Minőségi behízelgés

2007.07.25. 08:52

Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Lexus, Mercedes-Benz, Saab - a legolcsóbb limuzinjaikból egy csokornyi 60 millió forint. Ezeknél az autóknál a bekerülési költség és az eladási ár között jókora a különbség. Mennyit fordítanak vissza belőle igényes kiszolgálásra? Mátyásként eredetünk az igazság nyomába.

Régóta foglalkoztat, vajon nagyobb haszonkulccsal értékesítve többet adnak-e a vásárlónak? Kívülről is látjuk, hogy a presztízsautó-szalon tágasabb és csillogóbb, a berendezés igényesebb, a személyzet öltözékére többet fordítanak. Ez is számít, mégis: milyen a kiszolgálás? A kisujjukban van-e minden műszaki adat, de főleg az opciós lista összes tétele? Rám szólnak, ha a vajbőrhöz szálcsiszolt alumíniumot rendelek, vagy nyelnek egyet? Később hívogatnak-e, hogy meggyőzzenek, az övék a legjobb?

Profi eladó, vegyes benyomások -
Mercedes-Benz C osztályt a Pappastól

Az egykori pártgarázs még mindig őrzi a kívülállóságot. Nagy merészség vagy tudatos kivagyiság volt ide beköltözni egy (sokaknak: a) luxusmárkának. Zárt parkoló, ez a range-roverest nem zavarja, a járdán trónol. Mindig így szokta, itt és most miért tenne másképp? Bent derengő félhomály, az első vevők sem téblábolnak szégyenlősen, hallom a győzködést a klubzakós gazdag öregúrtól, hogy "kiüti a hátsó ablakot a fejed, nem veszünk CLS-t, fiam!" A fiú behúzott nyakkal bizonygatja, hogy elfér ő, meg gondolom, titkon azt reméli, úgysem a hátsó sorban utazik majd, de hiába.

Én ennél józanabb vagyok, rögtön az új C osztályhoz lépek, tudom, mit akarok. Hamar ránk csap egy kereskedő hölgy (nőisedik a szakma, hiába, a pedagógus-túlképzés), bárgyú mesét rögtönzök neki a 60 éves édesanyámnak szánt meglepetésről. Szemrebbenés nélkül veszi tudomásul, biztos vittek már tőle A osztályt kimondottan kutyaólnak. Nem vacakol, a keretösszeget kérdezi. Előtte már láttuk a "kiállított autó árát", úgyhogy 10 millióban határozzuk meg.

Az alapcsomagból indulunk ki. Jól kérdez, hamar kideríti, a mama nem megy többet évi 10-15 ezer kilométernél, így lebeszél a dízelről. Kicsit féltem ugyan anyukámat a kompresszoros benzinmotor erejétől, de megnyugtat, a "Laguna után" nem lesz neki gond a vezetése. Automatával konfiguráljuk, mégse képzelje magát szülőfaluja elnyomott autóversenyző-tehetségének. Nem is kell mímelni, erősen meglepődök, rádió és alufelni nem jár a legkisebb változathoz. Előbbi a C200-ashoz sem, aminél kilyukadunk, mivel az akciós, most jár hozzá az automata. Gyönyörű kalcitfehérben kérem, bézs belsővel. Játszom kicsit a gondolattal, hogy legyen rajta az Avantgarde markáns orra, de lebeszél, idősebb hölgyeknek Elegance jár.

Kapásból egyedi kedvezménnyel kecsegtet. Nem titkolom meglepetésem, de hamar megmagyarázza, ezt várja a kedves vevő, megsértődve elmegy, ha nem ajánlják maguktól. Hát egye fene, 7 százalék 9,6 milliónál már mérhető megtakarítás. Ajánlatot elektronikus levélben ígér, még javában zaklatjuk a többieket, amire meg is érkezik. Sajnos a kért finanszírozási ajánlat lemarad, de van névjegykártyám, majd felhívom, ha akarom.

Összegzés: ügyes eladó, mindenre vágta a választ, láthatóan jól ismeri autóit. Vennék tőle, még inkább, ha valahol máshol árulna.

Módszertan, avagy a bárgyú duma

Nem ma kezdtük a próbavásárlásokat, így némi rutinunk van: rengeteg alsóközepes levélben , alsóközepesek személyesen 1. rész , alsóközepesek személyesen 2. rész , autót vettünk Fügével .

Tehát tudjuk, szerepet játszani csak úgy érdemes, ha kialakítunk magunkról egy képet, és ahhoz lehetőleg minden pillanatban ragaszkodunk. Én most az enyhén nagyképű világfit játszottam, aki családja vállalkozását vezeti, de a vendéglátóiparnak megfelelően nem öltönyben jár, hanem az évszakhoz illően egy könnyű BMW enduróval.

