítjuk meg:"

Eztán jön maga a sok szabály. Szóval a Minisztertanács felhatalmazása. Bizony, a Közlekedési REndSZabályok gyűjteménye alapjában véve még komenista örökség, bár sokszor módosították. A rendelet idén ünnepelte harmincadik születésnapját, hiszen ő az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet.

Nagy baj, hogy sok szabály, tiltás és sok táblakihelyezés indokolatlan, vagy nemtörődöm, átgondolatlan. Ha pedig a kilométereken át tartó, nem létező munkásokat védő 40-es tábla egyrészt létezik, másrészt kiáll mellé mérni éjszaka a rendőrautó, akkor az emberek hajlamosak legyinteni más táblákra is. Például egy Előzni tilosra csalós kanyar előtt. Vagy egy 40-esre kicsöngetéskor az iskolánál. Vagy a piros jelzésre a sín előtt.

Jó lenne, ha sikerülne sok illegitim, de rutinszerű napi gyakorlatot legitimizálni. Ugyanakkor viszont nem bánnánk, ha hosszú időre valóban kivonnák a forgalomból a rendszeresen durva szabálytalanságot elkövetőket. Azt szeretnénk, ha logikusabb, életszerűbb szabályok és értelmesebb, a forgalom segítésére és nem értelmetlen, sarcolásszerű büntetésekre, a mi pénzünkből vett autók gyötrésére és teméntelen szabálytalanság elkövetésére, negatív példamutatásra szakosodott közlekedési rendőrök képviselnék a Törvényt az utakon.

Azt is szeretnénk, ha egyetérthetnénk a korlátozásokkal. Ha nem kéne a sofőr vizuális információ-feldolgozó kapacitásának 90%-át arra fordítani, hogy áll-e ott egy zöld Favorit, vagy hogy azok ott kukások, vagy rendőrök, akik a létfontosságú izzókészlet után kutatnak. Hanem eleve lassan mennénk ott, ahol indokolt, gyorsan ott, ahol lehet.

Tudjuk, hogy reménytelen, tudjuk, hogy fiatal még a demokrácia, tudjuk, mennyit keres egy rendőr, tudjuk, hogy Abszurdisztán. Azt is tudjuk, hogy sok kalapos bácsinak és rutintalan néninek még a 90 is sok. De azért álmodozni és hőbörögni jó. És nem csak szerkesztőségünk van így ezzel.

1. Sebességhatárok átgondolását!

Az egyik leggyakrabban áthágott korlátot, a megengedett maximális sebességre vonatkozó szabályokat nehéz mindenki megelégedésére optimalizálni. Valahol a lelke mélyén azonban mindenki érzi; nonszensz, hogy az országúton azonos sebességgel haladhat Michael Schumacher a próbarendszámos F1-es Ferrarival a belső sávban, és a kilencvenéves Pista bácsi diagonálgumis Trabantjával. Városban pedig beállhat melléjük a negyven tonnás nyerges vontató is. Éjjel is, nappal is, ónos esőben is, meg az aszály huszadik napján is.

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

Arra gondoltunk, remek lenne, ha lakott területen belül alapvetően megmaradna az 50, de sokkal-sokkal több 70-es, urambocsá' 90-es táblát helyezne ki a Hatalom a néptelen, fákkal szegélyezett kétszer háromsávos külvárosi utakra, esetleg a legutóbbi közigazgatási határ-kitolás után a szántóföldre került Városhatár vége tábla elé, valahol az utolsó lakóház környékén. 40-nél kisebb korlátozást pedig tök felesleges kirakni bárhová, normális autóval egyszerűen lehetetlen 30 km/h alatti sebességgel haladni száz métereket, aki pedig 40-nél nem látja, ha kiugrik elé valaki, és nem tud lefékezni, 20-nál se fog.

2. Traffizni csak okkal!

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

És az indokolatlan traffipaxozás szűnjön meg örökre. Van arra példa a világban, hogy a rendőr csak ott mérhet, ahol már történt gyorshajtás miatt baleset. Ott pedig nem, ahol a sebességmérés nem a közlekedésbiztonságot szolgálná, hanem pusztán pénzbeszedés.



3. Kiegészítő táblákat!

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

És sokkal-sokkal több kiegészítő táblát szeretnénk a korlátozások alá. Iskola előtt éjjel két órakor ne kelljen lassítani, autópályán kérünk szépen a száraz úton 200-zal sem húzós kanyarokhoz (már azon autók számára, melyek tudnak ennyivel menni) a 100-as limit alá kis felhőcskét esővel, hóval. Ne csak arra az egy-két helyre, ahol most van, mindenhova. Legyen többszintű korlátozás, egy 100-as kanyarnál a 60-as tábla alá miért ne lehetne kis teherautót rajzolni?

4. Telepített traffikat!

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

Ahol esetleg mégis indokolt a forgalom durva lassítása, (veszélyes kereszteződés, iskola), ott pedig tessenek szigorúan és folyamatosan mérni, telepített kamerákkal, mint Angliában, például.




5. Mutyizást beszüntetni!

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

A szabálysértési eljárás pedig szépen fusson le automatikusan, ne lehessen a főrendőr cimbivel kivetetni a fotót a kupacból. (Van kolléga, aki ezt nem helyesli.)




6. Szabályt a szabotőrök ellen!

Sebesség

  • 6229
    Gyorsuljunk
  • 706
    Ne gyorsuljunk

Négyeljék fel, majd zárják börtönbe (esetleg fordítva) azt, aki építési munkálatok miatt kirak egy 40-es táblasort napokkal a munka indulása előtt, illetve legyen paragrafus (és tartassa is be a Hatóság!) arra, hogy bizony egy óráig se kelljen akadályozni a forgalmat értelmetlenül. Vége a műszaknak? Tessék beforgatni a táblákat! Majd reggel visszaforgatják.