Ez tesz csak igazán szabaddá

Bemutató: Hymer Free 600 lakóautó + egy kis Balaton

2021.05.08. 15:49

A Hymer csavart egyet az elnevezéseken, és ami eddig Hymercar volt, most csak simán Hymer lett. Ebből jön, hogy az általam tesztelt modellt már Hymer Free-nek hívják. Ebből három verzió létezik jelenleg, 540, 600 és 602 néven. A szám a méretre utal, az utóbbi kettő kb ugyanaz, csak a 602-ben a hátsó ágy hosszában van, míg a 600-ban keresztben és ebben van egy plusz tároló a fürdőszoba mellett. Nálam a 600-as járt.

Ez is, mint a legtöbb ilyen furgon alapú lakóautó, Ducatóra épül, bár már kezd utat törni a Mercedes Sprinter is. Ez utóbbi szűkebb kasznival rendelkezik, emiatt a campervan jellegű modelleknél kis kitüremkedés látszik a hátsó részen, hogy elférjen belül az ágy. Érdekesség, hogy a Hymer konfigurátoránál nem csak árak vannak, mint bármelyik autós konfigurátorban,  hanem az összes választott extra súlya is, hiszen ez nagyon nem mindegy egy lakóautónál.

Az alapmotor - akár a furgon alapnál -120 lóerős, míg a top a 180 lovas, 2,3 literes Multijet. A konkrét bér/tesztautóba az arany középút, egy 160 lóerős motor került, kézi váltóval, ez még a megemelt - 3,5 tonna össztömegű - kasznit is igen szépen meg tudja mozgatni, nem mi leszünk azok, akiket levillognak a kamionok. A fogyasztás 120-130-nál persze elindul felfelé, viszont normál országúti viszonyok között több mint baráti, 8,6 liter körül sikerült, és lakóautóval rendszerint amúgy se sietünk sehova. Az autó megnövelt üzemanyagtartályába 90 liter gázolaj fér, ami ilyen fogyasztás mellett elég nagy távra elég, csak ne lepődjünk meg a számlán, amikor teletankoljuk.

Munka után indultunk a hétvégi túrára, így az első célpont a már korábbról ismert tihanyi kerülőút egyik parkolója lett volna. Mivel elég nagy volt arra a nyüzsi (mint később kiderült, több lakóautós csoporttárs is arrafele táborozott), így az addig még nem próbált sajkodi strand előtti parkolóban vertünk tábort. Igen jó választásnak bizonyult, kellemes kis erdei hangulat, éjjeli rókaszöszmtölés, reggel madárcsicsergéssel és persze a vízpart loccsanásai.

Bónuszként a reggeli kávé mellett megismerkedtünk a szomszédban egy zárt Vito-val táborozó párral (és a kutyájával), akik abszolút minimálban tolták az autós vadkempinget, egy raktérbe dobott matrac és némi főzőalkalmatosság segítségével. Valami hasonlót készítek a Vadmussóval is, bár ehhez képest már most is túltoltam, és hol van még a vége.

Olyannyira sikerült elbeszélgetni az időt, hogy az amúgy korai kelés kései indulással párosult. Ez mondjuk nekünk a legkevésbé sem okozott gondot, alapvetően csak úgy körülbelül szoktam megtervezni az útvonalat, aztán ha mégse úgy sikerül, majd improvizálunk, nem sietünk sehova, nekem a lakóautózás nem arról szól.

A Freeben az alsó ágy faléces rugózással lett megoldva, itt látszott leginkább a Grand Canyon-hoz képest a különbség. Ami legfeltűnőbb, az az ágyaknál lévő oldalablak. Ettől az emberben mindig van egy kis félsz, hogy éjjel kirúgja, vagy méginkább a sötétítő rolóban okoz kárt. Szerencsére a 178 centimmel elfértem, és nem történt semmilyen baleset, de magamnak tuti zártat vennék.