A laza külső érző szívet takar: édesanyám 60 éves (valójában tavaly múlt), és annyit dolgozott már életében, hogy megérdemli a kényeztetést nyugdíjas korára (ez igaz). Most Lagunával jár (Swifttel, természetesen). Kifejezetten pasztellszínű autókat kerestem, és igyekeztem szerényebb teljesítményt vásárolni. Rögtön az első példa mutatja, hogy nem mindenhol sikerült. A dumát viszont, úgy tűnik, elfogadták, bár az Alfánál kicsit csodálkoztak. De sokszor vesznek úgy ajándékot, hogy az ajándékozónak jobban tetszik a cucc, mint akinek szánja.

Persze nem akartam túlpozicionálni az anyagi helyzetem, se hülyének mutatni magam, hogy készpénzben vásárolok 10 milliós autót, ezért 40% kezdőrészlettel kértem finanszírozási ajánlatot is. Azt sem felejtettem említeni, jártunk más márkánál is. A sandán ólálkodó fotóst személyes tanácsadómnak állítottam be. Csiki jól tette a dolgát, kintről profi technikájával a falon is átlátott, bent pedig cigarettásdoboznyi kamerával fényképezett. Egyszer hibázott csak, amikor véletlenül az én Casióm (amin gondosan kikapcsoltuk a vakut) helyett saját zsebfényképezőgépét vette elő, és fél méterről a szemembe villantott. Megúsztuk, valószínűleg a társadalmi konvenciók tiltják, hogy a lebukott álvásárlókat felpofozzák és kidobják.

Kifutó modellre nagy árkedvezmény -
Audi A4-et a Porsche Pesttől

Rosszul indult a dolog, alig rángattam le a bukósisakot a fejemről, amikor beléptem, így láthatóan motoros futárnak néztek. Később már gondosabban jártam el, a felszerelés nagyobbik részét kézben cipeltem, mivel levetkőzni a hivatásosok sosem szoktak. Talán ennek köszönhető, hogy mielőtt odaértem volna az A4-eshez, máris leültettek a tárgyalóasztalhoz. Rögtön két gyönyörű limuzint mutattak, egy pompás világoskéket és egy pazar bordót - pedig korábban nem gondoltam az Audit femininnek.

Csak dízelt, mást szinte nem is adnak el az A4-esből, tudtuk meg. Nem feltétlenül lenne így, ha az ősszel esedékes modellváltás okán nem rendeltek volna be hatalmas készletet ezzel a motorral. Persze az árak is jóval lejjebb vannak a listánál, a felszereltség is dúsabb az átlagosnál. 7,7 milliótól kézi váltóval, nyolc és félért automatával. Döbbenetes módon határozattan lebeszéltek a CHF-alapú hitelről. "Baromi erős" a forint, és ha visszagyengül, "óriásit bukunk rajta". Tökéletesen igaz, mégsem említi szinte senki ezt a kínos tényezőt. Könnyebb elhitetni a vevővel, hogy ilyen alacsony a kezdőrészlet, mert ha beleugrott, már nincs visszaút.

Összegzés: bevallottan alig próbaidőn túli alkalmazott. Műszaki oldalról még van mit tanulnia, de ő mutatta mind közül a leginkább vevőbarát hozzáállást. A kockázatos svájci frankos hitelről mondott ellenérvei még most is könnyet csalnak a szemembe. Remélem, nem rúgják ki emiatt. És csak ő hívott fel, hogy megkaptam-e az ajánlatot. Vannak enyhe ellenérzéseim az Audival szemben, mégis vennék tőle.

Ne vegyél anyádnak, csak ha magad használod -
Alfa Romeo 159-est a Csiki-Begétől

Itt éreztem a legkínosabbnak a "matrónakorú hölgynek vesszük" szöveget. Be is vallottam, saját álmaimat akarom megvalósítani, de biztosan tetszeni fog édesanyámnak is, nyugtattam magam fennhangon. Túl sokat nem tudtam meg az autóról, a fentiekkel ellentétben próbakört sem ajánlottak. Valahogy kilóg a sorból az Alfa, vagy én nem voltam eléggé napbarnított, hogy komolyan vegyenek?

Sokkal kínosabb, hogy alig tudtam rábeszélni, hogy az "olcsó" CHF-hitel helyett forintos kalkulációt készítsen. Az E-mailes kommunikációt sem szereti emberünk, inkább gyorsan kinyomtatott pár sablonajánlatot. 700 ezres kedvezmény jár automatikusan (az importőrtől), de lehet még csiszolni a 7,962-es áron, ha nagyon akarom. Ez egyébként egy dízel (és automata) 159-es, ami kicsit nonszensznek tűnik, mégis sokan keresik.

Összegzés: pokolian jól néz ki az Alfa, ezért bántó, hogy álmatag kereskedővel hozott össze a sors. Dinamizmusra, erőszakos meggyőzésre, csapatós tesztútra számítottam, ehelyett jutalékorientált hitelezési gyakorlatra , tucatkiszolgálásra bukkantam. Tőle-tőlük nem vásárolnék.