Legyen ön is Bud Spencer! Vagy Terence Hill?

Apal Buggy L - 1967/1980

2007.10.18. 15:56

Vajon a buggy egy elrontott, szétfűrészelt Bogár, avagy guruló LSD-pótlék? Ha a technikát nézem, előbbi, ha a színét és a formáját, az utóbbi.

A vásárlást előre letárgyalta azzal a német eladóval, aki a "Különben dühbe jövünk"-es, piros Pumához legjobban hasonlító kocsit árulta. A höchfröscheni nőnek még az apja készítette a buggyt egy 1967-es Bogár alapjaira, 1980-ban, a profi átépítő készletet a belga Apal cégtől vette. A vicc az, hogy ez a buggy egyáltalán nem tűnik tákolmánynak. Rendes műszerfala van, elöl automata övei, hátul fixek, a tetejét lassan ugyan, de mindenféle trükk nélkül fel és le lehet szerelni. Van rendes fűtés is, minden lámpa működik, ráadásul váltott üzemmódban. Nem lógnak kárpitdarabok, az ülés egészen fasza (talán Ford Capri III-as Recarók?). Még állófűtés is van benne, külön benzinkályhával, mint a Zapóban - ez a luxus.

Opel helyett Apal

Belga cég, mindenféle autós dologba belenyúlt már, a legtöbbhöz a Bogár volt az apal, khm, alap, de akadt Renault, Pontiac, Mercedes is a donorok között. 1961-től készített sportkocsikat, nyitott szabadidő-járműveket. Valamennyi közül az 1969-től 1981-ig gyártott Buggy volt a legsikeresebb, összesen bő tízezret adtak el belőle. Létezett C (rövid) és L (hosszú) kivitelben, cikkünk sztárja az utóbbi fajta. A C jobban nézett ki, viszont alig maradt hely a hátsó ülésén, és vágni kellett hozzá az alvázat, az L kicsit aránytalanabb, de azért így is elég jó, és helyre ugyanazt tudja, mint a Bogár. A második legnépszerűbb típus a 700 példányban elfogyott, 1981-től 1998-ig gyártott Speedster, a Porsche 356 meglehetősen jó replikája volt. A cég neve az "Application polyester Armé Liegois" rövidítése, fordítsa le mindenki magának, valami poliészteres dolog, meg alkalmazás van benne. Aki többre kíváncsi, kattintson ide.

Persze a tető varrása itt-ott szétfoszlott az idők során, a hátsó ülés támlája bukkanókon mindig feljebb vándorol, beszállni a magas oldalfal miatt nehézkes, csomagtartó pedig csak hátul van, a motor fölött egy kicsike doboz. Nem egy hétüléses Ford Galaxy, az szent. Meg aztán a Bogár-alap miatt is van egy-két idióta dolog: a két bal oldali pedál, mint valami gyomnövény, a padló egy pontjából, felfelé nő ki, ezért baromi kényelmetlen a taposása. A váltó is hosszú rudazattal viszi hátra a kapcsolást, és ebben az autóban ráadásul jócskán lötyög is. A kijavítása nem lenne drága, ha igazi VW lenne, de így, átépítést követően, a művelethez le kell venni a kasznit.

Nézzük az alapokat. Ez a MacPherson futóműves után a sorban következő legjobb Bogár-felállás. Hátul már nem lengőtengelyes, hanem ferde háromszög vezetőkaros a futómű, ami nemcsak a jobb rugózáson, hanem a nagyságrendekkel ügyesebb kanyarodási képességen is érezhető. A motorja 1,6-os bokszer, ugyanolyan, mint a Transportereké. Ha az ereje nem is tenger, a nyomatéka annál nagyobb. Ráadásul minden van hozzá, és tönkretehetetlen.

Mi ez a hisztéria a Bogárral?