Az autó ablakai amúgy kibillenthető, szimpla rétegű üvegablakok. Ez a dupla műanyaghoz képest nem dudorodik ki a kocsiból, nehezebben sérül és az idő meg az UV vasfoga is kevésbé fogyasztja el az évek során. Cserébe rosszabb a hőszigetelése, de ez csak az olyan télen/nyáron vándorló, északi tájakra készülőket zavarhatja igazán, mint én. Szerencsére erre is vannak bevált megoldások, mint pl. a méretre készített, a keretbe beilleszthető hőtükör.

A hajnal olyan 3-5 fokos volt, így éjjel kicsit ráindítottam a fűtést, de nem azért mintha a lowcost hálózsák+pokróc kombóban fáztam volna, csak aggódtam, hogy a bojler melletti fagyszelep fázni fog ott a talajszinten, és magunk alá eresztjük a tisztavizes tartályt hajnalban.

Reggel Sajkodról átgurultunk a tihanyi révnél lévő piacra, ahol hódoltunk a minőségi sajtok iránti rajongásunknak, és nem mellesleg a zöldségesnél is igen kiváló termékek akadnak. Innen az utunk Füredre vezetett, ahol praktikusan a tihany felőli Penny parkolójában álltunk meg, a kempinggel szemben. Nagyobb járművekkel itt a legkönnyebb megállni, a lábunk/bringánk/motorunk meg bevisz a városba.

Bónusznak itt található Balatonfüred három ásványvíz forrásából az egyik, a Berzsenyi kút, bár a vizével nem árt vigyázni. Egészséges, viszont sok benne a vas, ami gyorsan megszínezi a mosdót, és azt gyanítom, a kávéfőzőknek se tesz jót. Ezt Kecskeméten, a TB24 alatt volt szerencsénk kipróbálni elsőre, ahol ugyan nem ásványvíz folyik a csapból, de a vastartalma ettől függetlenül igen tekintélyes, utána elég sokat kellett takarítani a barnás lerakódásokat a vízrendszerből. Szóval inni jó, de a vízrendszert ne ezzel töltsük fel.

Az autó vízrendszere amúgy 100 liter tiszta vizet tud befogadni, ami fürdés és mosogatás után az ugyanekkora szürkevíztartályba folyik. A melegvízről a megszokott Truma 11 literes, 4 kW-os kombikazánja gondoskodik, tapasztalatom szerint igen gyorsan felmelegíti. A fürdő itt nem a korábbi Hymer Grand Canyonokban megszokott, felhajtható mosdós volt, hanem egy kis fix kiépítésű megoldás, a kényelem miatt elfordítható wc-vel. A zuhany hasonló, így az ablakon kinyúlva  például a  tengerparton külső zuhanyként is lehet használni a mellékelt tapadókorongos tartóval.

A teljesen önellátó hétvégén péntektől hétfőig semmilyen külső erőforrásra nem volt szükségünk, víz még maradt is egy kicsi, pedig nem is töltöttük tele a tartályt. Az ilyesfajta életmód gyorsan megtanít a takarékos vízhasználatra. A 95 Ah-s akkuba a mindennapos túrázással termelődött annyi energia, hogy elég legyen az elektromos fogyasztók (hűtő, telefon töltés, fűtés ventilátora, stb) ellátására, és még reggelre se esett le a feszültség különösebben. Ha valaki  nagyon vadulni akar, annak Hymer extraként ajánl korszerűbb aksis megoldást, amivel állításuk szerint 10 napig ellehet az ember. Mondjuk a víz nem hiszem, hogy kitart addig, bármennyire is spórolunk, na meg a szürkevíztől is meg kell néha szabadulni valahol.

