Harmincezerből melyik a legjobb?

2008.01.11. 07:46
A legjobb autó a Toyota Yaris Verso. A legjobb luxuskocsi a W126-os Merci. A legrosszabb meg az előző S. Nem szerintünk, önök szerint.

Amikor a Népítéletet olvassuk, nem gyári katalógusadatokat, előnyös beállításból fotózott étvágygerjesztő illusztrációkat, vagy vadonatúj, netán direkt a sajtómunkára felkészített tesztautók kipróbálása alapján közzétett első benyomásokat találunk. A rutinkilométerek ezrei, a vassal együtt töltött hónapok tucatjai után írt értékelések, könnyes örömódák, szaftos káromkodások az autókat legjobban ismerő emberek, a tulajdonosok tapasztalatának eszenciái.

Harmincezer ítélet után már nem elégedhetünk meg azzal, hogy a Válasz a Kérdésre (az Élet, a Világmindenség meg minden) a Toyota Yaris Verso - merthogy 19 boldog tulajdonos ítélete alapján ez a típus szabadítja fel a legtöbb endorfint az agyban. És azzal sem intézhetjük el a dolgot, hogy a Tavria minden idők legrosszabb autója. Inkább nézzük meg kategóriánként, mi a legjobb, mi a legrosszabb a tulajdonosok szerint.

Hogy lehet a szeretetet százalékban kifejezni? Miként jelölhető csillagokkal a fenntartási költség? Hogy érheti meg az árát 91%-ban egy kocsi? Megmondjuk. A Népítélet statisztikai rendszerének megalkotásánál vezérelvünk az volt, hogy a méretben, árban, minőségben nagyjából ég-föld távolságot lefedő típusválasztékhoz olyan objektív mérőszámokat rendelhessünk, melyek segítségével összehasonlíthatjuk őket.

Egy-egy Ítélet megírásakor az ítélkező megadja autója márkáját, típusát, gyártási évét; megmondja, mióta használja, hány kilométert tett bele, mennyit fogyaszt a kocsija. Ezután tízes skálán értékeli autója kényelmét, teljesítményét, üzemeltetési költségét, megbízhatóságát, a szerviztapasztalatokat – és hogy mennyire szereti a kocsit. Végül eldönti, megérte-e megvenni, vagy élete mellényúlását követte el vele. Ezekből a pontértékekből számol aztán programunk átlagokat, viszonyszámokat.

A lista, amit mi a Népítélet legfőbb értékmérőjének tekintünk, mesterséges mutató. A tízes skálákon elért pontszámok átlagában kétszeres súllyal szerepeltetjük a szeretet és a megbízhatóság faktorát, majd a kapott értéket egy ötös csillagskálán vizualizáljuk. Ebben a rendszerben áll jelenleg a 2000 után még gyártott típusok közül legalul 5,87 ponttal, három csillaggal az előző S-Merci(!), legfelül 9,1 ponttal, négy és fél csillaggal a Toyota Yaris Verso – azon típusok közül, melyekről már legalább 15 értékelésünk van.

Minik

Az új, ma is gyártott apróságok közül a Chevrolet Spark (született Daewoo Matiz) az önök nagy kedvence, ami érthető is. Kicsi, olcsó, aranyos, ehhez képest praktikus, mozgékony, takarékos. És mi mást várhat el az ember egy városi kisautótól?

A Hyundai Get és az aktuális Yaris , a Fiat Panda, a Suzuki Swift , sőt, még az Alto is jól szerepelt, négy-négy erős csillagra méltatták őket a tulajok. A négycsillagosok második vonalában olyan típusokat találunk, mint a Kia Picanto , a Suzuki Wagon R , a Chevy Kalos .

Nyomasztó a távol-keleti fölény. Mint ahogy nyomasztó az európai fölény is a lista túlsó, árnyékos oldalán. A legutálatosabb újonnan még kapható kisautó Önök szerint a Peugeot 206 . Mekkora kontraszt ez ahhoz képest, hogy világszerte bőven több mint hatmillió kelt el belőle! A fény felé lépkedve a következő a sorban a VW Polo , majd a C2 következik. Sic transit gloria mundi, rajtunk a sárga veszedelem.

A kifutott modellek közül a '96-ig gyártott Mazda 121-es a nagy kedvenc, 16 ítélkező robog országszerte elégedetten ide-oda a ponyvatetős kis négyajtós tojással. A kockaforma Daewoo Tico és az előző Swift szerzett még dobogós helyet. Legkevésbé három szocialista műemlék, a Tavria és az Oltcit tuljadonosai boldogok. És érdemes alaposan megfontolni egy Cinquecento, egy öreg Uno, egy Renault 5-ös megvásárlását is. Úristen, történelmileg is a Távol-kelet a nyerő?

Nagyobb minik

Az áttekinthetőség kedvéért külön vettük azokat a kisautókat, amik nem is olyan kicsik, hanem tágas, átgondolt belterük, vagy nagy faruk miatt magyar viszonyok között már bőven családi autónak számítanak. Ide soroltuk a Népítélet összesített nyertesét is, a Toyota Yaris Versó t. A meghökkentő külsejű minifurgon 19 boldog tulajdonos szerint mindent visz. Viszont már nem kapható.

A még megrendelhető típusok közül továbbra is a "zseniálisan variálható belterű" eposzi jelzőjű Jazz az Önök nagy lieblingje. Immár 155 tulajdonos véli úgy átlagosan, hogy igen jól választott, amikor kis Hondát vett. A Kia Rio , a Fiat Albea , a Mitsubishi Colt , a Punto Grande és a Nissan Note is jól szerepel. A legtöbb elégedetlenkedő a Renault Thalia , a Citroen C3 , a Seat Ibiza körül csoportosul.