A buggyk java része a régi, faros, bogárhátú VW alapjára épül. Ennek számtalan oka van. A farmotor a hajtott, hátsó kerekekre teszi a terhelést, tehát a vonóerőt adó kerekek tapadása nagyobb, az autó kevésbé akad el homokban. A léghűtés miatt eggyel kevesebb a hibaforrás (nincs vízrendszer), de a tuningolás is könnyebb. A Bogár emellett központi csővázas konstrukciójú, tehát az átalakítás lényegében annyi, hogy az ember lecsavarozza a wolfsburgi bódé maradványait, a helyébe pedig ráteszi az üvegszálas, fürdőkádszerű buggy-kasznit. Nem utolsó szempont az sem, hogy a Bogár mechanikai elemei strapabíróak, az alkatrészei könnyen beszerezhetők.

Kikanyarodtunk Szentendre irányába, a legrosszabbra készültem. Remegés, támolygás, szörnyű zörgések, letargikus vánszorgás - milyen is lenne egy öreg, átépített autó? A vicc az, hogy alaptalan volt a félelem. A kormány - a globoidcsigás szerkezettől nagyon féltem -pontos, jó férfias, de egyáltalán nem izzasztó. Bent ugyan nem azt a lüktetést hallani a rozsdamentes kipufogókból, mint a kocsi mögött, inkább mély búgást, de a zaj korrekt. Igaz, tízegynéhány percnyi autózás után az ember keresni kezdi a volumét. A motor tol, mint a barom, bár inkább középen szereti a műsort. A tulaj nógatott, hogy próbáljam leszabályzásig húzatni (tényleg van egy röpsúlyos korlátozás), de négyezer fölött már nem öröm gyilkolni. A váltó pocsék, de javítható lenne - maradjunk annyiban, hogy megtanulható.

De az élmény, az élmény! Nem vagyok olyan kövér, mint Bud Spencer, korántsem vagyok annyira atletikus, mint Terence Hill, és mindkettőjüknél sokkal kevesebb a hajam. Ráadásul a Szentendrét Pomázzal összekötő, lepukkadt út 2007 októberében közel sem adja ki az 1974-es, olasz külvárosi vurstlik hangulatát. Mégis, tényleg jön a film feelingje. Mindenki vigyorog az autóra, máris egy jó pont. A szélvédő messze van, a kerete bazi magas, teljesen más a hangulat, mint akármilyen kabrióban. Oldalfal pedig nincs, utoljára egy 1927-es Fordson traktor nyergében éreztem magam így, csak az tizenkettővel ment, ez meg itt százhússzal rotyog (bíróság előtt letagadom). És masszívan ott van az úton, valódi autózás ez. Aki buggyt vezet, annak nem pótvigyor van az arcán.

Persze az Apal a jobbfajta buggyk közül való, akár a stílusát, akár a használhatóságát nézem. A VW 1600 TL-ből jöttek az órák, a kaszni keményen, zörejmentesen rajta van a központi csöves alvázon, bár két testes férfinak feltűnik a szokásosnál nagyobb közelség az első ülésen. Sebaj, némi összemelegedés után már ez sem zavaró.

És az Apal még olyan dolgokat is megoldott, mint az ablakspricni. A régi Bogárnál a pótkerék levegője nyomja a vizet a szélvédőre. A Buggynak nincs pótkereke, ezért benzinkútnál felpumpálható, külön kis tartálya van az ülése alatt (közvetlenül a széria, összecsukható gyalogsági ásó mögött), abból jön a lé. Persze rázós úton remeg a kasznija, hát hogyne remegne, hiszen fölül hiányzik a fél autó. De a vibrálás nem rosszabb, mint a tipikus korabeli gyári kabrióknál, az akkori Alfa Spidernél, az MGB-nél.

Buggy

A behozatal persze nem nélkülözte a drámákat. 1,25 milkó volt a kinti ár (forintra átszámolva), de egy utánfutó-elvétel, bírság, kinti vizsgáztatás, E-kategóriás sofőr felbérlése, és természetesen az itthoni hatóságok fafejűsége miatt végül közel kétmillióban állt meg a cech. Két támasztó gömbfejet kellett benne elöl kicserélni, néhány apró elektromos hibát kijavítani, ezeknek az ára benne van a fenti összegben. Jó üzlet? Hogyne. Hiszen széria-felszerelésként jár mellé a filmsztárság.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

tegnap, 17:14
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53