A második megállónk Balatongyörökön volt, a kemping előtti parkolóban. Itt már korábban is aludtam, és elvileg nem szabad, de szezonon kívül senki nem szólt még emiatt. Szezonban mondjuk a kemping miatt se lenne túl elegáns. Balatongyörökön egyfelől a strandon van egy igen jó, majdnem mindig nyitva tartó étterem, másfelől a strand bejáratánál egy elég kulturált és mindig nyitva tartó wc (az erőforrások takarékossága jegyében).

De azért a táj szépsége se megvetendő, este kisétálni a molóra, a szezonon kívüli csöndben csak az aludni térő kacsákat hallgatni. Reggel felkúsztunk a Szépkilátóhoz (korábban itt is megaludtunk már egyszer), ahonnan nem csak a kilátás gyönyörű, de ha lesétálunk a Forrás feliratot követve, egy újabb víznyerő helyhez juthatunk. Ugyanis itt található a Római forrás, aminek vize iható, még ha nem is egyszerű megtölteni a palackot.

A Free 600-ban az egyre elterjedtebb, 12 voltról működő kompreszoros, 90 literes hűtő van, mélyhűtő résszel. Az 540-es modellnél a hűtő csak 70 literes, és a tűzhely alá került, az ajtóba. Nézőpont kérdése, de az nekem jobb megoldásnak tűnik, pláne nyáron, amikor így nem kell a hideg italért bemenni a kocsiba. Bónusznak van egy kis pakolórész a hűtő helyén, ami egy ilyen centire kiszámított beltérben igen jól tud jönni. Én az ivóvizes kannát szoktam oda tenni, ha olyan modell volt nálam, de például van egy finn pár, akik ilyesmi stílusú lakóban élnek évek óta, nekik egy kis fatüzeléses kályha van ott.

Na de ne legyünk telhetetlenek, a 600-asban is elég jól el vagyunk látva szekrényekkel, 2-4 ember ésszel(!) összeállított holmiját gond nélkül el lehet pakolni. Kényelmesen négy ember tud aludni a kocsiban, legálisan utazni szintén.

A túra során meglátogattuk a Csobáncot, aminek meghódítását már régóta terveztem. Itt praktikusan a Gyulakeszi felől érdemes megtámadni, viszont nem árt korán ott lenni, igen sokaknak jut ugyanez eszébe, és gyorsan megtelik a parkoló. Amúgy nagyon hangulatos parkoló, kis sátortetős kiülőkkel, alkalmasint - főleg persze szezonon kívül - akár vadkempinges alvóhelynek is el tudom képzelni.

A Csobánci vár

A Csobánc tetején vár minket a vár, amit 1272-ben említenek először, a Rátót nembeli Gyulaffy család tulajdonában (helló Szabi ;) ).

Mátyás halála után a Habsburgok izmoztak egy kicsit, de mivel Kinizsi Pál parancsára erőddé alakították közben a várat, sikertelenül. Később végvárrá vált, ekkor a törökök többször is megpróbálták elfoglalni, szintén kevés sikerrel, pedig egyszer még az egyik fala is ledőlt.

Bár jól helyt állt a harcokban, a karbantartás már akkor se volt az erősségünk, így a végére eléggé leromlott az állapota. 1669-ben az Esterházyak birtokába került, de a tervek szerint lerombolták volna. Ezt megakadályozta a Rákóczi-szabadságharc, amikor is eleinte a császári csapatok birtokolták, de később, 1705-ben elfoglalták a kuruc csapatok. A várat sikerrel védték a labanc ellen, így csak 1709-ben került császári kézre, akik végül felrobbantották.

A jelenlegi állapota, főleg a belső részének, eléggé elszomorító, elvileg 2018-tól elkezdték volna felújítani, de ennek nem sok nyomát látni. Emiatt is érdemesebb is inkább a csodás kilátásba gyönyörködni, elképesztő látvány tárul a szemünk elé, bármerre is nézzünk. Nem mellesleg itt van az Országos Kéktúraegyik pecsételő helye is.