Kompaktok

Az alsó-középkategória legkedveltebb modellje egy olyan autó, ami furcsa farával kicsit ki is lóg belőle: az új Seat Toledo . Meghökkentően jól szerepel, 31 ítélet alapján a nagy összesítésben is a negyedik legkedveltebb autó a Yaris Verso , a 126-os Merci és a '87-től '93-ig készült Toyota Carina II mögött.

A Toledo után jön Korea. Az autós sajtó sejtéseit, jóslatait, érzéseit önök, a vásárlók is igazolják: a Kia Ceed 8,65 ponttal, erős négy és fél csillaggal a második a kategóriában, 46 tulaj örül neki. Dobogós a fura formájú, de a tulajok szerint remek Suzuki, a Liana . Az épp kifutó, 2000-től gyártott Mitsubishi Lancer a következő, de kedvelt jármű a Mazda 3 , VW Jetta , sőt, az 1-es BMW is.

Szaladjunk a sor végére: a legkerülendőbb új kompakt önök szerint a még itt-ott kapható Peugeot 307-es . (A Népítélet szerkesztőjeként itt meg kell jegyeznem: a típus rossz megítéléséért elsősorban a kezdető széria típushibái felelnek, az újabb, páréves 307-eseket már sokkal jobban szeretik a tulajok.) Az Alfa 147-esek , Renault Mégane-ok , Citroen C4-esek tervezői is sokat csuklanak.

A kifutott modellek közül a '92-'97 között gyártott Corolla a legtutibb választás a Népítélet statisztikája szerint. A sportosabb lelkűek, kicsit vékonyabb tárcájúak nyugodt szívvel választhatják a '83-'87-es Honda Civicet . A jobban eleresztetteknek újra csak egy Corollát ajánlanak önök, azt, amelyiket 2002-ig gyártott a Toyota. Ezután a 2000-ig készült Nissan Almera , a 2004-ig gyártott Colt, a '98-ig gyártott 323-as Mazda , majd további Mazdák, Civicek és Corollák jönnek Ha hihetünk önöknek, Japán az elmúlt évtizedekben elképesztően tartós kocsikat épített.

A túloldalon a Fiat Tempra az első kompakt, a nagy belterű olasz szedán, a négyajtós Tipo öregen nem sokaknak jön be. Eztán egy rövid életű típus, a '90-'93 között készült Orion jön, majd az első szériás, kockaforma 400-as Rover és a 11-es Renault , majd nagy meglepetésünkre a IV-es Golf és a Bora : csupa-csupa európai, nahát. Az előző szériás Mégane és Scénic, a Xsara és a Picasso , az Escort utolsó sorozata és a Tipo sem volt jó választás a tulajok szerint.

Vigyázat, csalnak!

A Népítélet statisztikájának mindenhatóságát kicsit árnyalja az a sajátosság, hogy az új modellek eleinte szükségszerűen felülértékeltek. Vagyis amíg egy – szándékosan nem írok valódi típust – Csukamaka Buznyák új, illatos és hibátlan, még szeretik. Ha ráadásul még az ára is jó, és sok fogy belőle, hamar kiugorhat a statisztikából, hiszen sok boldog tulajdonos ír róla sok jót.

Aztán ahogy öregszik a családi Buznyák, elhullajtja csikófogait, porlasztócsúcsait, lengéscsillapítóit, a tulajok nekiállnak visszatérni, és hangot adni elégedetlenségüknek. A modell pozíciója pedig zuhanni kezd.

Úgyhogy csak óvatosan! Ha autóvásárlás előtt szamárvezetőnek használják a Népítéletet, vegyék figyelembe, hogy az új modellek ragyogása elhomályosíthatja a majdani megbízhatóságot, fogyasztást, értékállóságot! A kifutott Laguna, Mondeo, Mazda 6 értékeléseinek összessége bizonyára jóval megalapozottabb, mint a gyári fényben ragyogó új Laguna, új Mondeo, új Mazda 6 tulajdonosainak első örömkitörése.

Közepesek

A középkategória új és legújabb modelljei közül önök a végóráit élő, még épp aktuális Mazda 6-ot kedvelik a legjobban. Majd a Honda Accordot , a Skoda Superbet és a Citroen C5-öt . Igen, a C5-öt, de vigyázat: csak azokat, amelyek 2004 után készültek, tehát az EKG-görbés orrúakat! (Meglepő, hogy a Passatok, Mondeók, Vectrák, amelyeket általában szeretnek az általam ismert tulajok, csak a középmezőnyig jutottak.)

A korábbi C5-ök ugyanis a magyar tulajok szerint éppen a szegmens leggyűlöltebb autói. Az épp kifutott Laguna a következő, a hátulról a harmadik pedig a 407-es Peugeot .

Az idősebb modellek közül a legtutibb vétel egy jó Carina, akár az utolsó, akár az azt megelőző verzióból, azaz '87-től '98-ig bátran lehet keresgélni a piacon. Önök nagyon szeretik még a Passat '80-'89-es szériáját, az Accordot '93 és '98 között, és meglepően jól szerepelt a Lancia Kappa is, igen erős négy csillagja van. A szégyentáblára legnagyobb betűkkel a '94-'03-as Opel Omega került, 112 többé-kevésbé bosszús tulaj írt róla a Népítéletbe.