Soha nem volt hivalkodó

2002.03.26. 09:50
A Maybach név búvópatakként csordogál végig a motoros járművek történetén. A Mercedes-Benz most a BMW által felügyelt Rolls-Royce-ra akar csapást mérni. Ennek érdekében felélesztették a Maybach márkanevet, és Genfben már meg is kezdődött a visszaszámlálás a gigantikus autó őszi világpremierjére.
 
   
   

A Mercedes vezetősége a Genfi Autókiállítást arra használta fel, hogy az embereket megismertesse a Maybach múltjával. Eseményekben gazdag históriából szemezgethettek. Bár a Maybach luxusautók alig több, mint húsz éven keresztül szerepeltek az elit autók kínálatában, a gyáralapító család különböző tagjai más tevékenységekkel is beírták magukat a történelemkönyvekbe.

 
   
  Wilhelm Maybach

Kezdésnek említhető meg Wilhelm Maybach, aki már az 1860-as években együtt dolgozott Gottlieb Daimlerrel. Ők ketten készítették az egyik legelső robbanómotoros önjáró gépkocsit 1886-ban, majd nem sokkal később a motorcsónak-építésben is úttörő szerepet vállaltak. Az érdem igazából Wilhelmé, hiszen az ő műszaki zsenialitása révén születhettek meg ezek az alkotások.

 
   
   

Wilhelm, és fia, Karl 1906-ban önállósították magukat. Ekkor Zeppelin gróf anyagi támogatásával különféle léghajtók részére szerkesztettek meghajtóműveket. Az első világháborút követően, amikor Németország nem gyárthatott repülő szerkezeteket, a Maybach Motorenbau elnevezésű vállalkozás már közúti más gépjárművek, többek között automobilok részére szállított erőforrásokat. Több teherautó-gyártó mellett a holland Spyker luxusautó-gyár is érdeklődött a Maybach 5,7 literes, 70 lóerős motorja iránt. Azonban ez sem kötötte le a cég teljes kapacitását, így 1921-ben megszületett az első Maybach személygépkocsi.

 
   
  W5

A kétsebességes W2 megfelelő karosszériával akár 130 km/h sebességre is képes volt. Az egyszerű váltószerkezet egyes fokozata az elinduláshoz, a másik a biztonságos haladáshoz kellett.

A W2-t hamarosan követte a W3, majd szépen sorban a többi szám. Úgy tűnt, hogy a cég elszámította magát, hiszen a német gazdaság még alig épült fel a háború okozta megrázkodtatásból, ráadásul "a felülmúlhatatlan minőség" szlogenjével hirdetett Maybach luxusautók vásárlását csak kevesen engedhették meg maguknak. Mégis kelendőnek bizonyultak a különböző típusok.

 
   
    sw 38

A huszas évek közepén újra megindulhatott a repülőgépek gyártása Németországban. 1929. augusztusában egy Zeppelin léghajtó, amelyet öt darab, egyenként 570 lóerő teljesítményű 12-hengeres Maybach-motor hajtott, körberepülte a Földet. Ezzel egy időben megszületett az első tizenkéthengeres Maybach személyautó is. Ekkorra érett be Karl Maybach érdekes technikai újítása, a többsebességes váltó. A DS8 széria tagjaiban már nyolc (!) sebességfokozatot lehetett kapcsolni. Két kar segítségével kellett kiválasztani a megfelelő sebességet, majd a tengelykapcsoló automatikusan, vákuum segítségével végezte el a váltás műveletét.

Ekkor tetőzött világszerte a gazdasági válság, amelynek hatására a Maybach csődbe ment. Rövid idő alatt sikerült a pénzügyi helyzetet rendezni, és a léghajókkal elért sikerek kihangsúlyozására a személyautókon is feltűnt a Zeppelin típusjelzés. A vásárlókör azokból a gazdag iparosokból és mágnásokból állt, akik számára egy Mercedes-Benz vagy egy Horch túlságosan hivalkodónak tűnt, de hazaszeretetből nem vásároltak Rolls-Royce-t vagy Hispano-Suiza-t. A Maybach sosem volt hivalkodó. Az autókiállításokon is kerülték a fölösleges díszítéseket, a spártaian berendezett standon általában 4-5 autó szerepelt és fölöttük himbálózott a dupla M betűs jelvény, amely a Maybach Motorenbau cégnévre utalt.

A második világháború során a Maybach cég beszűntette autógyártó tevékenységét. Alig több, mint két évtizedes karrierje során a cég 1800 személyautót készített, amelyek közül többnek volt hazai vonatkozása is. 1931-ben Balogh József, aki autójavító és karosszériaüzemet működtetett és általában luxusjárművek karosszálásával foglalkozott, egy Maybach Zeppelin alvázra készített kocsitestet, amely a gyártó tetszését is elnyerte. Korabeli beszámolók szerint alkotása még a Maybach cég központjába is eljutott.

Ezen kívül a 152 ma is nyilvántartott túlélő Maybach közül legalább kettő Magyarországon található. Évtizedek óta a Közlekedési Múzeum raktárában porosodik egy különféle legendákkal övezett DS8 szériába tartozó limuzin, amelynek restaurálása még várat magára. Magángyűjteményben is található egy átépített Maybach, amelyben valamikor motort cseréltek, de gazdája szeretné visszaalakítani eredeti állapotára.

 
   
 

A Maybach, mint motorgyártó cég túlelte a háborút. Főleg hajók és vasutak számára szállította termékeit. 1960-ban egyesült a DaimlerBenz konszernnel, de megtartotta részleges önállóságát. Az időközben DaimlerChrysler-ré átalakult óriás kelletlenül figyelte, hogy a Toyota által létrehozott Lexus többször is bohócot csinált belőle, ráadásul a BMW magához kaparintotta a Rolls-Royce tulajdonjogát. 1997-ben döntöttek: megmutatják a világnak, hogyan fest egy gigantomán luxusmodell. A négy és fél évvel ezelőtt megrendezett Tokiói Autókiállításon mutatták be a Maybach prototípusát, majd nem sokkal később az óvatosan csepegtetett információkból kiderült, hogy a sorozatgyártás sem elképzelhetetlen.

A Maybach immár önálló márka, első típusának világpremierje idén ősszel Párizsban lesz.