(Forrás: Wikipédia)

Másfélmillió lépés Magyarországon - a Balaton-felvidéken from Richard Szalay on Vimeo.

Igen érdemes felgyalogolni a várhoz, a kilátás csodálatos minden irányba A túra után, ha megéheztünk, elsőnek Tapolca felé érdemes a venni az irányt (a lakóval, de gyalog se egy nagy távolság), és Gyulakeszi vége előtt betérni a velős pirítósáról híres Autóspihenőbe.

Visszafordulva a Balaton felé, Gyulakeszi után balra kanyarodva lehet elérni a Káptalantóti Liliomkert piacot, ami jellemzően vasárnap van nyitva. Ide se árt korábban érkezni, mert irtózatos tumultus tud kialakulni, a Csobáncról letekintve is igen jól látszott a parkoló autók tömege, sajnos már túlságosan is népszerű. A környezettudatosabb változat, hogy valahol a környéken megállni és mondjuk kerékpárral/motorral közelíteni meg a helyszínt.

A hétvégi túra utolsó napjának estéje a káptalanfüredi kis strandnál lévő parkolójában ért, ahonnan másnap hétfő révén igen korán indultunk vissza Pestre dolgozni. Ez a parkoló most csendes volt, mivel a vasutat épp villamosítják (és persze nincs strandszezon), de ha újraindul a közlekedés, akkor számítsunk a néha elhaladó vonatok zajára. A koránkelés pozitív hozadéka a csodás balatoni napfelkelte volt.

A lakóautóval való vadkempingezésnél a legszűkebb keresztmetszet talán a szürkevíz leeresztése. A wc tartályt simán ki lehet üríteni a normálisabb benzinkutak wc-jében is, de a szürkevizet maximum a esőelvezető csatorna fölé állva tudnánk megoldani, ami azért véleményes. Ezt én szezonban jellemzően egy egy-két napos kempinges betérővel szoktam megoldani, de ez most a korona idején nem volt opció.

Erre szolgálnak fejlettebb országokban a stellplatz-ok, szervizhelyek, ahol rendszerint a leürítés mellett kicsi pénzért tiszta vizet és néha még áramot is vételezhetünk. Persze ezek a helyek nem azért vannak, hogy ott táborozzunk rajtuk, így csak az ürítés-töltés idejére illik foglalni.

Itthon nem igazán vannak elterjedve az ilyen helyek, de érdemes a témában leginkább elterjedt park4night alkalmazást pörgetni, mert azért itt-ott akadnak. Pesten meglepő módon a Hungária körúton akadtam egyre, amit 0-24-ben használhatunk, rövid távon a Parkl alkalmazással, ennek  extra kényelme, hogy ha megadtuk a rendszámunk, mintegy varázsütésre nyílik magától a kapu, minden egyéb vacakolás nélkül. Hosszú távra lehet napi parkolást is intézni, ehhez az üzemeltető oldalán találunk információt. Külön előnye a helyszínnek, hogy nem csak ürítésre, töltésre, de napi parkolásra is használható, így jó kiindulási pont lehet a szomszédos Városligetbe, Állatkertbe vagy akár a kismetróval a belvárosba.

Az autó jól helytállt az idő alatt, vadkempinges célokra ideális. Talán az ilyen megoldás az arany középút a Vadmusso jellegű, lowcost tetősátras megoldás és a fullos, integrált/félintegrált lakóautók között. Részben a vírushelyzet miatt az ilyen saját nyaraló megoldások, lakóautók, lakókocsik ára elég rendesen elindult felfele mind az új, mind a használt piacon, így ez se olcsó, jelenlegi listaára 50 ezer euró. Ha bizonytalanok vagyunk, vagy nincs szükségünk rá egész évben, szerencsére lehet bérelni is, akkor azért jóval olcsóbban megússzuk.

A lakóautót a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan, a  a prémium lakóautók bérbeadója  biztosította.